InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Tips voor online advertenties en verkoop van spullen

Tips voor online advertenties en verkoop van spullen

Tips voor online advertenties en verkoop van spullen Tweedehands spullen online aanbieden kan je veel geld opleveren. Je bent particulier en hebt geen enkel verstand van de verkoop van spullen. Maar je hebt nog een hoop dingen op zolder staan die wel eens geld op zouden kunnen leveren en waar je niets meer mee doet. Hoe ga je te werk om hier een leuk centje aan over te houden? Inmiddels zijn er tientallen Nederlandse en Belgische websites die je de mogelijkheid bieden om je spullen te verkopen op internet. De bekendsten hiervan zijn wel Marktplaats, Bol.com, Ebay en Speurders, maar er zijn er nog veel meer. Dit zijn de algemene verkoopsites, maar daarnaast heb je natuurlijk ook nog sites die zich op een deelmarkt richten, zoals boeken of muziek.
Als je besluit een advertentie te plaatsen, moet je met een aantal dingen rekening houden.

De prijs

Er is een prijs voor jou en voor de eventuele koper. Voor jou geldt dat er soms advertentiekosten zijn. Dit is het geval bij bijvoorbeeld Ebay. Bij marktplaats betaal je alleen als je product meer dan 200 euro kost of als je gebruik wil maken van speciale opties, zoals het bovenaan in de rubriek plaatsen van je advertentie of een extra dikke lijn er omheen, zodat hij beter opvalt. Bij weer andere websites moet je alleen betalen als je ook daadwerkelijk tot een succesvolle verkoop weet te komen. Check dit altijd goed van tevoren, zodat je niet voor onaangename verassingen komt te staan.

Dan is er natuurlijk ook nog de prijs voor de koper, die verband houdt met jouw vraagprijs. Het is vaak nuttig om eerst even rond te kijken op de site om te zien of het zelfde product al door een ander wordt aangeboden. Als dat het geval is, is het handig om je prijs hier aan aan te passen. Als jij iets aanbiedt voor 10 euro, en iemand anders voor 5, dan is de kans niet groot dat iemand het bij jou koopt. Is het andersom, dan kan je meer reacties verwachten. Je kan er ook voor kiezen een advertentie te plaatsen zonder vraagprijs. Je laat mensen dan maar bieden. Wel kun je dan in je advertentie vermelden vanaf welke prijs je een bod serieus neemt.

Verzenden of ophalen?

Als je iets verkoopt kun je met de koper een plaats afspreken voor de overdracht van het product. Dit is handig, want dan weet je zeker dat het heel aankomt. Als jullie echter aan de andere kant van het land wonen wordt het lastiger, en kun je beter kiezen voor het versturen van een pakje. Het is in ieder geval goed om in je advertentie te melden dat je voor beide opties openstaat, dat wekt vertrouwen.

Het is ook handig om in je advertentie te vermelden dat de verzendkosten niet inbegrepen zijn in de productprijs, bijvoorbeeld door 'porto koper' onder de advertentie te zetten. Je kunt dan de kosten voor de postzegels doorberekenen, en eventueel ook de kosten van een kartonnen verzenddoos of speciale envelop. Mocht de koper hier prijs op stellen kan je een product ook aangetekend verzenden. Dit betekent dat je aanspraak kunt maken op een schadevergoeding in het geval van verlies of diefstal na het afgeven op het postkantoor. Ook moet de koper tekenen voor ontvangst, en kan hij deze dus niet meer ontkennen in het geval van kwade opzet.

Foto bij de advertentie

De ervaring is dat mensen eerder op advertenties klikken waar een foto bij staat. Je wil toch graag een indruk hebben van je aankoop, zeker als het om iets duurders gaat. Op sommige sites heb je ook de zoekoptie om alleen advertenties te zoeken die een foto hebben. Het is daarom dus een plus als je een digitale of ingescande foto in je advertentie hebt staan. Bij dingen als cd's of boeken volstaat ook vaak een foto van internet al. Dit kost uiteraard minder moeite.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips voor online advertenties en verkoop van spullen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 20-10-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!