InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > De voorwaarden van Facebook (2015)

De voorwaarden van Facebook (2015)

De voorwaarden van Facebook (2015) Facebook is een sociaal media-platform met ruim 1,2 miljard gebruikers. Nederland heeft zo'n negen miljoen gebruikers. Er zijn veel discussies over de privacy die Facebook mogelijk aantast. Vanaf februari 2015 zijn de voorwaarden aangepast. Iedereen die een Facebook account heeft, heeft een mail of een bericht gehad op Facebook waarin dit werd gemeld. Veel mensen hebben dit bericht genegeerd en weten niet precies wat er in de voorwaarden staat en komt te staan. Twee belangrijke punten in de huidige voorwaarden zijn artikel 9.1 en 2.1 met betrekking tot de rechten van de gebruiker over geplaatste informatie.

Jouw foto's mogen worden gebruikt voor advertenties en doorverkoop

Het eerste belangrijke artikel in de Facebook voorwaarden is artikel 9.1. Dit artikel geeft Facebook het recht om jouw foto's en informatie te gebruiken voor advertenties. Maar dit is niet het enige, alle informatie die je op Facebook met anderen gedeeld hebt mag hiervoor worden gebruikt.

Artikel 9.1
Je geeft ons toestemming je naam, profielfoto, inhoud en informatie (zoals een merk dat je leuk vindt) te gebruiken voor commerciële, gesponsorde of gerelateerde inhoud die door ons wordt aangeboden of verbeterd. Dit betekent bijvoorbeeld dat je een bedrijf of een andere entiteit toestaat ons te betalen om je naam en/of profielfoto met je inhoud of informatie te tonen, zonder dat je daarvoor compensatie krijgt. Als je een specifieke doelgroep hebt geselecteerd voor je inhoud of informatie, respecteren we bij het gebruik je keuze.

Facebook krijgt de rechten op jouw geplaatste foto's en video's

Facebook mag jouw foto's en video's gebruiken zonder daar toestemming voor te vragen. Ze worden namelijk eigenaar wanneer je iets op de site plaatst en hoeven daarom niks te betalen, daarnaast mogen ze de informatie wereldwijd verspreiden. Dit is pas niet meer het geval wanneer je je Facebook account opzegt.

Artikel 2.1
Voor inhoud waarop intellectuele-eigendomsrechten rusten, zoals foto’s en video (IE-inhoud), geef je ons nadrukkelijk de volgende toestemming, afhankelijk van je privacy- en app-instellingen: je verleent ons een niet-exclusieve, overdraagbare, royaltyvrije, wereldwijde licentie om alle IE-inhoud te gebruiken die je plaatst op Facebook of in verband met Facebook (IE-licentie). Deze IE-licentie eindigt wanneer je jouw IE-inhoud of je account verwijdert, tenzij je jouw inhoud hebt gedeeld met anderen en zij de inhoud niet hebben verwijderd.

Waar komt dit op neer?

Facebook mag gegevens van gebruikers op verschillende manieren verzamelen. Dingen die je zelf op Facebook zet, maar ook dingen die anderen over je op Facebook zeggen. Contacten uit je telefoon worden bekend (als je hier toestemming voor hebt gegeven), je locatiegegevens ook als de applicatie niet aan staat, financiële transacties die via Facebook verlopen en informatie over de platforms waarop je Facebook gebruikt worden bekend. Applicaties die gebruikmaken van Facebook en data van andere Facebook diensten, waaronder Whatsapp worden bekend. Deze data mag allemaal gekoppeld worden. Advertenties worden aangepast op al deze informatie om deze zo goed mogelijk passend te maken bij de gebruiker, ook kunnen de mobiele applicaties zo geoptimaliseerd worden.

Voor wie gelden deze regels?

Deze twee artikelen in de gebruiksvoorwaarden gelden voor alle inwoners uit de Europese Unie, met uitzondering van Duitsland. Bij de privacy instellingen kan niet worden ingesteld dat Facebook je gegevens niet mag gebruiken, er is dus geen manier om de voorwaarden te omzeilen. Je kunt dit alleen voorkomen door je account op te zeggen. Wanneer je Facebook wil aanklagen moet je dat via de Amerikaanse rechtbank doen. Facebook stelt namelijk ook in de voorwaarden:

“Je gaat ermee akkoord dat je persoonlijke gegevens worden overgedragen naar en verwerkt in de Verenigde Staten.”

Waarom zijn de voorwaarden aangepast?

Facebook zegt dat de voorwaarden beter zijn voor de gebruiker. Je krijgt relevantere informatie op je tijdlijn, en gegevens zouden beter beschermd kunnen worden. Sommige mensen kunnen gebruikmaken van een 'koop knop'. Transacties zouden gemakkelijker worden gemaakt door de voorwaarden. De Facebook applicatie zou worden geoptimaliseerd omdat Facebook informatie krijgt over de batterijduur van de gebruikers. Facebook zegt dat niks wordt veranderd aan de manier waarop de informatie wordt gebruikt voor advertenties. De adverteerders krijgen nog steeds niet te weten wie je bent alleen wat je interessant vindt. Daarnaast krijgen gebruikers meer invloed over welke advertenties ze zien. Allemaal om het voor de gebruikers makkelijker te maken. Maar wat ze er precies mee kunnen blijft erg vaag.

Onwetendheid

Veel mensen beseffen niet dat Facebook rechten heeft op alle informatie die wordt geplaatst en dat ze er geld mee mogen verdienen. Sommige mensen denken dat door een verklaring te plaatsen op een tijdlijn, Facebook geen rechten krijgt. Dit werkt niet omdat alle informatie wordt doorgespeeld naar de Verenigde Staten. Op dit moment zijn de enige oplossingen om Facebook te verwijderen, in Duitsland te gaan wonen of het gewoon te accepteren. Als je de diensten van Facebook gebruikt, ga je automatisch akkoord met de voorwaarden.

Account verwijderen?

Heb je besloten dat je je Facebook account wil verwijderen? Ga naar account verwijderen. Vul je gegevens in en log in. Bevestig dat je echt je account wil verwijderen. De 14 dagen daarna mag je je niet inloggen op Facebook. Daarna is het account verwijderd.
© 2014 - 2019 Sanj, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Facebook schendt de privacyFacebook schendt de privacyEen steeds grotere groep Facebookgebruikers is anno 2014 bang geworden om hun privacy via Facebook te verliezen. De waar…
Met wie wil ik mijn berichten of Facebook foto delen?Met wie wil ik mijn berichten of Facebook foto delen?Via Facebook worden dagelijks door jou met al je vrienden en kennissen berichten de wereld ingestuurd, zodat bekenden al…
Seen.is account aanmakenSeen.is account aanmakenSeen.is blijkt een goed alternatief voor Facebook. Als Facebook op 1 januari 2015 voornemens is de voorwaarden aan te pa…
Facebook-account verwijderen of deactiverenFacebook-account verwijderen of deactiverenDe Facebook-voorwaarden die ingaan per 30 januari 2015 zijn de voornaamste reden dat Facebook-gebruikers massaal hun acc…
Pro's en contra's van een Facebook-accountPro's en contra's van een Facebook-accountFacebook is ontzettend leuk om te chatten, spelletjes te spelen, vrienden toe te voegen, filmpjes te delen, gebeurteniss…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MarcoGonzalez, Pixabay
  • https://www.facebook.com/about/terms-updates/
  • https://www.facebook.com/terms/
  • http://europe-v-facebook.org/EN/en.html
  • http://www.textmagazine.nl/7484/nieuwe-voorwaarden-facebook-2015-vernietigen-je-privacy/

Reageer op het artikel "De voorwaarden van Facebook (2015)"

Reacties

Maresa (infoteur), 23-12-2014 16:01 #21
Wat een paniekartikel. Er is nauwelijks iets gewijzigd.
http://www.frankwatching.com/archive/2014/12/18/dit-zijn-de-nieuwe-voorwaarden-van-facebook-moeten-we-bang-zijn/

Francis, 14-12-2014 19:38 #20
Mijn vraag is dat wanneer je een bericht via whatsapp plaatst of dat ook op Facebook komt te staan?

Geinformeerd (infoteur), 13-12-2014 08:38 #19
Je kunt er ook voor kiezen om de instellingen binnen Facebook aan te passen. Door enkele advertentie-instelilngen aan te passen zorg je ervoor dat er geen persoonlijke foto's en informatie wordt gebruikt, waarnaast je ook de browsegeschiedenis registratie kunt uitzetten. Volgende stuk gaat daar specifiek over: http://pc-en-internet.infonu.nl/tips-en-tricks/146782-vermijd-inbreuk-browsegegevens-tbv-facebookadvertenties.html

Wendy, 12-12-2014 09:10 #18
In de huidige instellingen voor advertenties staat dit onderdeel;

Facebook geeft toepassingen van derden en advertentienetwerken geen toestemming jouw naam of foto in advertenties te gebruiken. Als dit in de toekomst wel wordt toegestaan, kun je via deze instelling bepalen op welke manier jouw gegevens worden gebruikt.
Het kan zijn dat je via de sociale plug-ins van Facebook sociale context op sites van derden ziet, bijvoorbeeld in advertenties. Hoewel je met sociale plug-ins een persoonlijke ervaring op sites van derden kunt beleven, worden je gegevens niet gedeeld met de sites van derden waarop de sociale plug-ins worden gehost. Meer informatie over sociale plug-ins.
Als dit in de toekomst wordt toegestaan, mijn gegevens weergeven voor ;

hier kun je kiezen uit niemand of vrienden. als je hier voor Niemand kiest, ben je dan voldoende gevrijwaard van gebruik van jouw gegevens na 1 januari? weet iemand hier meer over?

Raoul, 11-12-2014 14:29 #17
Ik snap de ophef niet.

Tegenwoordig kent men het woord privacy niet. Er wordt van alles klakkeloos op Facebook gepost. Ik vind die voorwaarden geen enkele issue aangezien ik alleen maar tekst post, wat voornamelijk humor of enkele zinnen zijn. En het zorgt ervoor dat men nu tien keer harder nadenkt voor ze iets posten. Oftewel, Facebook zorgt er op deze manier voor dat de mensen zich soort van in toom kunnen houden en zich niet zo snel voor schut kunnen zetten. Je voorkomt hierdoor jezelf schade toe te brengen.
Al dat gezeur om het mag niet en het is niet goed en belachelijk slaat nergens op.
Zo krijg je tenminste minder rotzooi en kunnen bepaalde dingen niet meer de wereld in geholpen worden.
Je hebt het zelf in de hand wat je post en of dat schadelijk kan zijn voor jou of anderen.

Ik zeg: goed, doorgaan hiermee.

Elora, 11-12-2014 10:54 #16
Ik erger me een beetje aan het feit dat de artikelen heel goed worden uitgelegd máár er een belangrijk aspect ontbreekt, namelijk de TENZIJ!

Art. 9.1 ''Als je een specifieke doelgroep hebt geselecteerd voor je inhoud of informatie, respecteren we bij het gebruik je keuze.''

Art. 2.1 ''afhankelijk van je privacy- en app-instellingen''

Volgens mij moeten we hier uit concluderen dat we onze pagina's ZELF beter moeten beveiligen, dat wil zeggen dat je je privacy-instellingen op moet schroeven naar het maximum om te kunnen ontkomen aan de in de betreffende artikelen opgenomen restricties. Oftewel: scherm je pagina af en maak alles alleen nog voor vrienden toegankelijk. Iets wat de meeste mensen reeds doen.

Martha, 11-12-2014 09:59 #15
Dus kort gezegd foto's of filmpjes of berichten die je plaats voor vrienden/ik alleen en niet openbaar, mogen ze niet gebruiken?
En alles wat je aan foto's, filmpjes en berichten openbaar plaatst, mogen ze gebruiken?
Of lees ik het verkeerd?

Ilona, 10-12-2014 12:03 #14
Krijg van veel mensen de reactie dat dit zou gaan om een HOAX? Is dit waar? Reactie infoteur, 10-12-2014
De artikelen genoemd in dit artikel komen rechtstreeks van de facebook site af. Als je deze leest kan je daar zelf je conclusies aan verbinden. Facebook heeft dus eigendomsrechten en mag je informatie gebruiken om door te verkopen. Dit mogen ze dus, of ze dit daadwerkelijk doen en in hoeverre is niet duidelijk. Zelf zeggen ze dat dit is om de site te verbeteren. Natuurlijk is dit heel goed mogelijk. Maar wat er echt mee gebeurd zal nooit 100% duidelijk worden. Dit artikel is om mensen duidelijk te maken dat de voorwaarden lezen soms toch belangrijk kan zijn. In ieder geval om duidelijk te maken wat er in staat zodat mensen zelf een keuze kunnen maken.

Ian, 10-12-2014 11:12 #13
Dit gaat tegen Europese regels in aangezien Duitsland niet mee doet. Elk land in de EU moet hetzelfde aanbieden. En hoezo WhatsApp? Wat heeft Facebook ermee te maken wat ik aan me vriendin stuur? Reactie infoteur, 10-12-2014
Dit is niet helemaal waar, want ieder land heeft nog steeds het recht om eigen wetten binnen de Europese wetgeving te maken. Nederland heeft dit dus anders gedaan dan Duitsland. Whatsapp is een onderdeel van Facebook en gekoppeld aan dezelfde voorwaarden.

Ikke, 10-12-2014 05:42 #12
Ja ik wil ook weten waarom Duitsland hier niet aan mee hoeft te doen. Waarom hebben die WEL andere regels?

Humphrey, 10-12-2014 00:33 #11
Geld dit ook voor Suriname? Ligt namelijk in Zuid-Amerika.

Harry Gielen, 09-12-2014 21:35 #10
Als ik een link op FaceBook zet naar een Google+ album, waarvoor wel degelijk copyrights gelden, wordt dat dan beschouwd als een publicatie op FaceBook? Kunnen die dan vrij gebruikt worden?

Ronald Delvax, 09-12-2014 21:26 #9
Wat een onzin… Kunnen we in Nederland dan niet eens meer lezen?
Toestemming tot gebruik is afhankelijk van de privacy instellingen van die post. Staat de instelling op "vrienden" of "privé" dan geef je, ook met de nieuwe voorwaarden, GEEN toestemming. Staat het op "iedereen" dan kan toch al iedereen er aan, dus geef je ook toestemming om dit te gebruiken, maar je staat het eigendom niet af! (staat ook expliciet in de voorwaarden). Verder wordt de informatie die van jou verkocht kan worden alleen gebruikt om JOU reclame op maat aan te bieden, wat nu ook al gebeurd. De uitleg in dit artikel klopt dus gewoon niet! Als je zelf de voorwaarden GOED door leest zul je zien dat het allemaal enorm mee valt! Overigens: je moet altijd opletten wat je op internet post, dus ook op FB.

Nick van Gils, 09-12-2014 18:23 #8
Het zou toch niet moeten mogen dat je akkoord gaat met iets terwijl je dat zelf niet door hoeft te hebben (mail in spamfolder gekomen, geen berichten over gelezen, noem maar op). Valt hier nergens je recht in te behalen? Is dit legaal?

Writerkas (infoteur), 09-12-2014 16:46 #7
Een familielid van mij heeft zijn adres gewijzigd naar een Duits adres, en heeft vervolgens aangegeven om het adres te verbergen voor zijn Facebookcontacten.
Ik vroeg me af of hierdoor deze nieuwe voorwaarden worden omzeild?

Mark Antonis, 09-12-2014 14:38 #6
Duitsland heeft een andere privacy wet. En ze mogen alle foto's gebruiken zelfs je privé foto. Maar het ergste is dat ze vanaf 2015 de andere regels hanteren kunnen ze ook op je telefoon kijken dus ook privé berichten via je telefoon kunnen worden bekeken. Het houdt in dat als je op januari 2015 Facebook gebruikt Facebook op elk apparaat waar jij Facebook op gebruikt dat ze van dat apparaat alle informatie kunnen inzien( laptop pc telefoon ipads etc). Dus Facebook wordt vanaf 2015 met andere woorden een bedrijf van de nsa wat die betalen Facebook voor. Die informatie.

Ruud, 09-12-2014 13:38 #5
De geschiedenis heeft onze buren geleerd wat er kan gebeuren als je toestaat dat er data, zoals je ras, vast mag worden gelegd.

Hoaxmelding, 09-12-2014 13:17 #4
Dit bericht is niet anders dan bangmakerij. "Facebook heeft twee grote wijzigingen aangekondigd die vanaf 1 januari 2015 ingaan" en dan worden hier artikel 2.1 en 9.1 genoemd. Maar kennelijk heeft de redactie zich nooit verdiept in de huidige regels want deze tekst staat er nu ook al letterlijk in. Het artikel 2.1 is onveranderd en de huidige 10.1 wordt de nieuwe 9.1. Verder woordelijk hetzelfde. dus alles wat hier omschreven wordt als nieuw geldt nu ook al, zelfs sinds november 2013. pc-en-internet.infonu.nl loopt anderhalfjaar achter met deze informatie.

Nadjma, 09-12-2014 12:28 #3
Bedankt, ik ben wat wijzer. Ik lees inderdaad nooit alles, dus ben wat blij met de opmerkingen. Ik ben beter gaan lezen, het beste is dus account verwijderen voordat het ingaat he? Reactie infoteur, 10-12-2014
Zelf heb ik gewoon mijn Facebook account nog. Je moet er gewoon rekening mee houden wat Facebook allemaal mag en daar rekening mee houden wanneer je er wat op zet. Als je echt tegen deze voorwaarden bent dan zou je inderdaad je account moeten verwijderen.

Stefan Korda, 08-12-2014 23:06 #2
Hoezo geldt dat in Duitsland niet?

Ric Portier, 08-12-2014 22:09 #1
Ik vraag me twee dingen af.
1) hoe werkt het met de foto's die men op eigen profiel geplaatst heeft voor deze regels werden veranderd? Geldt dat ook voor foto's die ik alleen voor mezelf zichtbaar stelde?

2) De regels veranderen terwijl het spelletje loopt. Meestal een heel slecht idee. Er zullen toch wel genoeg mensen inderdaad hun Facebook account verwijderen. Colatteral dammage? Of niet goed over nagedacht?

Infoteur: Sanj
Laatste update: 12-10-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 21
Schrijf mee!