InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Ello.co, account aanmaken

Ello.co, account aanmaken

Ello.co, account aanmaken Ello.co is een netwerksite, die door menigeen als een geschikt alternatief voor Facebook wordt beschouwd. Het wordt ook wel anti-facebook sociaal netwerk genoemd. Ello.co stelt zichzelf voor als eenvoudig, gratis, en zonder advertenties. Als concurrent van Facebook houdt Ello.co veel meer rekening met de privacy van gebruikers. Men legt er de nadruk op dat jij zelf als gebruiker bij Ello.co geen product bent. De vormgeving van Ello.co is hip, kleurrijk en vrolijk. Hoe maak je een account aan bij Ello.co? Om een account aan te maken bij Ello verzoek je (eind 2014) eerst om een invitatie. Dat kan gewoon op de homepage van het netwerk. Ello.co is een modern social netwerk, waar steeds meer mensen gebruik van maken. Eind 2014 en per 1 januari 2015 zoeken steeds meer mensen naar alternatieven voor Facebook, omdat menigeen zich niet meer in de voorwaarden van Facebook kan vinden, omdat Facebook erg veel gegevens van gebruikers verzamelt. Ello.co biedt een krachtig alternatief voor Facebook. Zij stellen bijvoorbeeld (vrij vertaald):

Wij geloven dat een social netwerk geen instrument is om te misleiden, te dwingen en te manipuleren, maar een plaats om (mensen) te verbinden, (dingen) te creëren en om het leven te vieren. U bent bij ons geen product.

Ello.co

Ello.co is een van de netwerksites waar je van alles kunt doen, zoals foto's plaatsen, chatten, berichten plaatsen, reageren op berichten, enzovoorts. Ello. co ziet er erg mooi en fris uit. Bijzonderheden die op Ello.co van toepassing zijn, zijn bijvoorbeeld:
  • geen advertenties
  • je kunt er (eind 2014) alleen een account maken als je een invitatie krijgt van andere gebruikers, of als je een invitatie aanvraagt (je kunt een invitatie aanvragen via de homepage van Ello.co)
  • profielfoto's worden in cirkeltjes afgebeeld
  • je kunt op Ello.co zien hoeveel mensen je berichten en/of foto's bekeken hebben
  • je kunt mensen die jij toevoegt of die jij geaccepteerd hebt, indelen in twee categorieën, 'friends' en 'noise.' Dit is te vergelijken met 'vrienden' of 'kennissen of volgers.' Vrienden kan je dus meer toevertrouwen op Ello.co dan kennissen. Het voordeel daarvan is weer dat niet iedereen hoeft te weten wat je bezighoudt. 'Noise' kan je ook beschouwen als minder dichtbij dan kennissen, namelijk gewoon als volgers, zoals te vergelijken met volgers op Twitter
  • je kunt ook bewegende plaatjes plaatsen
  • foto's en afbeeldingen worden op lekker groot formaat weergegeven
  • de vormgeving (in zwart en wit) van Ello.co oogt modern, creatief en trendy

Invitatie aanvragen

De snelste weg om een invitatie te krijgen is via mensen die al een account op Ello.co hebben. Zij kunnen jou namelijk uitnodigen en dan kan je meteen een account aanmaken. Ken je niemand die al een Ello.co account heeft en die jou kan uitnodigen? Dan kan je via de homepage van het netwerk zelf een invitatie aanvragen. Dit kan wel even duren, aangezien ongeveer 30.000 per uur een uitnodiging aanvragen. Het is niet geheel duidelijk hoelang het duurt voordat Ello.co invitatie aanvragen verwerkt, maar een invitatie aanvragen is niet moeilijk. Je gaat als volgt te werk:
  • Surf naar Ello.co via de link in de email van je invitatie
  • Request invitation: vul een werkend e-mailadres in
  • Er opent zich een pagina met voorwaarden (het manifesto). De voorwaarden zijn bijna poëtisch, maar kort en krachtig, en zeker de moeite van het doorlezen waard. Het is een bericht aan alle toekomstige gebruikers, en inhoudelijk komt het erop neer dat Ello.co uitlegt hoe het er bij andere (bijvoorbeeld Facebook) sociale netwerken aan toegaat. Jij als gebruiker van bijvoorbeeld Facebook wordt daar volgens Ello.co als een product gebruikt. Elk bericht wat je plaatst, elke vriend die je toevoegt en zelfs elke link die je aanklikt, wordt door (bijvoorbeeld Facebook) bijgehouden en geregistreerd. Deze gegevens over jou worden gebruikt om geld mee te verdienen. Ello.co legt vervolgens uit dat Ello.co gelooft dat er een betere manier is om met leden om te gaan. Ze geloven in schoonheid, eenvoud en openheid van zaken tegenover gebruikers van het platform. In acht regels maakt Ello.co duidelijk waar ze voor staan. Als je je ook in hun doelstelling kunt vinden, klik je op: 'I agree.'
  • Dan verschijnt er in beeld de tekst: 'Thank you, we will be in touch.' Je kunt op deze pagina ook het manisfest delen, bijvoorbeeld op Facebook of Twitter, om anderen aan te sporen ook een account aan te maken bij Ello.co
  • Het is dan wachten op de uitnodiging. In de Beta versie ontvang je een email waarin staat dat je een uitnodiging krijgt om een account aan te maken, zodra je aan de beurt bent. Omdat het sociale netwerk eind 2014 en begin 2015 enorm veel aanvragen krijgen, kan dit enige tijd duren. Ze sturen je namelijk een uitnodiging om een account aan te maken, op volgorde van binnenkomst. Hoe eerder je dus een verzoek om een invitatie aanvraagt, hoe sneller je dus een account aan kunt maken. Als je eenmaal een invitatie ontvangen hebt van Ello.co, kan je dus pas definitief je account afronden, bevestigen, en gebruikmaken van Ello.co. De kans is groot dat je op den duur een account aan zal kunnen maken zonder invitatie. Zodra dit bekend is zal de informatie in dit artikel worden aangepast

Ello.co invitatie ontvangen, account aanmaken

Als je een invitatie ontvangen hebt blijkt het aanmaken van een account heel eenvoudig. Om een account aan te maken bij Ello.co ga je als volgt te werk:
  • Request invitation: vul een gebruikersnaam in
  • vul (indien nog noodzakelijk) een goed werkend e-mailadres in
  • vul een veilig wachtwoord in
  • kies voor 'çreate account'
  • Door het account aan te maken ga je akkoord met de 'terms of services' ofwel 'voorwaarden van de service,' en ook met de 'gedragsregels.' Lees de terms of services even door.
  • Na het aanmaken van het account zie je een welkomstbericht (in het Engels) waarin nogmaals kort wordt uitgelegd wat Ello.co is
  • Je kunt zelf mensen uitnodigen (invitaties sturen) zodra je zelf een account hebt.

Gebruikmaken van Ello.co

Je hebt een account op Ello.co als je bovenstaande stappen hebt doorlopen. Je kunt vervolgens je profiel gaan invullen, foto's gaan uploaden, berichten plaatsen, vrienden uitnodigen, je bio invullen, enzovoorts. Via 'discover' zie je profielfoto's van mensen die je kunt toevoegen. Je kunt beslissen of je ze toevoegt aan je vriendenclub of aan de 'noise' groep. Je kunt dus mensen volgen zoals je ook op Twitter gewend bent, maar je hoeft met deze mensen niet alles delen wat je plaatst op je Ello.co voor vrienden. Mensen die je toevoegt als 'noise' weten overigens niet of je hen hebt toegevoegd als 'noise' of als 'vriend.' Op deze manier heb je dus controle over wie leest wat je plaatst aan berichten, en wie jouw foto's kunnen zien. Dit voldoet in een behoefte.

Nadelen van Ello.co

  • Eind 2014 wordt wel gezegd dat de zoekfunctie van Ello.co nog niet optimaal werkt. Men neemt aan dat hier aan geweekt wordt en dit kan dus van korte duur (geweest) zijn.
  • sommigen vinden het ontbreken van de de 'like duimpjes' een gemis

Hoe verdient Ello.co geld?

Ello.co plaatst geen advertenties op de site, hoe verdienen ze dan toch geld? Ello.co schrijft in hun manifest dat ze hun gebruikers (leden) nooit als producten willen behandelen, en dat ze daarom ook nooit gegevens zullen gebruiken voor adverteerders. Dit is een beetje een 'hint' naar Facebook. Ello.co geven aan dat zij in de toekomst wel extra features (voorzieningen) zullen aanbieden via de site, die je als gebruiker kunt kopen tegen zeer lage betaling. Dit zijn dus extra's. Als het coole features zijn, kan je dus zelf beslissen of je die wilt aanschaffen. Ello.co is verder echter gratis, dus je kunt het sociale netwerk gebruiken zonder kosten te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ello: het nieuwe sociale netwerkBijna iedereen is lid van een sociaal media netwerk. Sommigen zelfs van meerdere tegelijk. En sinds maart 2014 is er een…
Een Facebook account verwijderen, hoe doe je dat?Een Facebook account verwijderen, hoe doe je dat?Een Facebook account verwijderen is niet moeilijk, maar je moet wel even weten hoe het moet. Sommige mensen willen er va…
Je Facebook account verwijderen  Tips en trucsJe Facebook account verwijderen Tips en trucsMisschien heb je je wel eens afgevraagd waarom het zo moeilijk is om je Facebook account te verwijderen. Mensen kunnen o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nemo, Pixabay
  • www.ello.co
  • http://www.ninefornews.nl/nederlanders-verwijderen-massaal-facebook-door-nieuwe-regels-stappen-op-seen/
  • http://www.frankwatching.com/archive/2014/12/18/dit-zijn-de-nieuwe-voorwaarden-van-facebook-moeten-we-bang-zijn/
  • http://youtu.be/TPwVxoa1QpI

Reageer op het artikel "Ello.co, account aanmaken"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 01-06-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!