InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Webwinkel is big business

Webwinkel is big business

Webwinkel is big business Het internet wordt steeds belangrijker in onze samenleving. Jaarlijks stijgen de gerealiseerde omzetten via het web. Steeds meer webwinkels springen hierop in. In het verleden waren er slechts enkele aanbieders van koopwaar op afstand, namelijk de postorderbedrijven. Uit een catalogus kon u producten uitzoeken en vanuit uw luie stoel bestellingen plaatsen. Een bestelformulier invullen en versturen en enkele dagen later werd het bezorgd. Tegenwoordig werken zelfs grote winkelketens voor een steeds groter deel via het internet. Webwinkels van Albert Heijn, Hema en Bruna hebben een stevige positie op het web weten te bemachtigen. Ook de postorderbedrijven zijn zeer succesvol overgeschakeld naar online winkels. In Nederland is Wehkamp het meest succesvolle “online” postorderbedrijf geworden met een omzet in 2007 van €270 miljoen via het internet.

Webwinkels

Een webwinkel is het beste te vergelijken met een etalage waarbij u in staat wordt gesteld om de producten en diensten online te bestellen en te betalen. De meest succesvolle komen voort uit de oude “niet online” wereld. Deze hebben namelijk als voorsprong dat de consument ze al kent van naam. Eén van de succesvolste online winkels in Nederland die bekend is geworden via het internet is bol.com. Deze webwinkel die zich voornamelijk richt op boeken, cd’s en dvd’s heeft in 2007 een omgezet gehaald van € 171 miljoen. Inmiddels zijn er al duizenden webwinkels actief in Nederland. Indien u hiermee gaat beginnen moet u een goed idee hebben die redelijk uniek is in de markt, anders valt u gewoon niet op in de massa.

Goedkopere producten

Vaak kunt u producten goedkoper aankopen op het internet. De meeste webwinkels richten zich op een lage prijs. De kosten van een dergelijke winkel liggen veel lager dan bij een fysieke winkel, dus de verkoopprijzen zijn meestal ook lager. Een internetwinkel openen hoeft geen hoge kosten met zich mee te brengen. De website moet één keer goed ingericht worden en kan vervolgens jarenlang gebruikt worden. Het incasseren kan geregeld worden via automatische incasso of via Ideal. De bestelde goederen moeten verstuurd worden, dit brengt nog kosten met zich mee die fysieke winkels niet hoeven te maken. De overige kosten zijn veel lager.

Top 5 webwinkels

Jaarlijks stijgen de gerealiseerde omzetten via het internet. Vakanties uitzoeken boeken en betaling gebeurt al voor een groot deel via internet. U kunt op een eenvoudige manier vakanties met elkaar vergelijken en u verdiepen in de voorwaarden. U kunt bij verschillende sites de prijzen onderling redelijk eenvoudig vergelijken. In de top 5 van webwinkels met de grootste omzet zitten vier reiswinkels. De vreemde eend in de top 5 is Wehkamp.nl.

Top 5
Naam webwinkel Omzet 2007
Transavia.com€ 456 miljoen
TUI.nl€ 420 miljoen
Wehkamp.nl€ 270 miljoen
Sundiogroup.com€ 246 miljoen
Airtrade.nl€ 240 miljoen
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Twinkle100.nl

Reageer op het artikel "Webwinkel is big business"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 18-12-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!