Speciaal voor het platteland: internet via radio

Speciaal voor het platteland: internet via radio De internetdichtheid in Nederland is erg groot. Dat is prettig, want we maken met zijn allen steeds vaker en steeds meer gebruik van internet. Op onze vaste computers of mobiele telefoons zijn we op het internet op zoek naar informatie, communicatie of entertainment. Dat moet je wel overal over internet kunnen beschikken. Internet via de radio kan een oplossing zijn.

Gebruik van het internet

De manier waarop we internet gebruiken is de laatste jaren vooral veel intensiever geworden. Niet alleen de mobiele toepassingen nemen toe, ook de internetsnelheden via de kabel, de telefoondraad of de glasvezel worden steeds maar hoger. Dat is nodig ook, aangezien steeds meer content in de cloud wordt opgeslagen en benaderd en er steeds meer audio en video gestreamd wordt via het net. Denk maar aan populaire toepassingen als Spotify, Netflix, of een van de vele alternatieven. Ook het nieuws en allerlei informatie wordt via het internet bij ons bezorgd. Van luxe is het internet uitgegroeid tot een standaard onderdeel van de noodzakelijke maatschappelijke voorzieningen.

Internetdichtheid

Nederland staat met het gebruik van computers en internet hoog in de statistieken over internetdichtheid. En dan gaat het om snel internet, dus via de kabel of de telefoondraad. Het aantal aansluitingen is groot, het Centraal Bureau voor de Statistiek becijfert dat ongeveer 97% van alle Nederlanders in principe toegang heeft tot breedband-internet. Verreweg het grootste deel van alle gebruikers vind je in de stedelijke gebieden. Dat is logisch, de aanleg van alle voorzieningen kan, door de hoge concentratie van aansluitpunten, relatief voordelig zijn.

Het platteland

In schril contrast met de verstedelijkte gebieden staat het platteland, vooral in streken waar geen grotere steden in de buurt liggen. Hier is de aanleg van een breedbandverbinding in verhouding erg duur. Het kost duizenden euro’s om een kabel langs de polderwegen naar zijn bestemming te brengen. Investeringen die door de internetmaatschappij niet of nauwelijks kunnen worden terugverdiend. Ook de consument zelf zal niet voor dit soort kosten op willen draaien. Toch, aangezien we al zagen dat het internet tot onze basisvoorzieningen begint te behoren, is het belangrijk genoeg om ook voor het platteland een goede oplossing te bedenken.

Mobiele telefoons en 4G

Als je geen kabel voor internet in de buurt hebt, kun je wellicht wel gebruik maken van mobiel internet via 4G. Een 4G-verbinding levert je een supersnel internet, maar is niet in alle gevallen voldoende. Met name als er op de normale computers veel internetactiviteit is, zoals het streamen van audio of video, kan het leiden tot capaciteitsproblemen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de hogere kosten.

Via de radio

Een van de mogelijkheden zou kunnen zijn het internet via een radiofrequentie beschikbaar te maken. Het aantal radiofrequenties is beperkt en voor het gebruik ervan is een vergunning noodzakelijk. Minister Henk Kamp stuurde op 9 maart 2015 een brief naar de Tweede Kamer waarin hij toezegt dat radiofrequenties beschikbaar gaan komen voor het internet. Volgens de minister zouden bestaande frequenties die in gebruik zijn voor radiostations of wifi hiervan geen hinder ondervinden. Het zou al vanaf 1 september 2015 mogelijk zijn voor internetbedrijven om een vergunning voor het gebruik van zo’n internetfrequentie aan te vragen.

Alternatieven

Naast de mogelijkheid van internet via een radiofrequentie zijn er ook andere alternatieven, omdat ook gemeenten, provincies en diverse ondernemers het probleem onderkennen en willen investeren. Dan gaat het om het toch aanleggen van een internetkabel. Ook voor deze gevallen probeert het ministerie mee te denken in oplossingen, bijvoorbeeld door het aanvragen van Europese subsidies.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Brabants Dagblad, 9 maart 2015: Platteland krijgt radio-internet

Reageer op het artikel "Speciaal voor het platteland: internet via radio"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 20-11-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!