InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Wat is netwerkbeheer?

Wat is netwerkbeheer?

Wat is netwerkbeheer? Een computernetwerk kan een enorme last van de schouders van werknemers en werkgevens nemen, letterlijk en figuurlijk. Helaas werkt een netwerk niet altijd naar behoren en moet er soms een netwerkbeheerder aan te pas komen om de problemen op te lossen. Los van de mogelijke problemen is het ook erg belangrijk om met behulp van netwerkbeheer mogelijke lekken in het systeem op te sporen en de kwaliteit van het netwerk continu te verbeteren.

Wat is een computernetwerk?

Een computernetwerk is een verbinding tussen verschillende computers waardoor men met elkaar kan communiceren. Dit gebeurt meestal via een ethernet, ook wel LAN (Local Area Network) genoemd. Dit kan echter ook een groter netwerk behelzen zoals het internet of WAN (Wide Area Network).

Wat is netwerkbeheer?

Netwerkbeheer is het beheren van een computernetwerk tijdens de alledaagse werkzaamheden. Een netwerkbeheerder onderhoudt de infrastructuur van een netwerk op onder meer het gebied van voldoende capaciteit, functionaliteit en integriteit. Hierbij kan je onder andere denken aan het inzetten, monitoren en onderhouden van switches, routers, firewalls en beveiliging. Tevens hoort het onderhouden van individuele machines als printers, servers en backup systemen tot het netwerkbeheer.

De netwerkbeheerder

Een netwerkbeheerder helpt bij het dagelijks onderhoud en eventuele problemen op computergebied. Werknemers maken gedurende de hele dag gebruik van het netwerk, het is daarom erg belangrijk dat er een netwerkbeheerder aanwezig is die direct kan inspringen bij problemen.

Netwerk monitoren

Dit is een van de meest intensieve taken van de netwerkbeheerder. Netwerk monitoren is het in kaart brengen van alle gebeurtenissen in het netwerk. Dit kan automatisch gedaan worden, maar ook handmatig. Het is verstandig om na te gaan wat er precies van belang is om te monitoren, niet alles is even relevant namelijk. De kritieke en cruciale paden waar het bedrijf gebruik van maakt in het netwerk zijn het belangrijkst, deze verdienen extra aandacht want dit is de harde kern van het bedrijf.

Netwerkbeheer uit handen geven

Je kan het netwerkbeheer helemaal zelf op je schouders nemen, maar je kan ook extern netwerkbeheer bedrijf aanstellen dat uw netwerk beheert. Dit scheelt een hoop tijd. Het kost wel wat centen, maar die centen zou je anders toch wel moeten steken in het aanstellen en opleiden van personeel tot netwerkbeheerder.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is netwerkbeheer?"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 31-05-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!