Debat van Tweede Kamer bekijken via livestream (coronavirus)

Debat van Tweede Kamer bekijken via livestream (coronavirus) De Tweede Kamer der Staten-Generaal is het hoogste orgaan van de Nederlandse volksvertegenwoordiging. De plenaire debatten en commissievergaderingen van de Tweede Kamer zijn op het internet te volgen via een livestream. Eveneens zijn veel debatten van de Tweede Kamer live te volgen op tv en via de radio. Op de ochtend van woensdag 1 april 2020 kan men bijvoorbeeld de technische briefing van het RIVM voor de Tweede Kamer over het coronavirus via een livestream volgen. Ook kan men op de middag van woensdag 1 april 2020 via een livestream het 'coronadebat' volgen.

Coronadebat

In het voorjaar van 2020 staan de debatten van de Tweede Kamer logischerwijs vooral in het teken van de coronacrisis. Het parlement en de regering hebben als planning om wekelijks één groot debat over de voortgang en aanpak van de coronacrisis te houden. Door omstandigheden kan het echter gebeuren dat er vaker of juist minder vaak zo'n coronadebat plaatsvindt. Indien er een coronadebat is aangekondigd, dan wordt dat telkens hieronder gemeld. Elke coronadebat is in principe op het internet via een livestream te volgen.

Technische briefing RIVM over Coronavirus: 1 april 2020 (ochtend)

Op de ochtend woensdag 1 april 2020 kan men live kijken naar de 'technische briefing', waarbij de kamerleden over de coronacrisis worden geïnformeerd door Jaap van Dissel van het RIVM, Diederik Gommers, de voorzitter Nederlandse Vereniging voor Intensive Care en Ronnie van Diemen-Steenvoorde, de inspecteur-generaal van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.

RIVM-briefing: Hoe laat? Welke zaal?

In welke zaal vindt deze briefing plaats? De RIVM-briefing vindt plaats in de Troelstrazaal. Hoe laat begint deze meeting? De briefing begint op woensdagochtend 1 april 2020 om 10u00.

Live de RIVM-briefing (ochtend 1 april) op televisie en livestream

Deze RIVM-briefing is live te volgen op de tv. Het wordt uitgezonden op NPO1 en NPO Politiek. Daarnaast is de briefing op die woensdagochtend te volgen via een livestream. Er wordt onder meer een livestream verzorgd door NPO Start.

Debat coronavirus: woensdag 1 april 2020 (middag): hoe laat?

Hoe laat?

Op woensdag 1 april 2020 wordt er een groot debat gehouden over de 'coronacrisis'. Hoe laat begint dit coronadebat? Dit coronadebat begint op donderdagmiddag om circa 14u00.

Aanwezige ministers bij coronadebat op 1 april 2020

Welke ministers zijn aanwezig bij dit debat over de gevolgen en aanpak van het coronavirus? Premier Mark Rutte (VVD) en de minister van volksgezondheid Hugo de Jonge (CDA) zijn aanwezig bij dit coronadebat. Zij coördineren officieel de coronacrisis en zijn daarom in principe bij elk groot coronadebat aanwezig. Indien de actualiteit erom vraagt, zullen er eventueel ook nog andere leden van de regering bij dit coronadebat op woensdag 1 april aanwezig zijn.

Kamerleden bij coronadebat

Alle fracties uit de Tweede Kamer doen mee aan dit coronadebat, de meesten met hun fractievoorzitters. Ook Dijkhoff (VVD) is weer terug. Hij werd in voorgaande coronadebatten vervangen, aangezien hij vanwege de coronacrisis thuis in Noord-Brabant moest werken.

Debat over coronavirus live op tv en livestream op 1 april 2020

Het coronadebat van de Tweede Kamer is op woensdag 1 april live te volgen op de tv-zender NPO1. Eveneens is dit debat live te volgen op de zender NPO Politiek. Ook is het mogelijk om dit coronadebat live te beluisteren op de Tweede kamerlijn. Bovendien is het coronadebat via een gratis livestream te bekijken. Er wordt onder meer een livestream verzorgd door NPO Start.

Volgende coronadebat?

Wanneer houdt de Tweede Kamer zijn volgende coronadebat? Waarschijnlijk vindt dit debat plaats op 8 of 9 april 2020. Zodra het zeker is op welke datum dit coronadebat plaatsvindt, dan wordt die info hier geplaatst. Dat volgende debat over de coronacrisis is ook weer live op tv en middels een livestream te volgen. Bij dit debat zijn weer premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge aanwezig. Of er verder nog bewindslieden aanwezig zijn bij dit coronadebat wordt bepaald op basis van de actualiteit. Indien er extra bewindslieden aanwezig zijn die bij dit coronadebat, dan wordt die informatie hier geplaatst

Voorgaande coronadebatten

Er was ook een plenair coronadebat op woensdag 18 maart 2020. Dit coronadebat begon op die woensdag om 13u00. Die ochtend hadden de kamerleden een briefing van het RIVM over de stand van zaken in de coronacrisis. Bij het coronadebat van 18 maart waren de volgende ministers aanwezig: Rutte, Hoekstra, Wiebes, Bruins en Koolmees. Tijdens dit coronadebat viel minister Bruins flauw. Dit bleek het gevolg te zijn van oververmoeidheid. De volgende dag (19 maart) moest hij op doktersadvies aftreden als minister. Als coördinerende minister bij de coronacrisis is hij vervangen door Hugo de Jonge. (Die zal daarom voortaan in principe ook bij elk coronadebat aanwezig zijn.) Als minister van medische zorg is Bruins vervangen door Martin van Rijn.

Vervolgens was er op 26 maart wederom een coronadebat in de Tweede Kamer. Dit was het eerste debat dat Hugo de Jonge had als coördinerende minister van de coronacrisis. Bij dat debat keerde Marijnissen (SP) terug, nadat zij enige weken in isolatie had moeten blijven in Noord-Brabant, vanwege het coronavirus. In dat debat van 26 maart was Azarkan de woordvoerder van Denk; hij was kort voor het coronodebat verkozen als nieuwe fractievoorzitter van deze partij in de Tweede Kamer.

Wanneer werden er eerdere coronadebatten gehouden? Het eerste coronadebat was op 5 maart. Het tweede coronadebat was op 12 maart. Men kan deze debatten van de Tweede Kamer via een stream terugkijken (of terugluisteren) in het archief van het parlement.

Historie: Tweede Kamer

Bataafse Republiek

De Nederlandse Tweede Kamer ontstond in 1798, bij staatshervormingen in de Bataafse Republiek. De eerste vergadering vond plaats op 31 juli van dat jaar. In die tijd had de Tweede Kamer nog slechts dertig leden. De Bataafse Republiek was de officiële naam van Nederland in een woelige periode, waarin Nederlandse patriotten en Franse revolutionairen gezamenlijk aan de macht waren. Er werd in die tijd gezocht naar vernieuwende manieren van landsbestuur, waarbij heel wat experimenten en staatshervormingen elkaar op hoge snelheid opvolgden. Een gevolg was dat de Tweede Kamer reeds na enkele jaren werd afgeschaft.

1815

In 1815, toen het Franse leger uit het land was verdreven en de familie Van Oranje-Nassau weer aan de macht was, werd er wederom een Tweede Kamer ingesteld. Bij dat parlement van 1815 werden de leden gekozen door de koning. In een latere fase werden de leden van het parlement gekozen door leden van de Provinciale Staten. In nog weer een latere fase kwamen er rechtstreekse verkiezingen, waarbij alleen Nederlandse burgers die een bepaald bedrag aan belasting betaalden mochten stemmen (censuskiesrecht).

Tijdens de verkiezingen van 1918 mochten voor het eerst alle volwassen mannen in Nederland stemmen. Bij de verkiezingen van 1922 mochten voor het eerst alle volwassen vrouwen stemmen. Van 1815 tot aan 1956 telde de Tweede Kamer 100 leden. Sinds 1956 telt deze kamer 150 leden.

Live audio: de Tweede Kamerlijn luisteren

Sinds 1983 bestaat de Tweede Kamerlijn. Dit was van oorsprong een radiozender die alleen via de kabel ontvangen kon worden. Later werd dit ook een internetzender, die onder meer ook via de website van het Nederlandse parlement beluisterd kon worden. Via de Tweede Kamerlijn worden alle plenaire debatten live uitgezonden. Ook zijn de belangrijke commissievergaderingen van de Tweede Kamer op die zender live te volgen.

Kamerlijn op de kabel?

In de jaren tachtig en negentig zat de Tweede Kamerlijn bij bijna alle kabelmaatschappijen in het standaardpakket van de radiozenders. Daarna is deze politieke radiozender echter bij heel wat aanbieders verdwenen en vervangen door andere radiozenders. Dit komt mede door de opkomst van het internet; de kamerlijn als radiozender op de kabel verloor hierdoor heel wat van zijn belang.

Livestream Tweede Kamer kijken

Eind jaren negentig brak het internet door in Nederland. Als logisch gevolg daarvan werd besloten om voortaan de debatten van de kamer (met beeld en audio) op het internet via een livestream te gaan uitzenden. De debatten zijn via een livestream te bekijken op de website Tweedekamer.nl. Dat geldt voor alle plenaire debatten en bijna alle commissievergaderingen.

Een uitzondering daarop is de zogenaamde 'Commissie Stiekem'. De officiële benaming daarvan is de 'Commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten'. Deze commissie vergadert altijd achter gesloten deuren en is logischerwijs dus ook niet via een livestream te bekijken.

Waar vindt men de livestreams?

Waar zijn de livestreams van de Tweede Kamer te vinden? Die bevinden zich op de site van de Tweede Kamer in de rubriek 'debat en vergadering'. Daar vindt u zowel een agenda met alle debatten, als ook een overzicht van livestreams van de vergaderzalen van het Nederlandse parlement. In totaal zijn er acht vergaderzalen waar men standaard een camera voor een livestream heeft staan. Bij de livestream van het vragenuurtje op dinsdag is het mogelijk om te kiezen voor de optie 'ondertiteling'. Bij de meeste overige livestreams is er geen ondertiteling beschikbaar.

Gratis openbare livestream

Elke livestream van het Nederlandse parlement is gratis. Om op hun website naar een livestream van een debat te kunnen kijken, hoeft men ook geen account te hebben of in te loggen (zoals het geval is bij andere gratis streamingdiensten zoals Kijk). De gratis livestream van de Tweede Kamer is te bekijken op zowel smartphones, tablets, laptops als op desktopcomputers.

Debat Direct

Wie debatten per livestream op een smartphone wil bekijken, kan er ook voor kiezen om de app Debat Direct te installeren. Hierop vindt u ook een overzicht van alle livestreams. Daarbij biedt die app tijdens de livestream ook extra info aan, zoals de naam van de spreker in het debat en de uitslagen van stemmingen. Verder biedt de app op simpele wijze de mogelijkheid om bij elke stream terug te spoelen naar het begin van het debat, of om de livestream te pauzeren en deze bijvoorbeeld pas een dag later af te kijken.

NPO Politiek (tv en livestream)

In november 2006 introduceerde de Nederlandse publieke omroep de tv-zender NOS Politiek 24. Later is de naam van die zender veranderd in NPO Politiek. Met de komst van deze zender kwam er voor het Nederlandse publiek een nieuwe mogelijkheid bij om live de debatten in de volksvertegenwoordiging te volgen. Op de zender zijn doorgaans alle plenaire debatten van de Tweede Kamer live te bekijken. Eveneens zijn de belangrijkste commissievergaderingen van de kamer live op die zender te zien. Via die tv-zender is puur praktisch gezien natuurlijk wel wat minder live te zien is dan op de site Tweedekamer.nl (simpelweg omdat een televisiezender maar één debat tegelijkertijd uit kan zenden, terwijl men op de site meerdere livestreams van commissievergaderingen van de Tweede Kamer uit kan zenden). Toch is het overgrote deel van de belangrijke debatten van de Tweede Kamer wel op die tv-zender live te zien.

Op NPO Politiek worden ook de persconferenties van de premier altijd live op die zender uitgezonden. Daarnaast zijn er diverse programma's over politiek op die televisiezender te bekijken. De digitale zender NPO Politiek zit bij de meeste grote tv-aanbieders in het standaard zenderpakket.

Livestream via NPO Start

Een gratis livestream van de tv-zender NPO Politiek is in heel Nederland te bekijken, zowel op de site van de NOS, als op de site van NPO Start. Men hoeft niet een abonnement of account te hebben bij NPO Start om hierop per livestream naar deze politieke zender te kunnen kijken. Eveneens kan men deze zender op een smartphone via een livestream bekijken op de NPO Start-app.

Livestream NLZIET

Debatten kan men ook via een livestream van NLZIET bekijken. Bij hen kan men namelijk ook via een stream naar de zender NPO Politiek kijken. Om die livestream bij hen te kunnen bekijken, moet men wel een abonnement op NLZIET hebben.

Livestream via tv-app

Veel tv-providers bieden aan hun klanten ook een tv-app aan, waarmee zij via een livestream naar televisie kunnen kijken op hun smartphone. Bij Ziggo kan men bijvoorbeeld per livestream naar tv kijken op de Ziggo Go App. Bij KPN kan men per livestream naar televisie kijken op de iTV-app. Op zo'n app kan men dus ook per livestream naar NPO Politiek kijken, aangezien die zender bij de meeste tv-providers (waaronder Ziggo en KPN) in het basispakket voor digitale televisie zit. Zo'n livestream op een tv-app is in de hele EU te bekijken. Ook in diverse landen buiten de EU kan men zo'n app gebruiken om via een livestream naar televisiezenders te kijken. Daartoe behoren onder meer Groot-Brittannië en Noorwegen. Zo kunnen Nederlanders dus ook wanneer ze in een ander Europees land op vakantie is, toch per livestream de uitzendingen van de politieke debatten in Nederland volgen. Niet alleen is het mogelijk om via zo'n app per livestream naar zenders zoals NPO Politiek kijken. Men kan hierop ook elke tv-uitzending een week lang via een stream terugkijken.

Kalender: grote debatten

Hieronder vindt u een overzicht van belangrijke kamerdebatten die men live kan volgen per livestream. Dit overzicht wordt in de loop van het jaar regelmatig bijgewerkt.

Algemene beschouwingen: 16 en 17 september 2020

Prinsjesdag vindt in 2020 plaats op dinsdag 15 september. Daarna volgen op 16 en 17 september de algemene beschouwingen, waarbij de Tweede Kamer in debat gaat met het kabinet. Deze debatten zijn live integraal te volgen op tv (NPO Politiek) en middels de stream van de site van de Tweede Kamer.

Vragenuurtje dinsdag: hoe laat?

Doorgaans wordt elke dinsdag het vragenuurtje in de Tweede Kamer gehouden. Dit is live te zien op tv (NPO1 en NPO Politiek). Ook kan men dit met een gratis livestream volgen op de website van het parlement. (Bij deze livestream is het mogelijk om ook de optie 'ondertiteling' te gebruiken.) Eveneens dit live de beluisteren via de Tweede kamerlijn. Hoe laat begint het vragenuurtje? Dit begint doorgaans om circa 14u00. Als het parlement in reces is, is er geen vragenuurtje. Ook tijdens de coronacrisis is er niet elke week een vragenuurtje.

Lees verder

© 2020 Fjodorboekanski, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hockey Pro League dames 2020 live op tv en livestreamHockey Pro League dames 2020 live op tv en livestreamIn 2020 wordt de Hockey Pro League gehouden. Dit is een competitie voor landenteams. De damesteams van Nederland en Belg…
Hockey Pro League 2020 heren - live op tv en livestreamHockey Pro League 2020 heren - live op tv en livestreamIn 2020 wordt de Hockey Pro League gehouden. Er doen negen landen mee aan deze competitie, waaronder Nederland en België…
EK voetbal 2021: Nederland-Oostenrijk, live tv en livestreamEK voetbal 2021: Nederland-Oostenrijk, live tv en livestreamOp het EK voetbal 2021 speelt Oranje tegen Oostenrijk. Deze twee teams zitten in de openingsronde van het Europees kampi…
Voetbal 2020: Everton-Liverpool afgelast wegens coronavirusVoetbal 2020: Everton-Liverpool afgelast wegens coronavirusOp maandag 16 maart 2020 zou in de Engelse Premier League de wedstrijd Everton-Liverpool gespeeld worden. Het duel tusse…

Een kerkdienst volgen via een livestream op het internetEen kerkdienst volgen via een livestream op het internetDankzij het internet is het niet meer per se nodig om in kerkgebouwen aanwezig te zijn, om toch goed allerlei kerkdienst…
Disney+: een online streamingdienstDisney+: een online streamingdienstSinds november 2019 is Disney+ beschikbaar voor Nederlandse gebruikers. Disney+ is een betaalde online streamingdienst w…
Bronnen en referenties
  • https://www.parlement.com/id/vh8lnhrsd1rf/bataafse_parlementen_1798_1806
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Kamerverkiezingen
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Kamer_der_Staten-Generaal
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/NPO_Politiek
  • https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/livedebatten

Reageer op het artikel "Debat van Tweede Kamer bekijken via livestream (coronavirus)"

Infoteur: Fjodorboekanski
Laatste update: April 2020
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!