InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Tips om te beginnen met gitaar, handige sites en software

Tips om te beginnen met gitaar, handige sites en software

Tips om te beginnen met gitaar, handige sites en software Hoe begin je met gitaarspelen? Hier staan tips om je op weg te helpen. Ik bespreek ook sites die handig zijn voor gitaristen voor bijvoorbeeld: lessen, tabs en advies. En programma's om je eigen liedjes te componeren of je gitaar te stemmen. Op het einde worden een paar mooie extra's voor je gitaar besproken.

Hoe begin je met gitaar spelen?

Eerst moet je voor jezelf bedenken wat voor gitaar je wilt leren bespelen: de elektrische of de akoestische. De elektrische is duurder, maar veel mensen vinden deze makkelijker. Meer informatie over deze keuze vind je in dit artikel: Wat voor gitaar moet je kopen om mee te beginnen?

Als je de gitaar gekocht hebt is het tijd om te beslissen of je op les wilt of van internet wilt leren. Op les kost meer geld en moeite, maar hier wordt wel wat beter uitgelegd dan internet. Toch kun je op het internet heel goed leren gitaarspelen. Bekijk de sites maar die onder het kopje 'handige sites' staan hieronder. Je vind er links naar goede sites met Engelse en Nederlandse lessen. Je kunt ook gitaarboekjes kopen, maar op internet vind je dezelfde soort informatie.

Het is belangrijk dat je gitaar goed gestemd is. Vooral met een nieuwe gitaar raken de snaren snel ontstemd en hierdoor wordt de klank van je gitaar een stuk minder. In het volgende artikel leer je uitstekend je gitaar te stemmen: Hoe stem je een gitaar?

Als je begint met gitaar spelen krijg je al snel pijn in je vingers. De snaren drukken op je vingers en dit gaat natuurlijk pijn doen. Als je een tijdje speelt krijg je er vanzelf eelt op, maar tot die tijd is het verstandig in plaats van een half uur achter elkaar te spelen, 3 keer 10 minuten te spelen met pauzes ertussen.

Handige sites

Tablatuur(liedjes)

Een goede site waar je duizenden tabs (liedjes in cijfervorm) kan vinden is Ultimate Guitar. Deze site is in het Engels, maar je kan er echt enorm veel goede tabs vinden. Ook heb ik een goede site voor onder anderen Nederlandstalige liedjes: ww.gitaartabs.nl.Hier staan veel bekende Nederlandstalige liedjes en je kan er ook lessen vinden. Makkelijke beginliedjes kun je vinden op http://www.gitaartabs.nl/index.php?page=makkelijkenummers.

Weet je niet hoe je tablatuur moet lezen? Lees dan het volgende artikel: Tablatuur lezen

Lessen

Op internet staan veel lessen over gitaar spelen. Ik heb twee sites van topkwaliteit uitgekozen. Een hele goed site is Ultimate Guitar. Hier staat allerlei informatie over gitaar spelen. Dit is denk ik een van de allerbeste gitaristensite van het internet. Het nadeel is dat het in het Engels is, maar dit moet voor de meeste mensen geen probleem zijn. Ook een goede Nederlanstalige site is Gitaar Tabs. Hier staan ook belangrijke lessen, maar dan in het Nederlands. Ook staan er videolessen die goed uitleggen hoe je iets moet doen en dat is soms wel handig.

YouTube

Op YouTube.com staan enorm veel gitaar filmpjes. Als je een tab van een liedje hebt en je weet niet precies hoe de melodie gaat, zoek dan bijvoorbeeld op voor As You Come: As you come Guitar cover. Je vindt dan vanzelf iemand die het liedje naspeelt met dezelfde tab als jij.

Startpagina

Op deze startpagina vind je tientallen nuttige links van sites met veel informatie over gitaarspelen. Niet alleen Engelse, maar ook Nederlandse in allerlei categorieën. De startpagina is: http://gitaar.jouwpagina.nl/.

Software

Guitar Pro 5

Guitar Pro 5 is het handigste programma dat er maar is voor gitaristen. Je kunt hiermee je eigen liedjes componeren en beluisteren. Ook worden veel liedjes op internet aangeboden via bijvoorbeeld Ultimate Guitar in GP-vorm die je kunt downloaden en beluisteren en bekijken via Guitar Pro. Ook heel erg handig aan dit programma is dat het een gitaarstemmer heeft waarmee je een snaar aanslaat en via de microfoon hoort GP hoe het klinkt. Vervolgens geeft GP aan of de snaar te laag of te hoog is en kun je hem zo stemmen. Guitar pro kun je kopen voor $59,- of gratis 15 dagen proberen, voor de probeerversie Klik hier.

Gratis stemmen

Een variant op de gitaarstemmer van Guitar Pro 5 is VA Tuner. Het werkt in principe hetzelfde als GP met een microfoon en als je de snaar aanslaat laat het programma zien hoe je het moet stemmen. Het is misschien van mindere kwaliteit dan die van GP, maar deze is wel volledig gratis. Download kan op: http://www.aptuner.com/cgi-bin/aptuner/ftp/apmain/APTunerInstall308.exe.

Extra's

Plectrum

Een plectrum is een klein stukje plastic dat je in je slaghand houd en waarmee je de snaren mee aanslaat inplaats van je hand. Hierdoor krijg je meestal welliswaar een minder 'warm' geluid, maar dit is vaak juist handig bij rock en metal nummers. Ook is een plectrum erg handig bij akkoorden waarbij je door een plectrum goed het verschil kan horen tussen omhoog en omlaag slaan op een akkoord wat bij veel liedjes belangrijk is. Plectrums kun je meestal goedkoop krijgen bij een muziekwinkel en het is slim om er een aantal te kopen, want je raakt ze best snel kwijt.

Capo

Een Capo, oftewel een Capodastro, is een soort klemmetje dat je op een bepaalde plaats op je snaren plaats waardoor de gitaar een andere toonhoogte heeft. Dit komt omdat sommige liedjes een aparte toonhoogte nodig hebben die je normaal niet kunt spelen of heel moeilijk. Een capo is voor beginners geen echte benodigheid, maar de gevorderden zullen deze waarschijnlijk wel willen. Je kunt ze al vanaf 5 euro kopen in muziekwinkels.

Stemkastje

Een stemkastje is een heel handig apparaatje. Het is een soort kastje die een ingebouwde microfoon heeft. Als je een snaar aanslaat registreert het kastje dit en geeft aan of deze te hoog, te laag of goed is. Aan de hand hiervan kun je je gitaar makkelijk stemmen en kost het geen moete. De kastjes kun je al vanaf rond de 15 euro krijgen.
© 2008 - 2018 Sanpaulo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gitaartechniek: Het vasthouden van de plectrumEr zijn door de gitaargeschiedenis vele soorten manieren gevonden om een plectrum vast te houden. Dit artikel zal een ov…
Plectrums/PlectraEen plectrum is een plat stuk plastic, metaal en soms organisch van ongeveer 3 centimeter. Plectrums, ook wel plectra ge…
De akoestische gitaarDe akoestische gitaar is slechts een van de vele soorten gitaren die we kennen maar echter wel een van de meest gebruikt…
De gitaar en je linkerhand: de basishoudingDe gitaar en je linkerhand: de basishoudingHet is veel makkelijker gitaar te leren spelen als je vanaf het eerste begin let op een goede houding. Maar wat is een g…
Basgitaar Technieken en StijlenDe basgitaar is een betrekkelijk nieuw instrument en er is vanaf het begin al mee geëxperimenteerd. Er zijn ontelbaar ve…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tips om te beginnen met gitaar, handige sites en software"

Reacties

Genuine, 17-10-2010 16:51 #3
@Ilse
Bij veek akkoestische nummers, en vooral bij rustige nummer bv. van Boudewijn de Groot, kun je heel makkelijk horen hoe vaak je de akkoorden moet aanslaan. Probeer het nummer "Het land van Maas en Waal" eens, als je goed naar de tekst luisterd kun je de aantal slagen per akkoord horen.

Ilse, 15-01-2010 18:03 #2
Ik ben begonnen met gitaar spelen en wil het leren via internet (omdat mijn ouders vinden dat ik het te druk heb met mijn andere sporten). Ik kan tabs lezen, alleen weet ik niet hoevaak ik de snaren aan moet slaan en wanneer je ze van onder naar boven aan moet slaan. Moet je dit kunnen horen aan het liedje, of kun je dat ook ergens aflezen?

Alvast bedankt!
Groetjes,
Ilse.

Klaas Raangs, 12-05-2009 21:45 #1
Een handig artikel ik denk dat ik met deze tips wel uit de voeten kan.

Infoteur: Sanpaulo
Gepubliceerd: 24-05-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!