InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Een geheime berichtenbox in Facebook?

Een geheime berichtenbox in Facebook?

Een geheime berichtenbox in Facebook? Facebook is een van de populairste social media. Je kunt allerlei berichten, foto's en video's met je vrienden delen. Persoonlijke berichten komen in je inbox terecht en kun je via Facebook messenger bekijken. Maar dat is niet de enige berichtenbox in Facebook. Er zit er nóg eentje, en die is openlijk verborgen.

Facebook

Social media zijn 'in'. We delen met zijn allen talloze statusmeldingen, berichtjes, foto's, video's of internetlinks met elkaar. We kunnen zo constant van elkaars doen en laten op de hoogte zijn. Tenminste, van hetgeen we openbaar willen delen. Een van de populairste social media van dit moment is wel Facebook.

Vrienden

Binnen Facebook deel je wat je te delen hebt met je vrienden. Dat is een ruim begrip, dat heel wat verder gaat dan de mensen met wie je naar de kroeg of een film gaat, of die je op je verjaardag uitnodigt. Op Facebook zijn mensen pas vrienden, als je dat beide wil, en elkaar als zodanig accepteert. Ik stuur jou een vriendschapsverzoek, en pas als jij dat accepteert zijn wij beide vrienden. In de groep vrienden op Facebook tref je je echte vrienden aan, maar waarschijnlijk ook familieleden, collega's, buren en kennissen. Je bepaalt helemaal zelf wie je Facebook-vrienden zijn.

Berichten

Hoewel je binnen Facebook allerlei zaken openbaar kunt delen, heb je er soms de behoefte aan om iemand persoonlijk te berichten. Dat kan via de chatfunctie. Als je gesprekspartner toevallig ook aan de computer of smartphone zit, kan hij meteen op je bericht terug reageren. Soms is die partner niet beschikbaar. De berichtjes komen dan in de Facebook inbox terecht, zodat ze op een later tijdstip gelezen kunnen worden.

Onder de keuze 'overig' zit je tweede berichtenboxOnder de keuze 'overig' zit je tweede berichtenbox

Nóg een inbox?

In de gewone Facebook-inbox komen de berichten terecht, die je geaccepteerde vrienden je gestuurd hebben. Maar soms kunnen ook anderen je berichten sturen. Dat is zeker het geval, als je de Facebookpagina ook met een zakelijk doel gebruikt. Het is alleen maar prettig, als ook de niet-vrienden je zakelijk kunnen benaderen. Voor het overzicht worden de berichten die van 'vreemden' afkomstig zijn, niet in je inbox verzameld, maar in je tweede berichtenbox, de box 'overig'.

Vindplaats

De meeste mensen zijn zich van de tweede berichtenbox niet bewust, het lijkt een goed bewaard geheim te zijn, een goed verborgen gegeven. Dat valt erg mee. De box overig is openlijk verborgen.
Als je Facebook opent, klik je op berichten. Je gewone, persoonlijke inbox van Facebook wordt nu geopend. Links bovenin zie je het woord postvak dik gedrukt. Let op, daarnaast staat in lichtgrijs het woord overig. Het valt haast niet op, maar dat is je 'verborgen' inbox. Een klik op het woord 'overig' brengt je in die box. Berichtjes die hierin staan, zijn gestuurd door mensen die niet bij je vrienden horen. Daar kunnen soms toch berichtjes bij staan, die voor jou belangrijk zijn.

Verplaatsen naar je inbox

Facebook gaat van het standpunt uit, dat berichten van onbekenden niet zo heel interessant voor je zijn. Dat kan wel eens heel anders liggen. Het is goed, om soms ook even in de box overig te kijken. Als je op een bericht uit overig reageert, weet Facebook, dat dit bericht wel degelijk belangrijk voor je was, en verplaatst het automatisch naar je gewone inbox. Dat gebeurt ook, als de afzender van zo'n bericht aan je vrienden toevoegt.

Nog een box

Er blijft nog één box onbesproken, tijd dat we daar verandering in brengen. Er is namelijk nóg een box waar berichtjes in terecht komen: de spam-box. Als je weer links bovenin het scherm kijkt, zie je naast overig nog het woord meer. Als je hierop klikt, krijg je een lijstje van een drietal boxen waar je uit kunt kiezen:
  • inbox
  • overig
  • spam
In de spam-box komen berichten die je liever niet wilt zien. Toch kan het geen kwaad soms even te checken of er niet toevallig een 'echt' berichtje tussendoor is geglipt.

Toekomst van de tweede berichtenbox

Facebook is constant in beweging, er worden steeds nieuwe features toegevoegd en soms verdwijnen er opties. Zo gaat naar alle waarschijnlijkheid de box overig verdwijnen, ook al omdat veel mensen deze berichtenbox over het hoofd zien. Hiervoor zou een notificatie in de plaats komen, die om jouw toestemming vraagt als een niet-vriend je een bericht wil sturen.
Gerelateerde artikelen
Socialbesitas: een verslaving aan social mediaSocialbesitas: een verslaving aan social mediaVroeger bestonden er geen mobieltjes. Maar nu is dat heel anders. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone en je…
Postvak Prioriteit van GmailPostvak Prioriteit van GmailPostvak Prioriteit van Gmail ordent als een soort digitale secretaresse al uw binnenkomende e-mails. Door belangrijke be…

Reageer op het artikel "Een geheime berichtenbox in Facebook?"

Reactie

S., 06-10-2013 17:06 #1
Zo, dat is inderdaad even schrikken… kan ook nog iemand mijn prive berichten bekijken? Reactie infoteur, 07-10-2013
Nee. Privé is privé.
Overigens is ook je mailbox 'overig' privé.
Je bent via Facebook wel traceerbaar en dus kun je berichten krijgen van niet-vrienden, maar als je je privacy-instellingen goed hebt staan, zien 'onbekenden' niet veel meer dan je naam en je profielfoto.

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 05-02-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!