InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > De geschillencommissie Internet gaat van start

De geschillencommissie Internet gaat van start

De geschillencommissie Internet gaat van start Het heeft even geduurd, maar de Internet Commissie, voluit de Geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten, is op 2 november 2007 van start gegaan. Deze geschillencommissie voor het internet is relatief goedkoop, maar nog niet alle providers zijn aangesloten. Leg uw geschil aan de commissie voor.

Geschillencommissie Internet, de Geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten

De geschillencommissie Internet heet voluit: de Geschillencommissie Electronische Communicatie diensten. De Consumentenbond heeft er jaren voor gevochten dat de commissie er zou komen. In het voorjaar van 2007 kwam er een akkoord over de voorwaarden. Inmiddels is de commissie ook daadwerkelijk aan de slag gegaan. De verwachting van de Consumentenbond is nog steeds dat binnenkort alle internetproviders zich bij de geschillencommissie zullen aansluiten. Het werkterrein van de commissie is:
  • De werking van het netwerk.
  • De kwaliteit van uw internetverbinding.
  • Afsluiting van internet (terecht of niet).
  • De dienstverlening van de provider.
  • Hoogte van rekeningen en facturen.

De Geschillenbehartiging

Er zijn nog al wat klachten te noteren, maar vele consumenten zien begrijpelijkerwijze af van een gang naar de rechter in verband met de relatief hoge kosten. Het is bovendien tijdrovend en ingewikkeld. De onafhankelijke geschillencommissie Internet wil vooral snel en goedkoop zijn en eenvoudig een bindende uitspraak geven. Over geen andere sector komen bij de Consumentenbond zoveel klachten binnen als over de markt van telefonie en internettoegang. Dat onderstreept nog eens hoe belangrijk het is dat de gehele internetmarkt met de geschillencommissie wordt afdekt. Het zal er ook toe leiden dat het speelveld en de spelregels voor de internetaanbieders hetzelfde worden.

De kosten als u een klacht indient

Hulp van een advocaat of een andere rechtshulpverlener is niet nodig. Het klachtengeld bedraagt 50. Andere kosten hoeven niet te worden gemaakt. De aangesloten provider moet u het klachtengeld vergoeden, als u volledig in het gelijk wordt gesteld. Als u toch een rechtshulp inschakelt, zijn deze aanvullende kosten voor eigen rekening. Tenzij u verzekerd bent van een goede rechtsbijstand. Wanneer de geschillencommissie om bepaalde redenen geen inhoudelijke uitspraak kan doen, ontvangt u het klachtengeld minus een bedrag van 25 weer terug. Daarna staat het u vrij om het conflict alsnog aan de rechter voor te leggen.

Hoe kan ik een klacht indienen?

Een klacht kunt u schriftelijk maar ook digitaal (via een speciaal formulier) indienen.

Werkwijze van de Geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten

De werkwijze is een gebruikelijke bij geschillencommissies als het Kifid. Hoofdregel is dat u eerst zelf moet proberen een conflict op te lossen met de provider. In de leveringsvoorwaarden van het bedrijf staan de termijnen genoemd waarbinnen u de klacht bij het bedrijf moet melden. Wordt de klacht niet opgelost, dan kunt u het geschil aan de Commissie voorleggen. Dit moet binnen de dertig dagen na ontvangst van de schriftelijke reactie van de internetprovider, dan wel binnen dertig dagen na het verstrijken van de datum waarop de internetprovider aangegeven heeft te zullen reageren. Er wordt gestreefd naar een gemiddelde behandelingsduur van ruim drie maanden.
© 2007 - 2019 Zeemeeuw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Klacht over je bank: hoe dien je een klacht over je bank in?Als je niet tevreden bent over je bank om wat voor reden dan ook, kun je bij de bank zelf een klacht indienen. Maar als…
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening KIFIDKlachteninstituut Financiële Dienstverlening KIFIDIn 2019 een klacht indienen over verzekeraar of bank? Wat doet het KIFID voor u met uw klacht? Ons land heeft meerdere i…
Klacht indienen over een verzekeraarKlacht indienen over een verzekeraarKlachten over verzekeraars moet u in eerste instantie neerleggen bij de verzekeraar zelf. In het geval de klacht niet op…
Dagwaarde of nieuwwaardeDagwaarde of nieuwwaardeHeeft u schade aan uw inboedel? Als het een verzekerde oorzaak heeft kunt u het indienen bij uw verzekeraar. In veel gev…
Gesubsidieerde rechtsbijstand: voorwaarden & eigen bijdrageGesubsidieerde rechtsbijstand: voorwaarden & eigen bijdrageAls u de kosten voor rechtsbijstand niet kunt betalen omdat uw inkomen ontoereikend is, kunt u een beroep doen op gesubs…

Reageer op het artikel "De geschillencommissie Internet gaat van start"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reactie

Krol, 01-06-2008 20:28 #1
Uitstekend initiatief want ik heb een geschil met orange. Kan ik bij jullie mijn geschil al indienen? Reactie infoteur, 01-06-2008
:)

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-06-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!