InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Altcoins: Bitcoins minen via een 'omweg'

Altcoins: Bitcoins minen via een 'omweg'

In 2013 was het minen van Bitcoins een hype. Mensen verdienden makkelijk geld door een computer naar virtuele munten te laten zoeken. Maar nu er meer mensen mee zoeken naar virtuele rijkdommen, wordt het minen steeds lastiger. Sommige groepen miners kiezen er nu voor om via een 'omweg' Bitcoins te minen: Zij minen altcoins: minder bekende, minder moeilijk te minen munten. Hoe gaat dat precies in zijn werk? En betekent dit dat je snel en makkelijk aan Bitcoins kunt komen?
Bron: Graphic-girl, RgbstockBron: Graphic-girl, Rgbstock

Het minen van Bitcoins en andere virtuele munten

Om uit te leggen hoe het minen van altcoins precies werkt, is het eerst belangrijk om iets te weten over het principe van minen. Bitcoins en andere virtuele munten kun je verkrijgen door je computer berekeningen te laten doen. Sommige berekeningen hebben een uitkomst die als virtuele munt erkend wordt. Andere berekeningen niet. Je zet dus een computer aan het werk, om 'op zoek' te gaan naar virtuele munten.

Mining pools

Vaak werken meerdere computers samen bij het zoeken naar virtuele munten. Als een computer dan een munt vindt wordt de winst verdeeld over alle computers die mee hebben helpen zoeken, waarbij ook rekening gehouden wordt met de hoeveelheid zoekwerk die iedere computer heeft verricht. Deze samenwerkingsverbanden worden ook wel mining pools genoemd.

Mining: De moeilijkheid gaat omhoog

De moeilijkheidsgraad van deze berekeningen wordt verhoogd als er meer mensen mee gaan zoeken. Dat is wat het zoeken naar Bitcoins nu (begin 2014) erg lastig maakt. Hetzelfde geldt in mindere mate voor Litecoins, de tweede bekendste virtuele munt. Omdat het zoeken zo moeilijk is kun je Bitcoins en Litecoins niet meer met gewone PC's minen. Je PC gebruikt dan meer stroom met rekenen dan hij aan geld oplevert. Alleen gespecialiseerde systemen werken efficiënt genoeg om het minen nog wat op te laten leveren. Maar ook voor deze systemen wordt het minen steeds lastiger. Er moet heel lang gerekend worden voor één Bitcoin of Litecoin.

Altcoins minen

Sommige groepen miners kiezen er daarom voor om altcoins te minen. Altcoins zijn minder bekende munten. Omdat deze munten erg onbekend zijn, zijn zij meestal niet veel waard, en hun koers wisselt nogal sterk. Maar door hun relatieve onbekendheid zijn deze munten ook erg makkelijk te minen. Die lage moeilijkheidsgraad maakt deze munten toch interessant. Als de koers van zo'n munt een beetje omhoog gaat, kan het uit om heel snel een paar van deze munten te minen. Die paar munten worden dan vrijwel meteen omgeruild voor Bitcoins of Litecoins, voordat de koers weer zakt. Zo minen deze mensen via een 'omweg' hun Bitcoins of Litecoins.

Winstgevendheid van altcoins

Mensen die altcoins minen kijken vooral naar winstgevendheid. De winstgevendheid van een virtuele munt is niet hetzelfde als de koers. De Bitcoin is op dit moment heel veel waard, maar heeft toch een heel lage winstgevendheid, doordat de moeilijkheid van de berekeningen ook heel hoog is. Een onbekendere munt zoals de Dogecoin, is veel makkelijker te berekenen. Als de verwachting is dat de koers van deze munt een beetje omhoog zal gaan, is deze munt daardoor al snel aardig winstgevend. De uiteindelijke winstgevendheid hangt ook af van de prijs van de stroom en het stroomverbruik van de computer.

Minen via een omweg, iets voor mij?

Met het minen van altcoins kan de moeilijkheid van Bitcoins berekenen dus min of meer omzeild worden. Er worden makkelijke maar instabiele munten gemined, die vervolgens worden omgeruild naar meer stabiele muntsoorten. Betekent dit dat je makkelijk geld kunt verdienen aan Bitcoins? Helaas, de tijd van makkelijk verdienen aan Bitcoins minen is voorbij. Altcoins minen is niet bepaald 'easy money'. Je moet elke dag uitzoeken welke munt het meest winstgevend is, zodat je die munt kan gaan minen. Ook moet je de verkregen altcoins zo snel mogelijk zien te verhandelen.

Sommige delen van dit werk kun je automatiseren. Er zijn bijvoorbeeld websites waar je de moeilijkheid en waarde van altcoins kunt vergelijken, en de winstgevendheid kan berekenen. Ook zijn er speciale mining pools die constant bijhouden welke munt het meest winstgevend is, en die munt dan automatisch door de computers van hun leden laten minen. Je kunt bij veel pools je verdiende munten automatisch laten overschrijven naar een site waar je de munten kunt verhandelen. Ook die laatste stap, het verhandelen van de munt, valt te automatiseren (dat heeft echter wel als nadeel dat je niet altijd de beste prijs krijgt). Zo hoeven de leden van de pool niet alles zelf bij te houden. Maar om dit te kunnen automatiseren, moet je wel al een beetje bekend zijn met het minen en verhandelen van virtuele munten.

Minen van virtuele munten ook de altcoins gaat te langzaam met een gewone PC. De meeste mensen die nu altcoins minen doen dit met een systeem dat ze oorspronkelijk hebben aangeschaft voor het minen van Bitcoins of Litecoins. Deze gespecialiseerde systemen vereisen aardig wat computerkennis. Altcoins minen is dus vooral aantrekkelijk voor de mensen die al min of meer thuis zijn in het minen van virtuele munten, en die al een gespecialiseerd systeem in hun bezit hebben. Voor de mensen die nog niet bekend zijn met minen, en nu willen instappen, is cloud mining wellicht een betere optie.

Lees verder

© 2014 - 2019 Carpeventum, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bitcoins minen: wat heeft u nodig?Bitcoins minen: wat heeft u nodig?De bitcoin is een nieuwe virtuele munteenheid die snel in waarde is gestegen. De munt wordt niet gemaakt door overheden…
Beleggen in litecoinsAls u wilt beleggen op de beurs dan zijn er diverse mogelijkheden om in te beleggen. Zo kunt u beleggen in vreemde valut…
Bitcoin: Een rage?Bitcoin: Een rage?Eind november 2013 passeerde de waarde van de digitale valuta bitcoin de 1000 dollar grens. De bitcoin komt echter ook r…
Litecoin (LTC) - Kopen en minenLitecoin (LTC) - Kopen en minenLitecoin (LTC) is een alternatieve cryptocurrency. De basis van deze munt vertoont veel overeenkomsten met Bitcoin, Peer…
Bronnen en referenties
  • http://www.coinwarz.com/cryptocurrency
  • http://dogecoin.com/
  • http://pc-en-internet.infonu.nl/diversen/122922-bitcoins-litecoins-en-andere-virtuele-munten.html
  • http://pc-en-internet.infonu.nl/diversen/123722-cloud-mining-makkelijk-bitcoins-minen.html
  • https://www.multipool.us/
  • https://www.cryptsy.com/
  • http://pc-en-internet.infonu.nl/diversen/123069-kun-je-geld-verdienen-met-litecoins-minen.html
  • Afbeelding bron 1: Graphic-girl, Rgbstock

Reageer op het artikel "Altcoins: Bitcoins minen via een 'omweg'"

Infoteur: Carpeventum
Gepubliceerd: 03-01-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Special: Virtuele munten minen
Schrijf mee!