InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Een draadloze USB-stick?

Een draadloze USB-stick?

Een draadloze USB-stick? USB-sticks voorzien in de groeiende behoefte aan een handzame extra hoeveelheid dataopslag. Simpelweg je stick in de computer steken en je hebt de beschikking over de nodige extra gigabytes. Hoe doe je dat bij een smartphone? Zelfs hier kun je een USB-stick gebruiken. Problemen met aansluiten? Welnee, gebruik een draadloos exemplaar!

USB-stick

Voor de computer is de USB-stick al jaren een vertrouwde assistent op het gebied van dataopslag. Ook gemakkelijk om mee te nemen, je zet simpelweg thuis de nodige documenten op je USB-stick. Je steekt de USB-stick vervolgens bij je en je kunt op je werk, bij vrienden of familie, heel eenvoudig je documenten bekijken of bewerken, of je foto’s en video’s presenteren. De capaciteit van de USB-sticks is de laatste jaren met enorme sprongen vooruit gegaan. Sticks met een capaciteit van 128 Mb behoren inmiddels alweer tot een grijs verleden, nu zijn sticks met een opslagcapaciteit van 64 of 128 Gb al geen uitzondering meer.

Je data meenemen

Altijd en overal je data bij je hebben, dat kan met de USB-stick. Daarnaast zijn er allerlei mogelijkheden om van dataopslag in de Cloud gebruik te maken. Om maar enkele bekende namen te noemen: Dropbox, Evernote, Google Drive, Skydrive. Op je computer of smartphone kun je al deze mappen met een simpele touch of klik bereiken. Maar daar heb je dan wel een internetverbinding voor nodig. Bovendien, de snelheid van en downloaden en uploaden van data via die internetverbinding kan wel eens meer van je geduld vragen dan je toevallig bij je hebt.

Mobiele data zonder internet

Heb je geen internetverbinding bij de hand, omdat je databundel op is, of omdat je geen bereik hebt, dan ben je nog steeds aangewezen op de computer, smartphone of tablet die je aan het gebruiken bent om extra data op te slaan. Met hulp natuurlijk, van je USB-stick. Dat klinkt prima, computers zijn tegenwoordig standaard voorzien van een USB-aansluiting. Dat geldt niet voor alle telefoons en tablets. En voor zover daar wel een USB-aansluiting aanwezig is, gaat het vaak om mini-USB. Je oplaadkabeltje past daar prima in, maar een USB-stick gaat niet passen. Je hebt op z’n minst een verloopkabeltje nodig.

Hard nodig

Wie op zijn smartphone gebruik maakt van alle audiovisuele mogelijkheden, luisteren naar mp3’s, maken van foto’s of filmpjes, weet dat de opslagcapaciteit begrensd is. Hoewel de moderne smartphone enerzijds is uitgerust met een flink telefoongeheugen en anderzijds met de mogelijkheid een mini-sd-kaartje te plaatsen, loopt dit allemaal veel sneller vol dan je zou willen. Al dat geheugen wordt immers ook nog eens gebruikt door het telefoonbesturingssysteem zelf, waaraan we steeds hogere eisen stellen, en waarvan we steeds meer mogelijkheden verlangen. Je wil niet dat je op cruciale momenten ineens tegen de grens van je opslagcapaciteit aanloopt. Je hebt hard een oplossing nodig!

Draadloze USB-stick

Een USB-stick, die voor de computer zoveel goede diensten levert, zou ook hier een oplossing kunnen bieden. Maar die aansluiting past dus niet. De oplossing ligt voor de hand: waarom maken we de aansluiting niet draadloos? Je USB-stick zou dan in je broekzak of handtas kunnen blijven zitten, en via een touch op je telefoon schuif je de gemaakte filmpjes of foto’s simpelweg naar je USB-stick. Toekomstmuziek? Nee hoor, de draadloze USB-stick bestaat al!

Netwerk

De Wireless Flash Drive van Sandisk is een USB-stick die je op normale wijze in je computer kunt gebruiken. Daarnaast beschikt het apparaatje over de mogelijkheid een draadloos netwerk aan te maken, waardoor hij met je smartphone of tablet (maar natuurlijk ook met je computer) kan communiceren. Zodra de stick online is, kun je met je telefoon er contact mee maken. De stick kan met maximaal acht apparaten tegelijk communiceren.

Toepassingen

De stick maakt het mogelijk dat je op een afstand van maximaal ongeveer 40 meter data kunt uitwisselen. Documenten, maar dus ook muziek, foto’s en video’s. Met een speciale app, die er in een IOS- en ook in een Android-versie is, kun je video van de stick naar je telefoon streamen. Heb je de app niet? Via een site in de webbrowser moet het ook lukken – dan heb je wel weer internet nodig. Je kunt een film naar maximaal drie apparaten streamen. Handig als je een lange autorit maakt, om aandacht van de kinderen achterin wat te sturen. In klein gezelschap kijken naar een presentatie kan natuurlijk ook.

Wifi-netwerk

Hoewel de stick van een eigen netwerkje gebruik maakt, kun je hem ook zo instellen, dat hij gebruik maakt van je eigen wifi-netwerk. Dat vergroot de mogelijkheden nog wat meer.

Beveiliging

We zijn natuurlijk zuinig op onze data. Het is niet de bedoeling, dat onbevoegden onze foto’s of films bekijken. Het is daarom mogelijk, om het netwerk van de USB-stick te beveiligen met een wachtwoord. Maak dat niet te eenvoudig, onbekenden moeten het niet zomaar kunnen raden.

Uitvoeringen

Deze USB-stick bestaat er in een drietal uitvoeringen, 16 Gb, 32 Gb en 64 Gb. Prijzen lopen anno 2016 uiteen van 50 tot 100 euro, wat voor de capaciteit en de functionaliteit zo gek nog niet is. En uiteraard staat de techniek niet stil. Naast de oplossing van Sandisk, zijn ook andere leveranciers, zoals LaCie of Seagate, bezig met oplossingen voor draadloze dataopslag.
© 2014 - 2017 Hansvg, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Usb-stick handig en onmisbaarUsb-stick handig en onmisbaarDe usb-stick heeft de vertrouwde diskette vervangen. Het is dan ook een 'next generation storage device' dus een nieuw t…
Installeer Windows vanaf een USB-stickHeeft u een computer staan zonder dvd speler (of een netbook) en wilt u daar graag Windows 7 op installeren? Zet de Wind…
Snel je programma's opstarten via je usb-stickSnel je programma's opstarten via je usb-stickSnel je programma's opstarten via je usb-stick of gebruik het als opslag voor je bestanden. De usb-stick is zeer handig…
Het downloaden van games voor jouw PSPDe Play Station Portable (PSP) is een leuke, handzame en geavanceerde spelcomputer. Zowel bij kinderen als bij volwassen…
Repareren van een kapotte USB-stickRepareren van een kapotte USB-stickHet komt regelmatig voor dat een USB-stick kapot gaat en dat mensen bang zijn dat de informatie die op de stick staat ve…
Bronnen en referenties
  • Zelfs USB-stick gaat draadloos: Brabants Dagblad, 3 feb. 2014 (Tonie van Ringelestijn)

Reageer op het artikel "Een draadloze USB-stick?"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 01-09-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!