InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Google X: De Google Glass

Google X: De Google Glass

Google X: De Google Glass In 2012 presenteerde het onderzoekslab van Google, de Google Glass. De draagbare computer die in een bril-frame zit heeft sinds de introductie steeds meer toepassingen gekregen. Hier volgt een overzicht van de belangrijkste toepassingen.

Design en technologie

De Google Glass is een ontwikkeling van Project Glass, een project van het geheimzinnige onderzoekslab van Google, Google[x], in Californië. De Google Glass is een device in de vorm van een bril, waarin een draagbare computer met head-mounted display (HMD) zit ingebouwd. Bij de introductie van de bril bevat deze nog geen glazen, maar er gaan berichten dat Google in onderhandeling is met RayBan en Warby Parker voor het design van de bril. De bril kan bediend worden via spraakopdrachten, en kan taken uitvoeren vergelijkbaar met smart-phones, maar dan hands-free. De aanstuurtaal van de testversies van de bril is Engels. Naast bediening door stemopdrachten, kan de bril ook bediend worden via een touchpad aan de zijkant. Tevens zit er een knop boven op de Google Glass voor het maken van foto's. De bril bevat namelijk een 5 megapixel camera waarmee foto's en video's kunnen worden gemaakt. Behalve met de knop, kunnen foto's sinds de update van de Google Glass ook genomen worden wanneer de gebruiker een knipoog geeft.

Licht en buigbaar

Het totale gewicht van de Google Glass is zo'n 50 gram. De pootjes van de bril zijn licht buigbaar. Hierdoor kan het frame aangepast worden voor elk gezicht. De draagbare computer van de Google Glass kan ook gekoppeld worden aan een gewone bril.

Het scherm

Informatie van de Google Glass wordt vertoond op een prisma projector scherm met een resolutie van 640 x 360 pixels dat zich voor je oog bevindt. Wanneer je je focust op het scherm, is de resolutie vergelijkbaar met een scherm met een diameter van 64 cm dat op een afstand van 2.4 m hangt.

Connectiviteit

Verbinding is mogelijk via WiFi (802.11b/g) en Bluetooth.

De toepassingen

Naast gebruik 'voor de fun', zoals het heel snel kunnen reageren op situaties en daardoor hilarische foto's kunnen maken, de mogelijkheid om op elk moment informatie op internet op te kunnen zoeken en makkelijk je route door de stad vinden via navigatiesoftware, heeft de Google Glass ook enkele maatschappelijke toepassingen.

Mensen met een beperking

OV-maatschappij Hermes onderzoekt samen met het Radboud Universitair Medisch Centrum of het gebruik van de Google Glass door mensen met een beperking (slechtzienden, slechthorenden, rolstoelgebruikers en mensen met een verstandelijke beperking) in het openbaar vervoer de zelfredzaamheid van deze groep vergroot.

Gezondheidszorg

De eerste operatie die live uitgezonden is met behulp van de Google Glass is al een feit. Mogelijke toepassingen voor de toekomst zijn het direct kunnen overleggen en kunnen tonen van live beelden aan specialisten die zich in een andere ruimte of zelfs in het buitenland bevinden, het tijdens de operatie dicteren van het operatieverslag, zodat dit niet meer achteraf gedaan moet worden, en het projecteren van informatie die tijdens de operatie van belang kan zijn, zoals het patiëntendossier of het operatieprotocol.

De nadelen

Gebruik in lawaaierige ruimtes

Aangezien de Google Glass bestuurd wordt via spraak, kan een rumoerige omgeving invloed hebben op de werking van de bril.

Privacy

Google heeft geen module ingebouwd voor gezichtsherkenning, maar er is op dit moment al wel een app beschikbaar die gezichtsherkenning mogelijk maakt. Dit is een reden voor diverse instanties om al voor de publieke invoering van de Google Glass het gebruik ervan te verbieden.

Gebruik in het verkeer

Net zoals het gebruik van smartphones, wordt het gebruik van de Google Glass afgeraden tijdens deelname aan het verkeer. Bestuurders kunnen afgeleid raken, waardoor de kans op ongelukken vergroot wordt.

Regen

Google geeft aan dat de Google Glass niet waterdicht is. De device kan dus beter niet in de regen gedragen worden.

De release

De Google Glass is vanaf begin 2014 verkrijgbaar voor het grote publiek in de Verenigde Staten. De bril kost ongeveer 1500 dollar. Of en wanneer de Google Glass ook naar Europa komt is nog niet bekend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een bril of lenzen?Een bril of lenzen?Men die een oogcorrectie nodig hebben, hebben de mogelijkheid om een bril of contactlenzen te kiezen. Het verschil tusse…
Tips voor mensen bij het dragen van contactlenzenTips voor mensen bij het dragen van contactlenzenHet aantal mensen dat contactlenzen draagt neemt dagelijks toe. Het is echter niet zo gemakkelijk als het dragen van een…
Augmented reality toepassingenAugmented reality is een technologie welke extra toevoegingen aan de realiteit weergeeft. Er ontstaat een extra laag van…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org
  • https://support.google.com/glass/answer/3064128?hl=en&ref_topic=3063354
  • http://www.verkeersnet.nl/10222/hermes-radboud-onderzoekt-mogelijkheden-google-glass-ov-reizigers/

Reageer op het artikel "Google X: De Google Glass"

Infoteur: Marrie123
Laatste update: 18-12-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!