InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Een veilige internetverbinding met een TLS-certificaat (SSL)

Een veilige internetverbinding met een TLS-certificaat (SSL)

Een veilige internetverbinding met een TLS-certificaat (SSL) Een veilige website is belangrijk voor zowel websitebezoekers als websitebeheerders. In de praktijk is dit te realiseren door het installeren van een TLS-certificaat (opvolger van het SSL-certificaat). Een TLS-certificaat zorgt voor de meest beveiligde communicatie door een versleuteling van de gegevens die over de verbinding van uw webserver worden verzonden en ontvangen. Dit is van groot belang voor de internetveiligheid van uzelf en de bezoekers van uw website. De aanwezigheid van een TLS- of SSL-certificaat geeft uw website een betrouwbare uitstraling, een hogere Google Ranking en een betere SEO. Het zorgt er ook voor dat u handelt overeenkomstig de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

TLS-certificaat

Wat is een TLS-certificaat of een SSL-certificaat?

De afkorting SSL staat voor Secure Sockets Layer: het verzorgt een versleutelde verbinding tussen uw server en de internetbrowser, door de gegevens die over de internetverbinding worden verzonden vooraf te coderen. TLS is de opvolger van SSL en staat voor Transport Layer Security. Door de encryptie van gegevens ontstaat een veilige verbinding tussen uw eigen computer en de computers van anderen in het netwerk. Het installeren van een SSL-certificaat kan worden gezien als het downloaden van een softwarebestand waarna het zal zorgen voor een codering van al het dataverkeer dat over de betreffende server wordt verzonden. Een website dat reeds is beveiligd is te herkennen aan een ‘slotje’ aan het begin of einde van een websitebalk en de vermelding van de afkorting ‘HTTPS' in de websitebalk.

HTTP of HTTPS?

Een versleutelde gegevensuitwisseling via het internet wordt aangegeven met de afkorting HTTPS, wat staat voor ‘Hypertext Transfer Protocol Secure’. Een website met deze beveiliging geeft aan dat de communicatie tussen de klant en de websitebeheerder volledig wordt versleuteld. Het verschil met HTTP, is dat HTTP niet leidt tot een versleuteling van de verbinding met de server. Hierdoor ontbreekt in deze afkorting de ‘s’ van 'secure' en dient u uit te kijken met websites die de afkorting HTTP in de websitebalk weergeven (deze zijn dus niet 'secure'). Daarentegen geeft een website met de afkorting HTTPS aan dat derden, zoals hackers, geen mogelijkheden meer hebben om de gegevensuitwisseling te onderscheppen.

Categorieën TLS- of SSL-certificaten

Op de markt is er een divers aanbod aan TLS- en/of SSL-certificaten beschikbaar. De certificaten zijn in te delen in 3 verschillende categorieën:
  • Domain Validated (DV)-certificaten
  • Organization Validated (OV)-certificaten
  • Extended Validated (EV)-certificaten

Domain Validated (DV)

Een Domain Validated (DV)-certificaat kunt u voor slechts één domeinnaam gebruiken. Het aanvragen van dit type heeft als voordeel dat dit voor een relatief lage prijs kan.

Organization Validated (OV)

Wanneer u een certificaat voor de beveiliging van meerdere domeinnamen zoekt, dan kunt u het beste kiezen voor een Organization Validated (OV)-certificaat. Websitebezoekers krijgen de aanwezigheid van een OV-certificaat te zien. Ook controleert een OV-certificaat wie de eigenaar is van de betreffende domeinnaam.

Extended Validated (EV)

De meest uitgebreide validatie biedt eenExtended Validated (EV)-certificaat. Een EV-certificaat controleert naast de eigenaar van de domeinnaam, wie de eigenaar van de organisatie achter de domeinnaam is. Het aanvragen van een EV-certificaat duurt langer dan een DV-certificaat, mar de beveiliging is uitgebreider.

Voordelen van een TLS- of SSL-certificaat

Duidelijk is dat een TLS- en/of SSL-certificaat een veilige gegevensuitwisseling creëert tussen de websitebeheerder enerzijds en de websitebezoekers anderzijds, omdat de verstuurde en ontvangen gegevens niet in handen kunnen vallen van derde partijen. Echter zijn er nog een aantal andere belangrijke voordelen.

De belangrijkste voordelen van een website met een TLS- of SSL-certificaat:
  • Verbeterde Google Ranking
  • Veilige markering van de website
  • Waarborgen van de internetveiligheid voor klanten/bezoekers van websites
  • Handelen overeenkomstig EU-privacywetgeving (AVG/GDPR)

Verbeterde Google Ranking

Het verbeteren van uw Google Ranking is belangrijk om meer bezoekers naar uw website toe te leiden. Een betere SEO ('Search Engine Optimization') zorgt voor meer bezoekers. Bezoekers keren eerder terug naar een website als deze een veilige reputatie heeft en de klant de website als ‘veilig’ beschouwt. Een toename in website bezoekers zorgt voor een hogere Google Ranking. Bovendien vergroot een betrouwbare reputatie de mogelijkheid dat er naar de website wordt gelinkt door andere websites.

Veilige markering van de website

Tegenwoordig informeren internetbrowsers websitebezoekers indien een website niet beschikt over een TLS-certificaat. Een websitebezoeker zal niet (vaak) nog graag de website willen bezoeken als deze niet als 'veilig' is gemarkeerd. Ook wordt zo'n onbeveiligde website geblokkeerd voor bezoekers die volgens de eigen beveiligingsinstellingen geen websites zonder beveiligde verbinding te zien krijgen. Een webserver met een geïnstalleerd certificaat is te herkennen aan een slotje en de afkorting HTTPS (in plaats van HTTP) in de websitebalk van uw server.

Waarborgen van de internetveiligheid voor klanten/bezoekers van websites

Voor bezoekers van een website is het belangrijk dat de gegevens die zij versturen en ontvangen worden versleuteld, zodat deze gegevens niet terecht komen bij hackers en overige derden waarvan u vindt dat er niets mee te maken hebben. Een TLS-certificaat kan deze veiligheid garanderen, waardoor websitebezoekers de website kwalitatief beter zullen beoordelen.

Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) regelt hoe organisaties persoonsgegevens van betrokkenen dienen te verwerken. Per 25 mei 2018 dienen organisaties volledig te handelen overeenkomstig de regelingen uit de AVG op straffe van een boete die kan oplopen tot in de miljoenen euro’s wanneer een organisatie een van de regelingen van de AVG niet juist naleeft. Een TLS-certificaat zorgt ervoor dat u voldoet aan uw verplicht om de privacyrechten van betrokkenen te beschermen waardoor u op dit gebied overeenkomstig handelt met de regelgeving van de AVG.
© 2019 Aucourant, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is een SSL certificaat?SSL certificaten zijn niet heel bekend onder gewone internetgebruikers. Men weet echter vaak wel dat de beveiliging van…
Wat is het Politiekeurmerk Veilig wonen?Wat is het Politiekeurmerk Veilig wonen?Wie wil er nu geen veilige woonomgeving? minder overlast, diefstal, graffiti en vernielingen. Het politie keurmerk veili…
Warrants en certificatenDe voordelen van warrants en certificaten zijn legio. Warrants en certificaten zijn genoteerd op de beurs, worden verhan…
Het heftruckcertificaatHet heftruckcertificaatOver het heftruckcertificaat bestaan veel onduidelijkheden. Deze gaan vaak over de geldigheidsduur, salaris, opleidingsk…
Het scooter certificaat. Wat is het?Welke veranderingen heeft het scooter certificaat de afgelopen jaren ondergaan en hoe steekt de toets nu eigenlijk in el…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een veilige internetverbinding met een TLS-certificaat (SSL)"

Infoteur: Aucourant
Laatste update: 16-07-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!