InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Webwinkels en nepwinkels

Webwinkels en nepwinkels

Webwinkels en nepwinkels Het moment dat wij digitaal zijn gaan bankieren en via Internet zijn gaan winkelen, hebben fraudeurs hun kansen gezocht en zijn ze ons gaan oplichten. Er worden complete webwinkels nagebootst met websites die niet van de echte zijn te onderscheiden, met maar één doel: zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld binnenhalen.

Nagebootst

Het zijn vooral elektronicawinkels, die last hebben van nepwinkels. Webwinkels met bijvoorbeeld tablets en smartphones zijn geliefd en de artikelen zijn aan de prijs. Daarmee zijn de webelektronicawinkels doelwit van oplichtersbendes geworden. Ze bouwen een webwinkel na, laten mensen bestellen en betalen en verdwijnen daarna in het niets. Er wordt wel geïncasseerd, maar het product wordt niet geleverd.

Weekend

De nagebootste webwinkels zijn vooral in het weekend actief. Kopers worden in een paar dagen in de val gelokt met een mooie website die de bekende logo’s draagt en met mooie aanbiedingen. De onverlaten halen snel grote bedragen binnen en sluiten dan hun
nepwinkel weer. Vrijdag online - zaterdag en zondag binnenhalen - maandagochtend offline, dat is zo’n beetje het werkschema van een nepwinkel.

Dupe

Nepwinkels worden opgezet alsof het echte webwinkels van bekende namen zijn. Elektronicawinkels zoals Computerland, Dixons en BCC zijn vaak de dupe, samen met de klant die gekocht heeft maar niets kreeg. Vaak gebruiken de namaakwebsites het vertrouwenwekkende logo van Thuiswinkel.org. De criminele bendes zijn creatief en inventief en weten hoe ze hun website op die van bijvoorbeeld BCC moeten laten lijken. De vervalsingen zijn goed gemaakt en de naam lijkt ook op de originele winkel.

Korting

De oplichters zetten iets voor of achter de originele naam, bijvoorbeeld www.BCC-korting.com Dat klinkt heel aannemelijk voor een kortingswebsite van BCC. Als dan ook nog de tablets op de BCC-korting.com veel goedkoper zijn dan op de originele BCC website, dan denkt de koper dat er een speciale korting gegeven wordt en dat het daarom op de kortingwebsite staat. Ze bestellen, betalen online en krijgen nooit hun product in huis. Klagen doen ze vervolgens bij de originele BCC winkel, die natuurlijk van niets weet en ook geen schade kan vergoeden.

Hosting

De nepwinkels opereren ondermeer via hostingsbedrijven in het buitenland, zoals in Panama. Er is in Nederland weinig tegen te doen. De fraudeurs worden ook steeds gewiekster. Ze laten websites maken met logo’s die voor 99 procent gelijk zijn aan het originele logo van de bonafide webwinkel. Het originele bedrijf kan zijn merkbeeldrecht claimen, maar een procedure kost veel geld en duurt lang. Het kan de echte webwinkel wel tien- tot twintigduizend euro per fraudegeval kosten.

Herkennen

Met wat aandachtig kijken en lezen is een nep-webshop te herkennen.
  • Allereerst kun je aan de hand van het prijsverschil verwachten dat een te lage prijs niet kan kloppen. Je achterdocht is gewekt;
  • controleer de naam en het bezoekadres van de webwinkel;
  • controleer of de webwinkel telefonisch bereikbaar is;
  • controleer of het btw- en KvK-nummer vermeld staat in de algemene correspondentie;
  • kijk of er reviews en ervaringen van andere consumenten op de site staan;
  • controleer of het keurmerklogo aanklikbaar is;
  • kijk in de ledenlijst van de keurmerkwebsite of daar de webshop vermeld staat;
  • kijk of er iets staat over levertijd en bedenk dat een lagere prijs vaak een langere levertijd heeft.

WebWinkelChecker

Je kunt ook de WebWinkelChecker laten meedraaien in je browser. Het is een gratis programmaatje waarmee je negatieve ervaringen van klanten kunt lezen. Het programma beoordeelt de betrouwbaarheid van de webwinkel die je bezoekt. Bij een malafide nepshop komt er een waarschuwende pop-up. Die waarschuwing kan gaan over het faillissement van de webwinkel, klachten over misbruik van logo’s of misbruik van keurmerken. Via webwinkelchecker.nl kan het ook.

LMIO

Mensen die zijn opgelicht kunnen dat melden bij LMIO, Landelijk Meldpunt Internetoplichting, een instantie die is opgericht door Marktplaats in samenwerking met de politie. LMIO verzamelt gegevens van malafide praktijken en fraudeurs. Op www.mijnpolitie.nl is na te kijken of er over een verkoper een melding is gedaan. De politie werkt hard aan het pakken van internetoplichters, maar kan wegens gebrek aan menskracht niet alles oppakken. Toch worden er veel frauduleuze webwinkels gesnapt. De politie krijgt gemiddeld 3500 meldingen van internetoplichting per maand (cijfers van 2014) binnen. In 2013 werden 450.000 mensen slachtoffer van internetfraude.
In 2013 en 2014 samen heeft internetfraude een miljoen Nederlanders 5,3 miljard euro gekost.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wie zijn de grootste oplichters?Sommige oplichters hebben zulke grote oplichtingspraktijken op hun naam staan, dan ze er wereldberoemd door zijn geworde…
Melden van internetoplichting, Meldpunt internetoplichtingJe koopt een mobiele telefoon via Marktplaats. Je maakt het geld over naar het rekeningnummer van de verkoper, die beloo…
Webshop starten met WordpressHet starten van een webhop is gemakkelijk te realiseren door middel van Wordpress. Dit artikel gaat nader in op de funct…
Gratis webwinkel: Software en hosting van je eigen webshopZelf je eigen webwinkel beginnen lijkt ingewikkelder dan het eigenlijk is. Met speciale webwinkel software bouw je in ee…
BiedMeer WebwinkelsBiedMeer Webwinkels in een bedrijf dat online pakketten aanbiedt om een eigen webwinkel mee op te starten. Zo kunt u onl…
Bronnen en referenties
  • http://www.metronieuws.nl/nieuws/zo-herken-je-de-nep-webshop/SrZmlc!qeDCP0QaYunI/ graadpleegd op 20 augustus 2014
  • Friesch Dagblad 19 augustus 2014
  • http://www.nu.nl/tech/3803421/vorig-jaar-450000-slachtoffers-internetoplichting.html geraadpleegd op 26 augustus 2015
  • https://www.security.nl/posting/412989/Internetfraude+zou+miljoen+Nederlanders+5,3+miljard+euro+kosten geraadpleegd op 26 augustus 2015

Reageer op het artikel "Webwinkels en nepwinkels"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 26-08-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Special: Webwinkelen
Schrijf mee!