InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > NZB bestand ofwel Newzbin: wat is dat?

NZB bestand ofwel Newzbin: wat is dat?

NZB? Wat is dat? Veel mensen weten niet eens in welke richting ze moeten denken bij het horen van NZB of Newzbin. Voor de betekenis van NZB moet je in de computer en internet zoeken. NZB heeft verband met het downloaden van bijvoorbeeld Wii- of X-box-spellen.

Wat is NZB ofwel Newzbin?

NZB staat voor Newzbin en dit is een dochteronderneming van Usenet (zie “Hoe vind ik NZB-bestanden om te downloaden”). NZB zijn kleine bestanden die alle informatie bevatten die je nodig hebt om bestanden te downloaden. Door een NZB bestand in te lezen bij de desbetreffende (newsreader ofwel downloadprogramma) programma’s, kun je bestanden downloaden. NZB vereenvoudigd en versneld het downloadproces enorm.

Waarvoor wordt het gebruikt?

NZB is populair omdat het daarmee eenvoudiger wordt om documenten, programma’s en dergelijke te delen met anderen. Op die manier kun je (illegaal) aan de nieuwste Wii of X-box spellen komen of een televisieaflevering downloaden. Iedereen kan er bestanden opzetten en afhalen. Je kunt niet zomaar NZB-bestanden downloaden, daarvoor zijn er speciale programma’s geschreven. Het programma FTD wordt veelvuldig gebruikt om een NZB-bestand te kunnen downloaden.

FTD ofwel Fill Thread Database

In FTD worden gegevens verzameld over een download. Door middel van FTD kun je de NZB bestanden dus vinden. Vervolgens heb je een newsreader nodig om de bestanden te kunnen lezen. Het is goed om stil te staan bij de werking van FTD: mensen plaatsten daar vrijwillig (dus onbetaald) gegevens op om met andere te delen om ze te helpen. Het systeem is daarop gebaseerd en daar afhankelijk van. Als je er zelf gebruik van maakt, kijk dan ook of jij zelf een steentje bij kan dragen.

Hoe vind ik NZB-bestanden om te downloaden

Er zijn diverse indexen online waar je NZB bestanden kunt vinden. Iedere dag lijken er nieuwe indexen bij te komen. In die indexen zijn verschillende newsreaders verzameld. Om een goede newsreader te vinden is het verstandig om rekening te houden met je hoeveelheid computerkennis. Zo zijn er newsreaders (Grabit) die bestanden voor je kunnen uitpakken en repareren. Er zit ook verschil in de hoeveelheid servers die gebruikt kunnen worden: bij Grabit kun je meer één server tegelijk gebruiken. Usenet is beter geschikt voor de computerexpert omdat Usenet meer mogelijkheden biedt.
© 2009 - 2017 Mabe, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.binaries4all.nl/nieuwsreaders/

Reageer op het artikel "NZB bestand ofwel Newzbin: wat is dat?"

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!