InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Nieuwe domeinnamen voor Vlaanderen

Nieuwe domeinnamen voor Vlaanderen

Nieuwe domeinnamen voor Vlaanderen Internetadressen eindigen altijd op een punt, gevolgd door een aanduiding van enkele letters. Voor Nederland is dat .nl, voor België is dat .be. Voor België komen er in 2014 nieuwe extensies bij. De mogelijkheid voor domeinnamen die eindigen op .vlaanderen of .brussels lonken. Zijn er geïnteresseerden?

Domeinen en domeinnamen

Elk land heeft zijn eigen domeinextensie. Voor consumenten is dat prettig, je kunt aan de extensie zien uit welk land een bepaald bedrijf op internet komt. Ook veel e-mailadressen gebruiken diezelfde extensie. Een website, eindigend op .nl zal naar alle waarschijnlijkheid in het Nederlands geschreven zijn, een website met de extensie .ru kun je wellicht lastiger lezen. In Rusland gebruiken ze een ander alfabet. Herkenbaarheid en duidelijkheid worden met de domeinextensies vergroot.

Landen

In de tabel hieronder zie je een klein groepje veelgebruikte extensies staan. Zoals je ziet, er wordt geprobeerd zoveel mogelijk de letters te gebruiken, die ook in de landnaam staan.

Héle korte extensietabel:

Landextensievoorbeeld
Nederland.nlwww.voorbeeld.nl
België.bewww.voorbeeld.be
Duitsland.duwww.voorbeeld.du
Frankrijk.frwww.voorbeeld.fr
Italië.itwww.voorbeeld.it
Spanje.eswww,.voorbeeld.es
luxemburg.luwww.voorbeeld.lu
Europese unie.euwww.voorbeeld.eu

Extra

Sommige landen maken nauwelijks gebruik van internetextensies, vooral omdat ze zo klein zijn. Zo zijn veel webadressen met de extensie .tv ook voor Nederlandse websites beschikbaar gekomen.
Naast de landen-extensies bestaan er ook andere lettercombinaties, die door Icann, de internationale organisatie die dit soort dingen regelt, zijn goedgekeurd. Bijvoorbeeld:
  • .net
  • .info
  • .xxx

België

Voor België gloren er nieuwe mogelijkheden. Zo hebben de federale staten van België, zoals Vlaanderen en Brussel, te kennen gegeven een eigen domeinextensie te willen kunnen gebruiken. Wallonië vindt dit voorlopig nog niet interessant genoeg. Zo zouden er nieuwe extensies als .vlaanderen en .brussels bij kunnen komen.

.Vlaanderen en .brussels

De Icann heeft DNS Belgium, de Belgische domeinnaambeheerder, toestemming gegeven om te beginnen met de uitrol van de eerste nieuwe extensie: .vlaanderen.
De verwachting is, dat toestemming om ook met .brussels te beginnen in de tweede week van augustus 2013 rond komt.

Kan ik gaan aanvragen?

Wie meteen de nieuwe website www.infonu.vlaanderen wil registeren, moet worden teleurgesteld. Het gaat allemaal nog eventjes duren. Voor het zover is, moeten er nog contracten worden afgesloten en getekend. De Icann heeft meer extensies die vragen om afwikkeling, de twee Belgische extensies staan niet hoog op de prioriteitenlijst.
Volgens DNS Belgium kon het tot begin 2015 duren, voor de nieuwe extensies in gebruik kunnen worden genomen.

Volgorde

Voor particulieren hun domeinnaam kunnen registreren, zal eerst in in zogenaamde sunrise-periode aan overheden en merkhouders de gelegenheid worden geboden om hun domeinnaam te claimen. Dit om te voorkomen, dat particulieren er met domeinnamen vandoorgaan als www.antwerpen.vlaanderen of www.palm.vlaanderen.

Wie staat in de rij?

Het is allemaal niet zo vanzelfsprekend, dat iedereen een .vlaanderen of .brussels domein gaat claimen, zodra de mogelijkheid er is. Er kleven in ieder geval enkele bezwaren aan, waardoor bedrijven er nog niet om staan te springen:
  • De extensie is erg lang, het vraagt teveel typewerk.
  • Hoewel de extensies in het binnenland duidelijk zijn, is het maar de vraag in hoeverre ze internationaal bruikbaar zullen blijken.

Vlaanderen

De Vlaamse overheid is ervan overtuigd dat de nieuwe domeinextensies een succes zullen worden. Ze hoopt dat bedrijven, organistaties, verenigingen en burgers er warm voor zullen lopen en de kans zullen grijpen 'om een online identiteit op te bouwen die verbonden is met Vlaanderen'. Ze kunnen zo nog beter een band opbouwen en benadrukken met Vlaanderen.

De praktijk

Anno 2013 was driekwart van de bedrijven nog niet zo geïnteresseerd. Dat ligt voor lokale overheden heel wat gunstiger, ongeveer 62 procent zou liever vandaag dan morgen het .be inwisselen voor .vlaanderen.
En de particuleren? Begin augustus 2013 leek het animo nog niet zo hoog. Maar dat zou veranderen toen de nieuwe domeinexenties echt voor het grote publiek bereikbaar werden.
Gerelateerde artikelen
Welke domeinnaam moet ik kiezen?Het kiezen van een domeinnaam is een belangrijke stap naar de vindbaarheid van uw website op het internet. Een slim geko…
Een domeinnaam registreren, tips voor de juiste keuze ervanEen domeinnaam registreren, tips voor de juiste keuze ervanEen domeinnaam registreren maakt tegenwoordig deel uit van het dagelijkse leven. Bedrijven, verenigingen of gewoon de fa…
Hoe kies ik een goede domeinnaam voor mijn bedrijf?Hoe kies ik een goede domeinnaam voor mijn bedrijf?Wie kiest voor een bestaan als zelfstandig ondernemer moet van vele markten thuis zijn. Vooral kleine ondernemers doen a…
Domeinnaam registreren, hoe doe je dat?Domeinnaam registreren, hoe doe je dat?Domeinnaam registreren, waar moet u beginnen? Wereldwijd zijn er al miljarden domeinnamen geregistreerd. Lang niet al di…
Bronnen en referenties
  • Brabants Dagblad, 7 augustus 2013: Belgen kunnen .be op termijn inruilen voor .vlaanderen
  • www.demorgen.be : Nieuwe extensie .vlaanderen krijgt groen licht

Reageer op het artikel "Nieuwe domeinnamen voor Vlaanderen"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 29-07-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!