InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Het ontwerp van de ideale Amazon site

Het ontwerp van de ideale Amazon site

Het ontwerp van de ideale Amazon site De website van Amazon is klantvriendelijk. De site is overzichtelijk en duidelijk. Precies wat online klanten willen. Jeff Bezos, eigenaar van Amazon, wist precies wat de klanten van Amazon.com willen. Zijn team van programmeurs hebben dag en nacht gewerkt aan een perfecte site waar concurrenten van kunnen dromen. Nieuwe toepassingen op de site laat ons zien dat Jeff Bezos online ontwikkelingen omarmt.

Online

Amazon.com ging 16 juli 1995 online. De eerste paar dagen dat het boeken bedrijf online was, kwamen er zon zes orders per dag binnen. Een van de programmeurs van Amazon bedacht een programma dat een signaal afgaf als er een order binnen kwam. Dat programma heeft niet een lang leven gehad, zodra het aantal bestellingen groeide, werd het signaal irritanter.

Concurrentie

De website van Amazon was nog niet helemaal klaar toen het bedrijf online ging. Jeff Bezos, oprichter en eigenaar van Amazon.com, besefte heel goed dat hij geen tijd te verliezen had en de concurrentie een stap voor moest blijven. Jeff Bezos wilde de online markt veroveren en de site aanpassen en verbeteren als klanten de site al gebruikten.

Fout

Na de lancering van Amazon online, werd er een fout online ontdekt: een klant kon online een negatief aantal boeken bestellen en kreeg van Amazon het bijbehorende creditbedrag terug op de rekening. Er was nog een fout gemaakt: Jeff Bezos had niemand in dienst om de boeken van de groothandel in ontvangst te nemen en ze door te versturen naar de klant. De eerste weken na de lancering van Amazon online, werkte iedereen door tot diep in de nacht om alle boeken te verpakken en verzendklaar te maken.

Oneclick

Oprichter van Amazon, Jeff Bezos, wil gebruik maken van de techniek om de klanten online een voortreffelijke service te geven. Dat heeft ondermeer geleid tot Amazons beroemdste gepatenteerde software: de Oneclickbestelling knop op de website. De klant kan online bestellen met minimale inspanning: 1 muisklik is voldoende. De programmeur Peri Hartman, die in 1997 bij Amazon kwam werken om zich bezig te houden met de klantinterface, heeft de Oneclick software grotendeels zelf geschreven. Hartmans naam staat als eerste naam vermeld op de patentaanvraag van Oneclick.

Klant staat centraal

De basisfilosofie van Amazon was: de klant moet centraal staan, niet de website. Een eenvoudige website is makkelijker in het gebruik dan een website vol toeters en bellen waar klanten hun ogen op verzwikken en van pure ellende wegklikken.

Nieuwe toepassingen

Het aankoopproces van boeken online moest ook eenvoudig. Maar, mensen zijn graag een paar uur in een boekenwinkel. Het plezier om boeken online te kopen, moest verhoogd worden. Alles wat overbodig was aan de site, moest verwijderd worden. Nieuwe toepassingen bedenken die positief uitpakken voor de klant van Amazon, is voor Jeff Bezos een uitdaging. Zo kwamen nieuwe toepassingen op de site te staan, zoals:
  • Oneclick,
  • Boekrecensies,
  • Cadeau verpakkingen service en
  • Het simpel openmaken van boekverpakkingen.

Look inside the book

Een andere nieuwe toepassing voor de site van Amazon werd geïntroduceerd eind oktober 2001: Look inside the book. Een toepassing om geïnteresseerde klanten een kijkje in een boek te gunnen en een klein stukje uit het boek te kunnen lezen. Een kleine twee jaar later kwam Amazon met de volgende nieuwe toepassing op de site: Search Inside the Book. Het levert geen enkele extra omzet voor Amazon, maar wel een goede mond-opmond reclame. De nieuwe toepassing was een geweldige manier voor studenten om onderzoek te doen en voor geïnteresseerden boeiende onderwerpen konden doorkijken in boeken online.

Bestelgemak

Feedback vragen om te onderzoeken wat klanten willen, is erg belangrijk voor Amazon. Hierdoor kwam Amazon erachter dat het zoekproces naar titels van boeken en het bestel gemak op de site, de belangrijkste criteria waren van de klanten. Bezos wilde het bestel gemak bevorderen door een betere verhouding te krijgen met de groothandel. Jeff Bezos nam een aantal mensen extra in dienst om de bestel afdeling beter te laten functioneren en hij sloot een contract af met de groothandel. Binnen enkele maanden steeg het aantal bestellingen van 100 per dag naar 5000.

Associates Program

Na de zomer van 1996 zette Amazon het Associates Program op, waarbij organisaties en bedrijven werden gevraagd naar boeken van Amazons databestand te linken. Iedere keer als iemand op zon link klikte en een boek kocht bij Amazon, dan kreeg de Associate een commissie van 5 a 15 procent. Jeff Bezos heeft het idee achter het Associates Program als zeer innovatief gevonden. Amazon heeft het programma gepatenteerd.

Linken

Inmiddels is duidelijk dat dit linken naar elkaar het aantal bezoekers doet stijgen en de rating in zoekmachines doen stijgen. Bezos heeft met dit idee laten zien dat hij de ontwikkelingen op het internet omarmt, let wel, dit was in 1996! De top naar de dot.com lag hiermee helemaal open voor Jeff Bezos en zijn Amazon.

Website

Het jaar 2008 trok de website van Amazon 615 miljoen bezoekers. Deze aantallen zijn enorm. Vooral rond de kerstperiode is het enorm druk op de website. Er komen veel bezoekers af op de site van Amazon, met als reden dat alles overzichtelijk en duidelijk is. Daar houden online klanten van: duidelijkheid en overzichtelijkheid. Jeff Bezos en zijn programmeurs hebben van Amazon.com een voortreffelijke site gemaakt.
Gerelateerde artikelen
Amazon: grootste online boekenwinkel ter wereldAmazon: grootste online boekenwinkel ter wereldAlles aan Amazon is briljant. Jeff Bezos, de oprichter van Amazon, heeft een briljante geest en was precies op tijd om d…
Je eigen Amazon-webshop (A-shop) makenJe eigen Amazon-webshop (A-shop) makenAmazon is een webshop die iedereen kent. Met snelle levering, een ruim assortiment, veel reviews van kopers en een uitst…
De grote internetwinkel Amazon.comDe grote internetwinkel Amazon.comAmazon.com is een groot internetbedrijf dat is opgericht in 1994. Inmiddels is het een van de allergrootste online retai…
Amazonepapegaaien: namen en hun vertalingenAmazonepapegaaien zijn zeer mooi gekleurde papegaaien uit het geslacht 'Amazona', die voorkomen in Zuidelijk Amerika. De…
Bronnen en referenties
  • One Click de opkomst van Amazon - Richard L. Brandt - 2012 - Bruna Uitgevers BV - Utrecht

Reageer op het artikel "Het ontwerp van de ideale Amazon site"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 24-04-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!