InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Een gaming laptop aanschaffen

Een gaming laptop aanschaffen

Een gaming laptop aanschaffen Een nieuwe laptop kopen is lastiger dan van tevoren verwacht. Honderden aanbieders vechten om je aandacht. Er zijn verschillende soorten laptops en in dit artikel lees je alles over de gaminglaptop. Wat zit er allemaal in en hoeveel ben je ongeveer kwijt voor deze laptop. Deze laptops zijn duur vergeleken met bijvoorbeeld de budgetlaptop en ideaal voor mensen die de nieuwste games willen spelen op de laptop

Laptop

De pc die je volledige bureau inneemt met de systeemkast, het toetsenbord en de muis is voorbij met de laptop. De laptop wordt ook wel notebook genoemd en is mobiel vergeleken met de desktop pc. Het geheel weegt vaak niet meer dan maximaal vijf kilo en je kunt hem ideaal vervoeren in een laptoptas over je schouder.

Soorten laptops

Er is geen echte officieel onderscheid tussen de soorten laptops, maar er is voor het gemak wel een inofficiële gemaakt.(de links die onderstreept zijn, zijn klikbaar)
  • Budget Laptop
  • Design laptop
  • Gaming laptop
  • Multimedia laptop
  • Allround laptop
  • Portable laptop

Dit artikel zal ingaan op de derde; De game laptop.

Game Laptop

Een laptop waar je de nieuwste games op kunt spelen moet over veel kracht beschikken. Deze laptops worden gekenmerkt door:
  • Krachtige hardware
  • Groot formaat, neemt veel ruimte in
  • Goede koeling
  • Extreme videokaart

Inhoud

Dit artikel gaat in op de minimale inhoud of gemiddelde inhoud. In de werkelijkheid kan de inhoud iets verschillen van de komende cijfers.

Processor

De processor is zo krachtig als maar in een laptop past. Processors als QX9000, X9000 van Intel zijn op het moment een van de krachtigste mogelijk. Er worden bij deze processoren een aantal termen gebruikt. De X staat voor Extreme (hoog), de Q staat voor Quad (tweede), de Q staat voor Dual Core en die processor bestaat uit twee kernen. Het minimale geheugen dat bij een grote processor past moet minimaal 4 gigabyte geheugen bijzitten anders dan loopt het geheel niet vlot.

Harde schijf

Een hele grote harde schijf is nodig om de nieuwste games te kunnen spelen op je laptop van minstens 320GB. Naast dat het nodig is voor de nieuwste games is het ook van belang voor de programma's die veel opslagruimte vragen. Bijvoorbeeld de grote grafische programma's om foto's mee te bewerken of video's.

Videokaart

Een van de belangrijkste onderdelen van de laptop. Wil je het nieuwste van het nieuwste kunnen spelen dan vereist dat een zeer goede videokaart, waar je ook veel voor betaald in de totaalprijs. Een nVidia GeForce GTX200 of een hogere serie is aan te raden. Laat je goed informeren in de winkel of op de website over de diverse videokaarten die op de markt zijn.

Beeld

Het scherm is meestal groter dan (of rond de) 17 en dit geeft een geweldige beleving als je een spel aan het spelen bent op je laptop. De maximale resolutie van dit scherm is 1920x1200 en het valt te vergelijken met naar een goede televisie kijken. Let goed op de maximale resolutie bij de aankoop.

Geluid

Sommige Game laptops zijn tegenwoordig uitgerust met dolby 5.1, maar dit is in de meeste gevallen nog niet zo. De meeste mensen die deze laptop aanschaffen zullen er gewoon voor kiezen om externe speakers te kopen voor de laptop. Dit om de game belevenis omhoog te halen.

Mobiliteit &Accuduur

Deze laptops zijn verre van mobiel te noemen als je ze vergelijkt met de andere laptops die bovenaan dit artikel staan genoemd. Omdat de nieuwste games gewoon enorm veel van je laptop vragen is hij aan de zware kant. De accu is redelijk sterk, maar als je alles op maximaal speelt dan kan hij binnen het uur makkelijk leeg zijn. Vaak is dit geen probleem omdat de gamer toch naast een stopcontact zit.

Algemeen

Het prijsverschil is enorm in deze categorie laptops. Zo kun je voor een volledig uitgeruste, enorm krachtige, gaming laptop al snel rond de 2500 euro kwijt zijn, maar zelfs prijzen tot 5000 zijn niet vreemd. Vanaf 1100 euro beginnen de meeste laptops interessant te worden voor games.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een portable laptop aanschaffenEen portable laptop aanschaffenEen portable laptop is een eenvoudige laptop van klein formaat. Mobiel en goedkoop zijn over het algemeen de trefwoorden…
Computer kopen: desktop of laptop?Computer kopen: desktop of laptop?De technologie van tegenwoordig schiet omhoog. De computers worden steeds beter, kleiner en de oude steeds goedkoper. Je…
Een multimedia laptop aanschaffenEen multimedia laptop aanschaffenEen nieuwe laptop kopen is lastiger dan van tevoren verwacht. Honderden aanbieders vechten om je aandacht. Er zijn versc…
Een allround laptop aanschaffenEen allround laptop aanschaffenEen laptop kan een handig apparaat zijn, maar je moet wel thuis zijn in deze wereld voordat je er één kunt kopen. Er zij…

Reageer op het artikel "Een gaming laptop aanschaffen"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 13-07-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Special: Laptop kopen
Schrijf mee!