InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > De nieuwe printtechnologie CrystalPoint
nieuws uitgelicht

De nieuwe printtechnologie CrystalPoint

De nieuwe printtechnologie CrystalPoint Op 7 mei 2008 presenteerde Océ een nieuwe printtechnologie voor kleuren genaamd CrystalPoint. Geen toner meer, geen inktcartridges, maar TonerPearls van kunsthars. Voorlopig zal de techniek alleen gebruikt worden voor professionele printers voor de grafische industrie, maar een overstap naar de particuliere markt wordt niet uitgesloten.

Océ

Het printerbedrijf uit Venlo maakt geen printers voor particulieren, maar is een grote speler op de professionele grafische markt, de zogenaamde breedformaatmarkt. Hier vallen onder meer reclamebedrijven, architectenbureaus en technisch tekenaars. Op het gebied van zwart-wit printen is Océ marktleider, bij kleurenpints moeten ze Hewlett Packard (HP) voor zich dulden. Met de nieuwe kleurenprinttechnologie hoopt Océ ook de grootste fabrikant te worden voor kleurenprints. Momenteel haalt Océ bijna een derde van de totale omzet op kleurgebied, maar het bedrijf hoopt op termijn tien procent meer omzet te draaien.

ColorWave 600

De ColorWave 600 is de eerste printer met de CrystalPoint techniek. Het werkt niet met toners of met cartridges, maar met TonerPearls. Deze knikkers worden gemaakt van gekleurde kunsthars, wat aanvoelt als wasco. In de printer zitten vier bussen met knikkers; zwart, geel, blauw en paars. Ze rollen naar een verwarmingelement waar ze bij 130 graden smelten tot gel; vloeibare kunsthars met het gewenste pigment. De hars wordt op het papier gespoten; een deel blijft op het papier liggen, een ander deel zakt weg in het papier. Via kristallisatie wordt de hars gedroogd.

De nieuwe printtechniek is een combinatie van een inkjet- en een laserjetprinter. Er komen tijdens het proces geen giftige dampen vrij, het stroomverbruik is laag, de inkt is watervast (belangrijk bij een regenbui op een bouwplaats) en de afdrukken zijn scherper omdat de inkt door het papier opgezogen wordt. Verder is het systeem zowel sneller als goedkoper. Door de kristallisatie is de hars direct droog, terwijl de inkt bij een inktjetprinter nog moet drogen. De ColorWave 600 is goedkoper in aanschaf dan een grootformaat laserprinter en bespaart ook in gebruik. Hij kan namelijk op standaard papier afdrukken en heeft niet het duurdere, gecoate papier nodig dat momenteel gebruikt wordt voor professionele kleurenprints.

Ontwikkeling

De nieuwe printtechnologie is tot stand gekomen na twaalf jaar onderzoek en een investering van zo'n 150 miljoen euro. Voor Océ vormt de nieuwe techniek de basis voor de komende vijftien tot twintig jaar. Circa honderd patenten rusten op de techniek en de printer. De productie van de ColorWave 600 ligt bij Flextronics in Maleisië en de nieuwe techniek is sinds maart 2008 getest in de praktijk.

Conclusie

Al met al heeft Océ hooggespannen verwachtingen van de CrystalPoint technologie. Alleen de tijd zal leren of deze ingelost worden. Mochten TonerPearls daadwerkelijk een nieuwe standaard worden voor de professionele industrie, dan zal over enkele jaren vast ook de overstap naar de particuliere markt volgen.
© 2008 - 2017 Jantrao, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rob Cox. "Océ zet in op knikkerprinter" en "Océ kleurt voortaan met knikkers". Dagblad De Limburger, 7 mei 2008.
  • Océ Nederland BV. "Océ lanceert nieuwe standaard voor grootformaatmarkt". Océ, 7 mei 2008. http://www.oce.com/nl/News/Newsbulletins/20080507_ColorWave600.htm

Reageer op het artikel "De nieuwe printtechnologie CrystalPoint"

Infoteur: Jantrao
Laatste update: 30-06-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!