InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Online gevolgd op het internet

Online gevolgd op het internet

Online gevolgd op het internet Online privacy, dat lijkt niet te bestaan. Surfen op het internet is niet zo anoniem als je misschien wel denkt. Op het moment dat je je browserprogramma start, kijkt Big Brother met je mee. Al je acties worden geregistreerd en opgeslagen in allerlei logboeken en gebruikt voor gerichte reclamecampagnes. Voor Firefox komt de tijd voor een tegenactie: Lightbeam.

Online gegevens

Misschien denk je dat je onopgemerkt achter je computer zit en dat niemand kan zien op welke sites of fora je actief bent. Niets is minder waar. Als je op het internet surft, worden al je acties geregistreerd en vastgelegd. Al je digitale sporen worden gevolgd, anoniem surfen is er niet meer bij. Speciale programma’s op het web zorgen voor deze opsporingsactie, de zogenaamde trackers.

Adverteerders

Alle gegevens, die door de trackers worden verzameld, zijn buitengewoon interessant voor adverteerders. Profielen van gebruikers zijn eenvoudig vast te stellen op grond van het surfgedrag. Die profielen zijn op hun beurt weer de basis van gerichte reclamecampagnes. Je krijgt precies die reclames te zien, die goed bij je passen. Van de ene kant is dat prettig, het voorkomt dat je allerlei oninteressante reclames op je beeldscherm getoverd krijgt. Van de andere kant….

Privacy op internet

Van de andere kant is het volgen van al je internetacties natuurlijk ook een aantasting van je privacy. Wat jij op het internet zoekt of bekijkt, gaat een ander in principe niets aan. In 2013 werd duidelijk, dat onder andere de Amerikaanse geheime dienst NSA kon beschikken over toegang tot servers van bijvoorbeeld Facebook, en wellicht nog een aantal andere. Zoiets wakkert de privacydiscussie wel aan. Wil je wel dat anderen, de overheid of zelfs een buitenlandse overheid, kan zien waar jij naar kijkt? Worden er dossiers aangelegd? Wat betekent jouw surfgedrag als je een buitenlandse reis maakt? Punt is hierbij niet alleen dat men meekijkt, maar ook dat je geen idee hebt wat er van je wordt geregistreerd en welke, wellicht onterechte, conclusies worden getrokken.

Tegenmaatregelen

Je hebt niet altijd invloed op de trackers, maar het is alvast de eerste stap als je te weten komt wie je volgt. Welke trackers zijn er actief, van welke organisaties. Het Digital Methods Initiative van de Universiteit van Amsterdam heeft een Tracker Tracker Tool ontworpen, waarmee de honderd meest bezochte websites in Nederland zijn geanalyseerd. Een tracker-tracker-tool onderzoekt welke trackers op websites actief zijn. Een groot aantal trackers is daarmee aangetoond, en niet van alle trackers is precies duidelijk wat ze met de verzamelde gegevens doen, of hoelang de verzamelde gegevens bewaard worden.

Lightbeam

Mozilla, het bedrijf achter de populaire webbrowser Firefox, heeft Lightbeam ontwikkeld. Dit is een add-on, een programmaatje dat aan Firefox kan worden toegevoegd. Met behulp van Lightbeam kun je precies zien, welke trackers allemaal actief zijn op de sites die je bezoekt.

Platform

Firefox is een webbrowser die op meerdere platforms draait. Voorlopig ondersteunen alleen desktopversies de add-on Lightbeam. Op de mobiele platforms heb je vooral te maken met Google en Apple, die de functionaliteit van nieuwe of gewijzigde apps beoordelen. Een tracker-tracker-programma, zoals Lightbeam, is niet in hun belang, vandaar dat Lightbeam voorlopig niet op mobiele platforms beschikbaar komt.

Beschikbaarheid

De nieuwe add-one is beschikbaar vanaf 26 oktober 2013. Dus vanaf dat moment kunnen Firefox-gebruikers met behulp van Lightbeam zien door we ze worden gevolgd.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Trouw, 25 okt. 2013: Firefox tool laat zien door wie je online gevolgd wordt
  • The Independent: Mozilla's Lightbeam toot will expose who is looking over your shoulder on the web
  • De Correspondent: Door wie worden we online gevolgd?

Reageer op het artikel "Online gevolgd op het internet"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 11-09-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!