InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Fastr – Een Free Online Game gebaseerd op foto’s uit Flickr

Fastr – Een Free Online Game gebaseerd op foto’s uit Flickr

Er zijn ongelooflijk veel Online Games te vinden op internet en veel spelletjes zijn gratis. Of je houdt absoluut niet van zulk soort spelletjes of juist wel. De één kan zich zelf een halt toe roepen en bij een ander werkt het verslavend. Dit artikel gaat over Fastr, een heel populair Free Online Game dat sinds 2006 op het web staat en gemaakt is door Scott Reynen. Fastr is gebaseerd op de onnoemlijk veel foto’s die er op de fotosite Flickr staan. Qua speltype vergelijkbaar met Guess-the-Google.

Wat is Fastr?

Fastr is een Free Online Game. Een spel wat je dus gratis op internet speelt en waarbij je moet raden welke “tag” voorkomt in de 10 foto’s die je getoond worden. Uiteraard hebben alle foto’s min of meer verschillende tags, maar de serie van tien die jou getoond wordt, heeft één tag die ze gemeenschappelijk hebben en daar gaat het om in Fastr. Fastr maakt gebruik van de miljarden Flickr foto’s. Zodra alle tien de foto’s ingeladen zijn, verschijnt onder elke foto een link. Als je op de link klikt, kom je rechtstreeks op de pagina van het Flickr-account waar de foto origineel staan. Niet iedereen natuurlijk, maar wel velen vinden Fastr een verslavend spelletje.

Maker van Fastr is de Amerikaan Scott Reynen, geboren 12 februari 1980. In het dagelijks leven is Scott tegenwoordig Web Developer bij de Aten Design Group, een interactive design company in Denver, Colorado.
Scott studeerde aan de Illinois Wesleyan University (IWU) waar hij in 2002 een Bachelor’s degree haalde in International Studies, emphasis in Asian Studies, minors in Japanese en Computer Science. In januari 2006 lanceerde hij de online game Fastr. In korte tijd werd het spel razend populair; al in 2006 werden gemakkelijk aantallen gehaald van meer dan 100 spelers tegelijk in Fastr.

Qua speltype is Fastr vergelijkbaar met de online game “Guess-the-Google”. Grant Robinson maakte dit leuke flashspel die gebruik maakt van de afbeeldingen in de zoekdienst Google Images en lanceerde het spel in 2005 op internet. Bij dit spel krijg je 16 kleine images getoond en moet je in 20 seconden raden met welk keyword (zoekterm) in de zoekmachine Google je al deze images getoond krijgt. Dus je moet de gemeenschappelijke zoekterm raden. Net als Fastr kan ook dit spel verslavend zijn.

Hoe speel je Fastr?

Als je Fastr (the full game) wilt spelen moet je eerst een “Player name” kiezen. Doe je dat niet dan kun je alleen de “Fastr Mini game” spelen. Bij het kiezen van je Player name heb je de keuze om als gast te spelen of als lid waarbij je dan een wachtwoord moet in voeren. Handiger is het om als je toch lid wilt worden je naam te laten registreren. Ten eerste is je naam dan uniek, want alleen nog niet geregistreerde namen kunnen aangemeld worden en ten tweede kun je je wachtwoord opvragen via je emailadres. Bovendien heb je de mogelijkheid om als geregistreerd lid een link aan je speelnaam te hangen, waardoor het net weer iets persoonlijker wordt.

Fastr – the full game

Screenshot van Fastr – the full gameScreenshot van Fastr – the full game

Of je hebt al een Player name dan log je gewoon in of je maakt er één aan. Vervolgens kies je het soort spel wat je wilt spelen, dat wil zeggen of je kiest een taal uit of je speelt in een groep. En dan kan het spel beginnen. De foto’s worden één voor één ingeladen en de kunst is om de tag zo snel mogelijk te raden. Je hoeft dus niet te wachten met raden tot alle tien de foto’s ingeladen zijn; je kunt bijvoorbeeld al na drie ingeladen foto’s een gokje wagen. Je typt snel de tag in en als je het goed geraden hebt, wordt de tag blauw. Heb je het fout druk dan simpelweg op “Enter” en je kunt meteen een nieuw woord in typen. Het gaat er om welke speler het eerst de juiste tag raadt. Hoe sneller je de juiste tag raadt, des te meer punten krijg je. Ook als je de juiste tag hebt geraden, gaat het inladen van de foto’s gewoon door. Pas als ze allemaal ingeladen zijn en ook de links eronder verschenen zijn, stopt het spel en begint er een nieuwe.

Voorbeeld Top 10 ScoreVoorbeeld Top 10 Score
Voorbeeld Top ScoresVoorbeeld Top Scores

Eén spelronde (“Round”) duurt gemiddeld 5 minuten en bevat altijd 9 spelletjes (“photo sets”), aangezien één photo set precies 35 seconden inlaadtijd heeft. Dit is niet te beïnvloeden, ook al refresh je de pagina. Per spelletje kan je een maximaal aantal punten halen van 10. De maximale “high score” per spelronde is dus 90 punten. De kans dat je dat haalt, is volgens mij alleen weggelegd voor helderzienden met een bionische typsnelheid.
Na afloop van een spelronde kun je de Top 10 Score opvragen van de game waarin je speelt. Zie voorbeeld hierboven links, of je vraagt de Top Scores met een overzicht van alle soort spellen, zie voorbeeld hierboven rechts.

Fastr Mini game

Screenshot van Fastr Mini gameScreenshot van Fastr Mini game

Bij Fastr Mini krijg je maar één foto voorgeschoteld waarvan je de tag moet raden. Lukt het je niet om de tag te raden of ben je het na diverse pogingen zat, dan kun je op de blauwe link “Give up?” drukken en het juiste antwoord verschijnt.
Fastr Mini is speciaal op de entrance page van Fastr gezet om de bezoekers een kleine indruk te geven van het spel en ze over te halen het echte spel te spelen. Fastr Mini is tevens een slimme manier om “reclame” te maken voor de online game Fastr. Je hebt namelijk de mogelijkheid om Fastr Mini snel en eenvoudig in te bouwen in je eigen website met de link “Add fastr mini to your website”. Met één klik op de knop beschik je over een stukje JavaScript dat je zo in je webpagina kunt plakken. Elke keer dat de pagina opnieuw wordt ingeladen door een bezoeker van je site wordt er een nieuwe foto ingeladen en kan je bezoeker Fastr Mini spelen. Leuk voor je bezoekers, maar natuurlijk nog veel leuker voor Fastr zelf. Nadat je bezoeker een tag heeft ingevoerd en dus 1x Fastr Mini heeft gespeeld komt de melding en link: “Try the full game”. Het effect laat zich raden. Je kunt echter deze melding negeren, door gewoon de Refresh button te gebruiken, waarna het spel opnieuw begint.

Spelvariaties binnen Fastr

Talen

Fastr kun je spelen in 4 verschillende talen. Je kunt kiezen uit: Engels, Duits, Frans en Spaans.

Groepen

Ook kun je kiezen om in een groep te spelen. Als je ervoor kiest om in een groep te spelen, zoals bijvoorbeeld de groep “cats”, dan worden er alleen foto’s ingeladen die met het onderwerp katten te maken hebben. Heb je een Flickr account dan kun je een nieuwe groep toevoegen om in te spelen. Spelen in een groep kan alleen in het Engels.

Invite Friends

Met “Invite Friends” kun je via de email vrienden inviteren om met jou Fastr te spelen. Degene die je uitnodigt, krijgt dan een zogenaamd “Fastr invitation” mailtje met de melding door wie hij of zij is uitgenodigd en een directe link naar het Fastr spel.

Kanttekening

Als Engels niet je moedertaal is, ben je naar mijn mening in het nadeel. Kun je slecht typen of typ je gewoon langzaam, dan eveneens. Beschik je wel over een grote woordenschat Engelse woorden, maar spel je ze verkeerd, dan kun je ook niet hoog scoren.
Conclusie: Wil je een super high score halen dan moet je foutloos Engels kunnen schrijven en supersnel kunnen typen.
© 2009 - 2019 Drem, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Reclame in online gamesReclame in online gamesReclame in computerspellen bestaat bijna net zo lang als er computergames zelf zijn. De eerste vormen van reclame in gam…
Logos Quiz Game; merken raden is de nieuwe hypeLogos Quiz Game; merken raden is de nieuwe hypeLogos Quiz Game is een applicatie voor iPod, iPhone en iPad gemaakt door Javier Perez Estarriaga. De spellen worden uitg…
The Beatles Rock Band limited edition; ps3, xbox360 en WiiThe Beatles Rock Band limited edition; ps3, xbox360 en WiiThe Beatles Rock Band: Limited Edition is de eerste game voor o.a. de playstation 3, Wii en de Xbox360 waar de beatles h…
Gratis foto's delen op internetGratis foto's met elkaar delen op internet is razend populair. Het kan verslavend werken. Dat is niet zo gek als je somm…
Bronnen en referenties
  • http://randomchaos.com/games/fastr http://typewriting.org/tag/fastr/

Reageer op het artikel "Fastr – Een Free Online Game gebaseerd op foto’s uit Flickr"

Infoteur: Drem
Laatste update: 23-10-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!