InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Online opslagruimte – voor de stal van digitaal spul

Online opslagruimte – voor de stal van digitaal spul

Online opslagruimte – voor de stal van digitaal spul Cassettes, floppy's, diskettes, cd's, DVD's, SD's en USB's. Door de jaren heen is er heel wat veranderd in computerland. Zeker als het aankomt op opslaginstrumenten. Op een cassette kon hooguit een paar kilobyte, op een diskette nog geen anderhalve MB. De opslagcapaciteiten werden pas groter toen de cd, DVD en USB werden geïntroduceerd. Maar tegenwoordig is het heel anders. Alles gaat digitaal, ook het bewaren van bestanden!

Opslagruimte

Tegenwoordig vliegen de MB's, de GB's en zelfs al de TB's je om de oren. Om kort te gaan komt het erop neer dat voor het opslaan van informatie, bepaalde termen gebruikt worden. Zo is een KB (kilobyte) maar een fractie van een megabyte (MB). De MB stelt weer niks voor als je het over de gigabyte (GB) hebt. 1 GB is namelijk 1.000 MB. En op haar beurt wordt de GB weer overmeesterd door de terabyte (TB), die maar liefst 1.000 GB is, ofwel 1.000.000 MB, wat neerkomt op een slordige 750.000 diskettes. Maar dat terzijde. Opslaan is aan de orde van de dag en een recent onderzoek heeft aangetoond dat er digitale ruimte te kort is om alles op te slaan dat nog geproduceerd moet worden.

Online opslaan

Internet gaat met haar tijd mee. Dat geldt ook voor ondernemers. Waar enige tijd geleden voornamelijk handel zat in het aanbieden van internetverbindingen – denk aan ADSL, wi-fi en andere soorten van verbindingen – is het vandaag de dag aan de online opslagunits. Want het is mogelijk om belangrijke informatie, onder het mom van back-up, op internet op te slaan. Erg handig, want zo kun je overal ter wereld bij je bestanden komen, zonder dat je met een USB-stick, een DVD of andere opslagunit, hoeft rond te zeulen. Van beschadiging is in dat geval ook geen sprake meer.

Aanbieders

Er zijn verschillende aanbieder van online back-up, of opslagruimte op het web. Een ervan is UPC. Hier kun je tegen betaling van € 4,99 per maand beschikken over een online back-up van 4 GB. Voor € 9,99 per maand krijg je 10 GB. Ook KPN biedt opslagruimte aan. Voor € 4,95 per maand kun je hier je bestanden onbeperkt online stallen – met de garantie dat je nooit meer je bedrijfsgegevens kwijt raakt en verloren bestanden eenvoudig zijn terug te halen. Een andere aanbieder van opslagruimte is Ironmountain. Zij bieden naast opslagruimte ook een server back-up en herstel aan en een back-up voor je hele pc.

Gratis aanbieders

Naast deze betaalde aanbieders, kun je er ook voor kiezen een gratis aanbieder te gebruiken. Hier zijn op het internet ook tal van aanbieders van te vinden. Echter, de garanties bij gratis aanbieders zijn minder stevig dan die bij de betaalde - en vaak ook bekende - aanbieders.

E-mail

Geen aanbieder en eigenlijk ook geen officieel opslagmedium, maar wel een handige optie, is de oude, vertrouwde e-mail. Wanneer je een account afsluit bij bijvoorbeeld Hotmail of Gmail krijg je direct de beschikking over een flink aantal GB’s aan mailruimte. Bij Hotmal is dit zelfs onbeperkt. Kleine bestanden, zoals documenten in Word, kunnen dan ook gemakkelijk worden opgeslagen in de inbox – geordend in een mapje – wanneer de eigenaar ze naar zichzelf stuurt. Kosteloos en overzichtelijk.
© 2009 - 2017 Paulsmiezen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Online opslagruimte – voor de stal van digitaal spul"

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 24-06-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!