InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > IPv6; De nieuwe Internet Protocol (versie 6)

IPv6; De nieuwe Internet Protocol (versie 6)

IPv6; De nieuwe Internet Protocol (versie 6) Geschat wordt dat over een kleine twee jaar alle internetadressen in gebruik zijn. En dan...? Dan kunnen er geen nieuwe apparaten op het internet worden aangesloten. Dat kan natuurlijk niet, dus heeft men een nieuwe oplossing bedacht, een nieuwere versie, waardoor er voldoende adressen beschikbaar zijn. In dit artikel wordt u in "normale" taal uitgelegd wat dit precies allemaal is en inhoudt.

Wat is een IP

IP staat voor Internet Protocol. Dit is een standaard waar elk medium, zoals een telefoon of computer contact mee maakt met het internet. Het is een internet adres waar geen computer zonder kan. Zie het als een huisadres. Ieder huis in de wereld heeft zijn eigen straatnaam en dat in combinatie met het huisnummer, postcode en woonplaats is elk huis qua adres uniek en kan de postbode zo de juiste brief bij het juiste huis bezorgen. Zo werkt het dus ook met IP-adressen en op deze manier kan elke computer contact maken met alle andere computers waar ook ter wereld op het internet.

IPv4

IPv4 staat voor Internet Protocol versie 4. Met deze versie, waar op dit moment elke computer mee verbonden is zijn er maximaal 4,2 miljard ip-adressen beschikbaar. Elke computer heeft zijn dus zijn eigen IP-adres. Vaak worden deze omschreven op de volgende manier: 192.168.100.1. Dit is zomaar een voorbeeld.
Maar aangezien er steeds meer apparaten op de markt komen die geschikt zijn om contact te maken met het internet, zoals tv's, telefoons en stereo's komt er een tekort aan IP-adressen op korte termijn.
Volgens de provider XS4all kan het over een ongeveer 700 dagen weleens gedaan zijn met alle adressen. Dit heeft tot gevolg dat er geen nieuwe aansluitingen op het internet gemaakt kunnen worden, waardoor er grote economische gevolgen door kunnen ontstaan.

IPv6

Om dit nadelig toekomstscenario te vermijden is er in 2002 al op beperkte schaal een nieuwe versie van het Internet Protocol gelanceerd. Deze nieuwe versie, IPv6, heeft gigantisch veel adressen beschikbaar, waardoor we tot in de verre toekomst verder kunnen gaan met het maken van nieuwe internetaansluitingen.
Eén verschil, eigenlijk het belangrijkste, met IPv4 is dus de lengte van het adres. Bij versie 4 bestaat een IP-adres uit 10 cijfers. Dit in tegenstelling tot de nieuwe standaard IPv6 die het met 39 cijfers vele miljarden mogelijkheden meer heeft. In Japan en Korea zijn de eerste domeinen op IPv6 al in gebruik genomen. Dit gebeurde al in de maand juli van 2004.

Sinds kort heeft provider XS4all de eerste klanten op IPv6 gezet. Hetgene wat ze met experimenten hebben gelanceerd in 2002 was half IPv6 en half IPv4. Er werd nog gedeeltelijk gebruik gemaakt van het oude protocol, maar sinds heden kunnen nieuwe klanten volledig op versie 6 gezet worden.
Het grootste verschil in deze versies zit hem in de lengte van het netwerkadres. Versie 6 heeft namelijk 128 bits, waar IPv4 het moest doen met 32 bits. Hierdoor zijn er veel meer combinaties mogelijk.

Conclusie

Volgens de website van provider XS4all is het noodzakelijk dat alle internetproviders zich gaan richten en bezighouden met het nieuwe standaard IPv6. Dit om eventuele strubbelingen in de toekomst tegen te gaan. Als men tot het laatste zou wachten dan bestaan er nieuwe risico's dat klanten tijdelijk zonder internet komen te zitten. Om het zo te laten lopen dat klanten er niets van merken is de start naar de nieuwe IP adressen nu eigenlijk al ingegaan.

Voor de consument veranderd er niets. Wereldwijd op het internet gaat er heel wat gebeuren, maar door de testperiodes, waarin men voldoende kennis heeft opgedaan kan de wereld gewoon lekker verder gaan met internetten op de laptop, pc, telefoons e.d.
Gerelateerde artikelen
Wat is een IP-adres?IP staat voor Internet Protocol. Het is een digitaal adres die voor elke computer binnen een netwerk uniek is. Het zorgt…
Bits of Bytes, wat houdt het in?Bits of Bytes, wat houdt het in?Een computer slaat gegevens op en verwerkt deze door middel van elektrische, magnetischeof optische signalen. Er zijn tw…
Van analoog naar digitaalBijna alle machines werken met signalen. Een binair signaal of een digitaal signaal, maar hoe weet een machine nu wannee…
Wat is binair: Over bits, bytes, nullen en enenWat is binair: Over bits, bytes, nullen en enenWe hebben allemaal gehoord over de bits en bytes waar een computer mee werkt. En dat een computer eigenlijk alleen nulle…
Oude programma's installeren op nieuwe computerOude programma's installeren op nieuwe computerIn sommige gevallen kun je gemakkelijk je oude 16-bits software installeren op je nieuwe, 64-bits computer. Hoewel je op…
Bronnen en referenties
  • www.xs4all.nl www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "IPv6; De nieuwe Internet Protocol (versie 6)"

Infoteur: Martinq79
Gepubliceerd: 11-05-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!