InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Serious Games: meer dan vermaak

Serious Games: meer dan vermaak

Serious Games: meer dan vermaak Serious games zijn (online) computerspellen die meer zijn dan alleen spellen en vermaak. Met een serious game wil men meer bereiken dan puur alleen entertainment. Leren, trainen, adverteren zijn enkele voorbeelden van het doel van een serious game. Zo wordt bijvoorbeeld steeds meer gebruik gemaakt van computerspellen binnen het onderwijs.

Serious games

Dijkwachters leren hoe ze dijken moeten inspecteren, piloten leren een 747 aan de grond te krijgen, het Amerikaanse leger haalt nieuwe rekruten binnen, kinderen leren hoe goed te ontbijten, Hak leert je groenten verbouwen, MtvU laat zien hoe te overleven als vluchteling in Darfur. Dit allemaal door middel van een (online) game. Een computerspel. Ook wel serious gaming genoemd. ‘Serious’ omdat men met deze computerspellen meer wil bereiken dan alleen entertainment brengen. Serious gaming gaat een stap verder dan vermaak alleen en wint steeds meer aan terrein op verschillende terreinen.

Serious games kunnen verschillende doeleinden hebben. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld:
  • Training
  • Onderwijs
  • Simulatie
  • Opdoen van kennis
  • Kunst
  • Medisch
  • Politiek
  • Marketing

Onderwijs en bedrijfsleven

Binnen het onderwijs wordt er momenteel veel geïnvesteerd in ‘spelenderwijs leren’ door middel van computerspellen. Simulatie games spelen al lange tijd een belangrijke rol in met name het leger en ook binnen de lucht- en ruimtevaart. Een voorbeeld hiervan is flightsimulator. De te verrichten handelingen in vluchtsimulator zijn exact gelijk aan de praktijk. Maar ook leren dijkwachters dijken te inspecteren via een simulatie spel, dijkpatrouille. Ook is er aandacht voor games binnen de kunstwereld. In de medische wereld worden games bijvoorbeeld gebruikt voor pijnbestrijding. Kinderen met brandwonden spelen het spel SnowWorld om hen zo af te leiden van de pijn. Politiek kent ook zijn games. Voor het bedrijfsleven wordt het ook meer en meer serious business. Zowel voor training als marketing. Een voorbeeld van training is Sharkworld. Dit spel is ontwikkeld om projectmanagers binnen een virtuele wereld alle facetten van technisch projectmanagement te leren en te trainen.

Binnen de marketing kunnen games worden onderverdeeld in onder meer:
  • In-game advertenties: Advertenties die tijdens het spelen zichtbaar worden.
  • Product placement: Hierbij is het product of de merknaam verwerkt in het spel. De held drinkt bijvoorbeeld een bepaald merk cola.
  • Advergam:. Dit is adverteren middels een online game. Zo had Hak ooit een online game waarbij men groenten leert verbouwen. Maar het meest bekende voorbeeld is misschien wel van het Amerikaanse leger. Zij hebben de online game ‘America’s Army’ ontwikkeld, dat gratis te spelen is en waarbij je als soldaat in het Amerikaanse leger wordt getraind en missies uitvoert.

Kortom, serious games nemen op vele gebieden een plaats in en de verwachting is dan ook dat de komende jaren de nadruk meer en meer zal komen te liggen op serious gaming.
© 2009 - 2017 Caltha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Serious games leren professionele vaardighedenSerious games leren professionele vaardighedenJuist de gevaarlijkste taken zoals rampenbestrijding, militaire missies, ontruimingen van ziekenhuizen leert men het bes…
Een gaming laptop aanschaffenEen gaming laptop aanschaffenEen nieuwe laptop kopen is lastiger dan van tevoren verwacht. Honderden aanbieders vechten om je aandacht. Er zijn versc…
Hyves Games, hoe maak ik een account aan?Hyves Games, hoe maak ik een account aan?Hyves, ooit begonnen als socialmediaplatform, is nu een site waar je games kunt spelen. Hyves was als socialmediaplatfor…
Reclame in online gamesReclame in online gamesReclame in computerspellen bestaat bijna net zo lang als er computergames zelf zijn. De eerste vormen van reclame in gam…
Bronnen en referenties
  • http://www.beeldengeluid.nl/games/index.html
  • http://www.delftgeosystems.nl/dijkpatrouille/
  • http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article606183.ece/Sneeuwballen_tegen_de_pijn
  • http://weblogs3.nrc.nl/klaver/2008/11/07/nederlandse-serious-game-wint-innovatieprijs/

Reageer op het artikel "Serious Games: meer dan vermaak"

Infoteur: Caltha
Laatste update: 04-09-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!