InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Zelf je ebook uitgeven bij Amazon

Zelf je ebook uitgeven bij Amazon

Eigen ebook maken en uitgeven? Veel mensen spelen met de gedachte om een eigen ebook uit te geven. Wie droomt er niet van zelf een ebook te maken? De obstakels om daadwerkelijk een ebook uit te gaan geven, weerhoud velen. Alleen al het juiste ebook formaat kiezen schrikt velen af. Je script omzetten naar PDF lukt de meeste mensen nog wel, maar omzetten naar epub? Amazon kan uitkomst bieden. Bovendien: Amazon heeft een wereldwijd bereik. Hoe werkt het invoerproces van Amazon Kindle Direct Publishing? Hier enkele overwegingen om voor Amazon te kiezen of niet.

Voor wie is Amazon interessant?

  • Voor iedereen die extra geld wil verdienen.
  • Schrijvers die hun verkoop willen verhogen en de internationale markt willen betreden.
  • Iedereen die goed schrijft in de volgende talen: Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans, Portugees en Japans. (Je script kan je ook laten vertalen als je niet goed een andere taal beheerst!).
  • Iedereen met een eigen website of blog die hun product of kennis willen uitdragen.
  • Iedereen die geen ISDN nummer heeft voor zijn toekomstige ebook.

Kindle?

Kindle is het ebook systeem van Amazon. Jeff Besos, eigenaar en oprichter van Amazon, wilde een concurrerende positie creëren binnen de ebook markt. Hij en zijn team bedachten een heel nieuw systeem. Een uniek systeem. Een systeem dat alleen geschikt is voor Amazon: Kindle.

Hoe goed verkoopt Kindle ebook?

Dit is goed om in overweging te nemen: de Kindle ebook verkopen beter dan de online boeken op Amazon. In december 2011 werden er meer dan 1 miljoen Kindle ebook verkocht, per week! Amazon verkoopt wereldwijd de meeste ebooks. Daar kan jouw Kindle ebook ook binnenkort bij zitten!

Amazon Kindle Direct Publishing

Amazon heeft het ebook uitgeven gemakkelijk gemaakt. Het is verrassend zo gemakkelijk als dat gaat! Het was nog nooit eerder zo simpel om een ebook te maken! Als ik het kan, dan kan jij het ook! Minpuntje: neem de tijd! Vooral als je voor het eerst je script invoert in het systeem van Amazon Kindle Direct Publishing kom je heel veel voorwaarden tegen: neem daar de tijd voor en lees ze! Maak aantekeningen als je meerdere scripts wil publiceren bij Kindle Amazon!

Invoerproces

Hoe werkt het invoerproces van Amazon Kindle?

Tip: Lees vooraf goed de voorwaarden en de veelgevraagde vragen door op de Amazon KDP select site. Je gaat naar de site van Amazon Kindle Direct Publishing, je maakt een eigen account aan en je krijgt een eigen site binnen Amazon Kindle. Dit is je uitgevers site, je schrijvers site, waarop je jouw ebook kunt publiceren. Als je een normaal algemeen bekend schrijfprogramma gebruikt, zoals bijvoorbeeld Word, zet Amazon dat met slechts één klik om in een Kindle ebook. Je voert een ecover ontwerp (geen 3D ecover ontwerp!) in en als je dat niet hebt, heeft Amazon genoeg andere opties! Je vertelt in het kort waar je ebook over gaat en wie de schrijver is. Je voert in of je het ebook wereldwijd wilt verkopen of alleen in Europa en of je 30 of 70% royalties afstaat aan Amazon. (Lees de voorwaarden over deze royalties goed door! Afhankelijk welke royalty je kiest, moet je transactiekosten betalen!) Jijzelf hoeft geen enkele kennis in huis te hebben over Kindle, het programma Kindle Direct Publishing doet al het werk voor je! Je Kindle ebook in de Engelse taal is binnen 24 uur beschikbaar op de site van Amazon, andere talen duren meestal iets langer, maar nooit langer dan 48 uur.

Spellingcontrole

En erg handig van de site: als er een taalfoutje in zit, geeft de site dat aan. Handig, omdat de Engelse taal voor de meeste van ons niet de moedertaal is. Wat minder handig is, dat je heel je ebook door moet spitten op zoek naar het spelfoutje.

Voordelen

  • Je behoudt bij Amazon alle rechten als auteur.
  • Je geeft Amazon de gebruiksrechten van je boek.
  • Om bij Amazon te publiceren heb je geen ISDN nummer nodig.
  • Iedere maand geeft Amazon op je uitgeverssite de (verkoop) resultaten weer van jouw Kindle ebook.

Nederlandse taal?

In welke taal moet je voor Amazon schrijven?

Zolang Amazon (nog) niet operationeel is in Nederland, zijn er bij Amazon geen Nederlandse boeken beschikbaar. Er bestaan al langer geruchten dat Amazon binnenkort Polen, Zweden en Nederland aan doet. Er zijn genoeg mensen die goed zijn in het schrijven in een andere taal: Duits, Engels, Spaans of Frans. Amazon publiceert in deze talen! Twijfel je of je tekst geschreven in een andere taal goed genoeg is? Laat je tekst nakijken door professionele vertalers of bevriende kennissen of familie die de vreemde taal goed in schrift beheerst.

Zoekwoorden

Mensen kopen hun boeken - of Kindle ebook - bij Amazon niet vanuit zoekwoorden van zoekmachines zoals Google of Yahoo, maar via de Amazon bestseller lijsten. Het is dus van belang om je ebook in de bestseller lijsten van Amazon terecht te laten komen. Als jij gewend bent te schrijven met zoekwoorden die gebruikt worden door zoekmachines, moet je nu de zoekwoorden gebruiken die Amazon in hun bestsellerlijsten gebruikt. Het voordeel is dat je meer ebooks verkoopt als je de steekwoorden toepast van de Amazon bestsellerlijsten.

Bestseller lijsten van Amazon

Hoe komt je ebook in de bestsellerlijsten van Amazon terecht?

Amazon helpt je jouw ebook te promoten via hun Amazon programma KDP select. KDP select is het promotie programma van Amazon om jouw ebook te promoten. Het is namelijk ook in het belang van Amazon zelf dat jouw ebook in hun bestseller lijsten terecht komt. 90 dagen lang is jouw ebook beschikbaar in het KDP select.

Amazon programma KDP select

Plaats je Kindle ebook in het Amazon programma KDP select: hier krijg je gratis vijf promotie dagen voor je ebook. Deze vijf promotiedagen gebruik je om je ebook gratis te promoten. Gratis? Ja, dat stimuleert de impuls aankopen enorm! Hoe meer impuls verkopen, hoe groter de kans dat je ebook in de bestseller lijsten van Amazon terecht komt. Tips van kenners: Prijs je ebook extreem laag, vooral als je in de 90 dagen durende KDP select zit. Dit, om de impuls aankopen te stimuleren. Hoe meer impuls aankopen, hoe meer kansen je ebook krijgt om in de bestseller lijsten terecht te komen. Na deze promotie periode prijs je het ebook hoger of, zodra je ebook in de bestseller lijsten van Amazon staat verhoog je de prijs.

Minpuntje?

Natuurlijk is er een minpuntje aan het hele verhaal om je ebook te publiceren bij Amazon Kindle: als je kiest voor het 90 dagen durende Amazon programma KDP select, kies je er automatisch voor dat Amazon de enige is die je ebook verkoopt tijdens deze 90 dagen durende Select periode. Niet iedereen is gecharmeerd van deze exclusieve verkooprechten van Amazon. Er zijn (beginnende schrijvers) die het Select programma van Amazon een geweldige opstap vinden, er zijn ook wat minder positieve geluiden te lezen op verschillende fora.

Succes met het publiceren van je eigen ebook!
Gerelateerde artikelen
Geld verdienen door zelf een Ebook te maken en te publicerenDe tijd van papieren boeken ligt bijna achter ons. Het Ebook is sinds enkele jaren gestaag zijn opmars aan het maken. Me…
Ebooks (internetboeken)Ebooks (internetboeken)Een steeds groter wordend fenomeen op internet is het ebook. Boeken worden online gratis of tegen betaling aangeboden in…
Amazons e-reader KindleAmazon is ontstaan en ontwikkeld door Jeff Bezos, een computernerd, softwareontwikkelaar en multi-talent die uitblinkt i…
Nederlandse e-books gratis downloadenOp internet kun je gratis Nederlandstalige boeken downloaden in een PDF-file of e-pub file. Het aanbod Engelstalige boek…
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaring
  • https://www.odesk.com/
  • http://www.ifreelance.com/
  • http://nl.elance.com/
  • http://thecontentauthority.com/
  • http://www.huffingtonpost.com/jim-kukral/amazon-to-kdp-select-or-n_b_1366946.html
  • https://kdp.amazon.com/self-publishing/KDPSelect
  • http://www.toolea.com/blog/tag/kindle/
  • http://www.ebookpoint.nl/ebook-uitgeven/

Reageer op het artikel "Zelf je ebook uitgeven bij Amazon"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 24-04-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!