InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Een domeinnaam en webhosting kiezen

Een domeinnaam en webhosting kiezen

Een domeinnaam en webhosting kiezen Het aantal bezoekers en het gebruik van de diensten op je website is sterk afhankelijk van de juiste domeinnaam. De domeinnaam is het allereerste wat een potentiële bezoeker van jou ziet en beslist aan de hand daarvan wel of niet een bezoekje te brengen op jouw domein. Het is daarom zaak een zo aantrekkelijk mogelijke domeinnaam te kiezen, passend bij je doelgroep en bedoelingen.

Wat is een domeinnaam?

Alle websites bevatten een zogenaamde code waarmee zij lokaliseerbaar zijn vanaf elke plek in de wereld met een werkende internetverbinding. Om de website te vinden heb je een adres nodig om te bezoeken, dit is de domeinnaam. Oorspronkelijk bestaat een domeinnaam uit IP-nummers. Omdat deze voor velen nogal lastig te onthouden zijn is men gaan werken met het koppelen van IP-nummers aan namen. Hierdoor is internetten een stuk gebruiksvriendelijker geworden.

Hoe kies is mijn domeinnaam?

Een domein naam registreren, url registratie, is geen simpele aangelegenheid, tenzij het je niet echt uitmaakt wat voor bezoekers je trekt, en hoeveel. Er zijn een aantal aspecten die je als richtlijn aan kunt houden bij het kiezen van een geschikte domein naam.

De extensie

De extensie is hetgeen waar je domeinnaam op eindigt. Dit kan .nl, .be, .com en vele andere extensies zijn. Wanneer je je bedrijf of website voornamelijk op de lokale markt wilt richten, is het aan te raden een extensie te kiezen die aansluit bij het land waar je woont. Zo zien potentiële bezoekers meteen dat het om een bedrijf gaat dat indien mogelijk gemakkelijk te bereiken is zonder dure vliegtickets aan te moeten schaffen. Tevens kan het vertrouwen winnen bij het verzenden van producten en het oplossen van meningsverschillen.

DomeinnaamGebruik
.com. .info, .bizCommerciële instellingen
.netInternet ondersteunende organisaties
.orgNon-profitorganisaties
.eduOnderwijsinstellingen

Wanneer je een .com extensie wilt moet je er rekening mee houden dat vele goed herkenbare en makkelijk te onthouden domeinnamen al gereserveerd of in gebruik zijn.

De lengte van de domeinnaam

Officieel moet een domeinnaam minimaal 2 tekens lang zijn en maximaal 63. Een domeinnaam mag bestaan uit letters en cijfers, en het koppelteken '-'. Hoe langer je je domeinnaam maakt, des te meer moeite het mensen kost je website te bezoeken of onthouden. Je kan daarom het beste voor een korte, krachtige naam kiezen.

De gewenste domeinnaam is al bezet...

Niet getreurd! Heb je al gekeken hoe het zit met het meervoud van je gewenste domeinnaam (bijvoorbeeld 'pennenbakken' in plaats van 'pennenbak')? Je kan ook besluiten om de eigenaar van je gewenste domeinnaam te benaderen, mogelijk kan je een goede deal maken en de domeinnaam overnemen.

Meerdere domeinnamen?

Wanneer je een bedrijf hebt met meerdere onderdelen kan je besluiten meerdere domeinnamen te registreren en deze allen door te linken naar je hoofddomeinnaam. Zo komen mensen die naar jouw bedrijf zoeken altijd bij jou terecht. Een domeinnaam vastleggen voor later gebruik kan ook verstandig zijn met het oog op mogelijke uitbreidingsplannen.

Hoe kies ik mijn domeinnaam hosting?

Er zijn ontzettend veel bedrijven die domeinnamen aanbieden. De een heeft domeinnamen die geschikt voor jou zijn, terwijl de ander dit compleet niet heeft. Wil je bijvoorbeeld een php web hosting? En dat ook nog tegen diverse prijzen! Hoe zie je het bos door al deze domeinnaam bomen?

Reviews van hostingbedrijven

Omdat er zo ontzettend veel domeinnaam webhosting bedrijven zijn is het aan te raden om enkele reviews te zoeken en lezen van het hostingbedrijf dat je wel geschikt lijkt. En vergeet vooral niet om zelf ook je ervaringen te delen zodra je een hostingbedrijf gevonden hebt!

Service

Welke services wil je allemaal? Er zijn hostingbedrijven die een compleet support onderdeel hebben inclusief tutorials maar ook hostings waar je het allemaal zelf uit moet zoeken. Hoe technisch en handig ben je? Wat is je doel met je website? Hoeveel ruimte wil je op je website hebben? Wil je ook database hosting? Allemaal zaken waar je goed over na moet denken voor je met een hostingbedrijf in zee gaat.

Prijs

Er zijn sites die goedkope domein registratie en domein hosting aanbieden, maar ook hostingbedrijven die aardig aan de prijs zijn. Dit verschil zit hem vooral in de vrije domeinnamen. Goedkope hosting heeft vaak minder populaire woordcombinaties. Uiteraard speelt ook de prijs/kwaliteit verhouding en de aangeboden service een grote rol bij de prijs.
Gerelateerde artikelen
Exchange hostingExchange hostingExchange hosting is een service waarbij een telecomaanbieder een email-postvak en schijfruimte op een server beschikbaar…
MySQL Hosting. Waar moet je opletten?MySQL Hosting. Waar moet je opletten?Wil je MySQL gebruiken in je hosting omgeving? MySQL is een heavy-duty database server. Het wordt gebruikt in combinatie…
Zelf website makenZelf website makenMisschien ben je wel een zelfstandige met een eigen zaak, een particulier met een interessante hobby of je wil gewoon je…
Gratis website hosting: Beste gratis webhosting providersGratis website hosting: Beste gratis webhosting providersGratis hosting is heel erg interessant voor mensen, die voor de eerste keer een eigen website lanceren of een webwinkel…
Reseller hosting - eenvoudig je eigen hostingbedrijf startenReseller hosting is dé opkomende online business. Reseller hosting is een vorm van web hosting, waarbij de accounteigena…

Reageer op het artikel "Een domeinnaam en webhosting kiezen"

Infoteur: Melod
Laatste update: 03-10-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!