InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Nederland biedt een goede markt voor app ontwikkelaars

Nederland biedt een goede markt voor app ontwikkelaars

Nederland biedt een goede markt voor app ontwikkelaars Overal waar je komt zie je mensen die bezig zijn met hun smartphone. Niet om te bellen of tekstberichten te sturen maar om diverse apps te bekijken, te downloaden en te gebruiken. De nieuwe generatie jongeren kunnen niet zonder hun smartphone en de nodige apps. Daar springt de commerciële markt natuurlijk snel op in.

Hoe het begon

Het begon allemaal toen in 2007 de iPhone op de markt kwam, een telefoon waar je zo veel meer mee kon doen dan alleen bellen. Ontwikkelaars begonnen applicaties (nu apps genoemd) te ontwikkelen voor de iPhone met verschillende functies en doeleinden om het leven interessanter en makkelijker te maken. Later kwamen de Android, iPad en andere smartphone types die ervoor zorgden dat de behoefte naar speciale apps groter werden. De omzet van Apple die in zijn app-store een grote hoeveelheid apps aanbiedt is anno 2013 inmiddels miljarden euro's. Deze markt brengt dus geld op en dit inspireert vele software ontwikkelaars om apps te gaan ontwikkelen voor een groeiende markt.

App ontwikkelaars

Volgens de statistieken levert Nederland de beste app-ontwikkelaars in de wereld, met de VS op een tweede plaats. De reden hiervoor is voornamelijk dat Nederland een ideale testmarkt is voor apps omdat bijna iedereen wel een (vorm van) smartphone in bezit heeft. Ook hebben we in Nederland een goede telecominfrastructuur, waardoor internet en wifi bijna overal beschikbaar is, ook op straat. Een aantal apps die in Nederland ontwikkeld zijn zijn "Layar" en "Kindertube". De Layar app wordt veel gebruikt door makelaars, musea en kunstenaars omdat de app je extra informatie geeft over bepaalde beelden als je je smartphone/tablet camera erop richt. De "Kindertube" app (inmiddels meer dan 100.000 keer gedownload) laat je kind YouTube-filmpjes bekijken, maar dan in een veilige (kindvriendelijke) omgeving. Ondanks dat het voor app ontwikkelaars financieel aantrekkelijk kan zijn om apps te maken, zullen ze er zelden bekend mee worden omdat apps vaak vanuit een opdrachtgever komen en de naam van de ontwikkelaar er dan niet bij staat.

Zelf een app maken

Er zijn via het internet tools beschikbaar om zelf (simpele) apps te maken. Een tip hierbij is om simpel te beginnen en dan langzaam uit te breiden. De meeste internet tools om een app te maken zijn gratis, maar dit betekent ook dat je er niet mee op de markt kunt om ze te "verkopen". Ze zijn dan voor eigen gebruik. Wil je een commerciële app gaan maken, dan zul je hiervoor moeten investeren en dit kan rond de 1500 tot duizenden euro's zijn. Het is dus aangeraden om eerst eens met de gratis tools te oefenen en mocht je denken een "gat in de markt" gevonden te hebben, dan kan een investering gemaakt worden. Je kunt meer informatie krijgen over het maken van een app via Rappidly net of appmaken online.

De toekomst van apps

Anno 2014 zijn er ontwikkelaars die bezig zijn apps te ontwikkelen die huishoudelijk apparatuur van een afstand kunnen besturen. Denk maar aan het zetten van een kopje koffie met een druk op je app zodat deze klaar is als je thuiskomt. Er zijn al vorderingen gemaakt waar je met een app kunt zien hoeveel gas, water en licht je verbruikt en je zelfs bepaalde acties kunt ondernemen om dit tegen te gaan. Naar verwachting kunnen we in de toekomst wellicht alle apparaten in huis "besturen" vanuit een simpele app vanaf je tablet of smartphone.
Gerelateerde artikelen
Android 4.0, of Android Ice Cream SandwichAndroid 4.0, of Android Ice Cream SandwichGoogle introduceerde op 19 oktober 2011 een nieuwe versie van het mobiele besturingssysteem Android. Versie 4.0, ook wel…
Afvallen met scheldende fitness-appAfvallen met scheldende fitness-appDe komst van de smartphone heeft het leven van vele enthousiaste gebruikers verrijkt. Voor vrijwel alles in het leven is…
Bronnen en referenties
  • www.Appspecialisten.nl
  • www.apple.com
  • http://www.rappidly.net./

Reageer op het artikel "Nederland biedt een goede markt voor app ontwikkelaars"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 20-06-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!