InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Een budget laptop aanschaffen

Een budget laptop aanschaffen

Een budget laptop aanschaffen Een nieuwe laptop kopen is lastiger dan van tevoren verwacht. Honderden aanbieders vechten om uw aandacht. Er zijn verschillende soorten laptops en in dit artikel leest u alles over de budgetlaptop. Wat zit er allemaal in en hoeveel bent u ongeveer kwijt voor deze laptop. Deze laptops zijn goedkoop en ideaal voor mensen die lichte werkzaamheden willen gaan doen op de laptop als tekstverwerken.

Laptop

Een laptop wordt ook wel een schootcomputer of een notebook genoemd. Dit is een draagbare computer die je naar verschillende locaties mee kunt nemen. In de praktijk worden de meeste laptops gewoon op een bureau of tafel geplaatst, maar je kunt hem ook op je schoot zetten en dan gebruiken. Sinds 2005 zijn de meeste laptops even goed als een normale, niet mobiele, desktop-pc. Tegenwoordig zijn ook de kleine laptops erg in trek en flink in prijs gedaald.

Soorten laptops

Er is geen echte officieel onderscheid tussen de soorten laptops, maar er is voor het gemak wel een inofficiële gemaakt.
  • Budget laptop
  • Design laptop
  • Gaming laptop
  • Multimedia laptop
  • Allround laptop
  • Portable laptop
Dit artikel zal ingaan op de eerste; de Budget laptop.

Budget laptop

Deze laptop is ideaal voor mensen die nog nooit een laptop hebben gehad of voor mensen die een beperkt budget hebben voor een laptop. De laptop is vaak van lage kwaliteit en niet geschikt voor grote en zware programma's waar veel 'kracht' voor nodig is. Een ideaal instapmodel dus.Hij is wel ideaal voor:
  • Mailen
  • Msn
  • Tekstverwerken
  • Surfen
  • andere basisfuncties op het internet.

Inhoud

Dit artikel gaat in op de minimale inhoud of gemiddelde inhoud. In de werkelijkheid kan de inhoud iets verschillen van de komende cijfers.

Processor

Er zit een single core processor in en dit zorgt er voor dat de laptop geen zware grafische programma's aankan. Een laptop met een dual core processor kan dit weer wel, maar die vind je niet in deze prijscategorie. Omdat het een relatief goedkope processor is zorgt het ervoor dat de boel snel warm wordt en dat er dus ook meer gekoeld moet worden intern. Dit zorgt voor iets meer lawaai vergeleken met de duurdere laptops.

Harde schijf

De gemiddelde harde schijf zal tussen de 80GB en 300GB zitten. Dit is voor een normale gebruiker meer dan voldoende. Meer zul je ook niet nodig hebben voor het tekstverwerken, mailen, surfen en de andere basisfuncties van het internet. Er kan natuurlijk altijd een externe harde schijf via een usb-poort aan worden gekoppeld. Deze zijn te koop bij alle winkels die ook de laptop zullen verkopen en zijn tegenwoordig niet eens meer zo duur

Videokaart

Er is in deze prijsklasse geen videokaart aanwezig. Dat wil niet zeggen dat je geen beeld hebt, maar dat alles via een 'onboard' chip is geregeld. Deze chip is totaal niet geschikt om spellen te spelen waar iets meer grafische geheugen voor nodig is. Wel geschikt voor de simpelere en verouderde spellen die je kunt kopen. Lees bij aankoop van het spel goed de minimale specificaties door.

Beeld & Geluid

De gemiddelde schermgrootte zal rond de 15.4” liggen met een resolutie van 1280x800. In deze prijscategorie zul je vaak weinig anders vinden. Het geluid is aan de magere kant en zal via de speakers die in de laptop zelf zitten gespeeld worden. De kwaliteit is hiervan vrij slecht en hier moet je niet veel van verwachten bij de budgetlaptop.

Mobiliteit & Accuduur

Een gemiddelde laptop zal rond de drie kilo wegen in deze categorie. Als je een lichtere laptop wilt hebben dan moet je niet in deze prijsklasse zoeken. Hij is makkelijk met een laptoptas mee te nemen naar iedere locatie. De accu is vaak van lage kwaliteit en zal ook maar tussen 1 uur en anderhalf uur meegaan. Als je de accu vaak hebt opgeladen en gebruikt dan kan deze accuduur verminderen.

Algemeen

Er zit tegenwoordig vaak gewoon de nieuwste basisversie van Windows Vista bijgeleverd en deze draait hier ook gewoon goed op. De meeste budgetlaptops zijn voorzien van een tweejarige garantie. Let bij het kopen goed op het toetsenbord, deze kan nog wel eens van een mindere kwaliteit zijn. Deze laptops zijn vanaf €150 te verkrijgen in de winkels.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Laptop of computer verkopen, hoe en waar?Laptop of computer verkopen, hoe en waar?Uw ‘oude’ laptop of gebruikte computer verkopen, hoe doet u dat en waar kunt u computers te koop aanbieden? Een laptop o…
Voorkom oververhitting van je laptopVoorkom oververhitting van je laptopLaptops of notebooks willen nog al eens uitvallen wegens oververhitting. Ook kun je last hebben van een luidruchtig blaz…
Een portable laptop aanschaffenEen portable laptop aanschaffenEen portable laptop is een eenvoudige laptop van klein formaat. Mobiel en goedkoop zijn over het algemeen de trefwoorden…
Computer kopen: desktop of laptop?Computer kopen: desktop of laptop?De technologie van tegenwoordig schiet omhoog. De computers worden steeds beter, kleiner en de oude steeds goedkoper. Je…
Een gaming laptop aanschaffenEen gaming laptop aanschaffenEen nieuwe laptop kopen is lastiger dan van tevoren verwacht. Honderden aanbieders vechten om je aandacht. Er zijn versc…

Reageer op het artikel "Een budget laptop aanschaffen"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 13-07-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Special: Laptop kopen
Schrijf mee!