InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Gratis proxy sites; wat zijn het en wat kun je ermee?

Gratis proxy sites; wat zijn het en wat kun je ermee?

Gratis proxy sites; wat zijn het en wat kun je ermee? Op internet kun je tegenwoordig gratis proxy sites en gratis proxy servers vinden. Dergelijke sites en servers kun je gebruiken als tussenstation tussen jou en de website die je wilt bezoeken. In dit artikel alle informatie over gratis proxysites en servers.

Efficiëntie en veiligheid

Mensen die op zoek gaan naar gratis proxysites doen dit voornamelijk vanwege het idee van efficiëntie en/of veiligheid. Ze zijn op zoek naar gratis proxyservers. Proxyservers hebben als doel:

Te functioneren als caching server:
Dit houdt in dat de webproxy bij iedere website kijkt of er een lokale versie van de website beschikbaar is in het lokale geheugen van de proxy. Wanneer dit het geval is, zal de proxy jou de oudere versie van de website tonen. Op die manier bespaart de ISP op je internetbandbreedte.

Te zorgen voor afscherming van je IP-adres:
In plaats van je eigen IP-adres te tonen, zorgen proxyservers ervoor dat het IP adres van de proxyserver wordt doorgegeven. Dit zorgt voor een stukje veiligheid.

Wie gebruiken het?

Mensen die zich graag 'anoniem' op het internet willen begeven, kunnen gebruik maken van een proxyserver. Proxy wordt veelal in huiselijke kring gebruikt; bijvoorbeeld door mensen die veilig willen internetten. Zij willen voorkomen dat al hun internetgegevens voor anderen te zien zijn.

Binnen bedrijven is het gebruik van (individuele) proxy vaak niet toegestaan. Werkgevers kunnen op die manier niet controleren waar de werknemers mee bezig zijn op het internet. Vaak heeft een bedrijf zelf wel een proxy waar alle werkgevers gebruik van kunnen maken.

Zo werkt het

Op een proxyserver is proxy-software actief. Dit houdt automatisch in dat als je gebruik maakt van een (gratis) internetproxy, al je internetverkeer dat jij genereert het internet opgaat. Dit kan twee gevolgen hebben:
  • Er is een kans dat al jouw dataverkeer op de proxyserver wordt opgeslagen. Wanneer je deze data beveiligd hebt via SSL is dat geen probleem. Wanneer je dit niet hebt beveiligd kan dit grote gevolgen voor je hebben: o.a. de beheerder van de proxyserver kan jouw internetgedrag inzien. Dat houdt in dat hij of zij bijvoorbeeld jouw emails kan lezen of je hotmail wachtwoord kan zien.
  • Zonder beveiliging via SSL, is het voor de proxybeheerder ook mogelijk om jouw dataverkeer te manipuleren. Zo kan hij of zij bijvoorbeeld teksten aanpassen en doorsturen.

Betrouwbaarheid proxy

Uit bovenstaande mag je concluderen dat het belangrijk is om een betrouwbare proxysite of server te gebruiken. Op die manier kun je veilig internetten. Het is lastig om de betrouwbaarheid van gratis proxysites te controleren. Je kunt nooit helemaal weten wat er met jouw internetgegevens wordt gedaan. Als redelijk betrouwbare proxyserver wordt aangeraden om Tor en/of Vidalia/Privoxy te gebruiken. Deze kun je gratis downloaden.

Ga voor zeker

Wie op zeker wil spelen en een betrouwbare proxyserver wil gebruiken, kan het beste naar de website van zijn/haar internetprovider gaan of contact opnemen met de internetprovider. De meeste internetproviders bieden proxy aan tegen betaling. Voor een klein bedrag per maand (soms eenmalig) kun je gebruik maken van een proxyserver.
Gerelateerde artikelen
Anoniem surfen, IP adres verbergenAnoniem surfen, IP adres verbergenAnoniem surfen op het internet kan vrij eenvoudig door gebruik te maken van een proxy server. Je IP adres verbergen kun…
Eenvoudig langs een internet filter op het werk of op schoolEenvoudig langs een internet filter op het werk of op schoolWat doe je als sommige websites door het bedrijf of op school worden geblokt? Vandaag de dag realiseren steeds meer werk…
Anonieme proxies - veilig surfen en blokkeringen omzeilenAnonieme proxies - veilig surfen en blokkeringen omzeilenEen anonieme proxy laat je anoniem surfen. De website kan niet zien waar je vandaan komt en eventuele criminelen kunnen…
Münchhausen syndroom en Münchhausen by proxyMünchhausen syndroom en Münchhausen by proxyMünchhausensyndroom is een psychische aandoening waarbij de patiënt zichzelf gefingeerde klachten e/o verwondingen toebr…
Wat is Münchhausen by proxy?Wat is Münchhausen by proxy?Münchhausen by proxy: het is een van die aandoeningen die bij veel mensen wel een belletje doet rinkelen. Diverse bruten…
Bronnen en referenties
  • http://www.vergeefmij.nl/blog/uitleg-over-gebruik-van-een-proxy-server

Reageer op het artikel "Gratis proxy sites; wat zijn het en wat kun je ermee?"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 11-08-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!