InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Voorkomen van internetfraude

Voorkomen van internetfraude

Vaak worden persoonlijke zaken en ook bankgegevens zonder nadenken op internet te grabbel gegooid. Internetfraude is iets waar we toch zeer aandachtig voor moeten zijn. We geven hieronder enkele belangrijke aandachtspunten mee.

Inleiding

De meest voorkomende vormen van internetfraude zijn enerzijds fraude met betrekking tot bankgegevens en anderzijds fraude met betrekking tot persoonlijke gegevens. Beide vormen kunnen aanzienlijke schade berokkenen en vereisen dus de nodige aandacht in deze tijden van haast onbeperkte mogelijkheden op het vlak van multimedia.

Identiteitsfraude

Internetcriminelen zijn er in geoefend om in een mum van tijd een profiel op te stellen van hun slachtoffer. De sociale media, zoals Facebook, zijn daarbij een graag gezien werkinstrument van de fraudeurs. Veel mensen gebruiken Facebook om hun hele leven bloot te geven. Het is dan vaak niet zo een grote klus om achter paswoorden van mailaccounts te komen. Deze mailaccounts zorgen dan weer voor toegang tot andere informatie of websites. In e-mails zijn vaak paswoorden en logins opgeslagen, waardoor alles een koud kunstje wordt voor de oplichters. Als blijkt dat het slachtoffer wel eens vermogend kan zijn, zal de oplichter door zijn achtergrondkennis van het opgemaakte profiel, op allerhande manieren proberen om de gedupeerde zijn centen afhandig te maken. Vaak gebeurt dit door online een soort vertrouwensband te creëren, en het is eigenlijk ongelooflijk hoe vaak mensen blindelings in die verhalen meestappen.

Bankgegevens

Het aantal fraudegevallen met internetbankieren neemt gestaag toe. Ook daar is het opmaken van het persoonlijke profiel een eerste stap om zo met een sterk en geloofwaardig verhaal af te komen en op die manier beslag te leggen op persoonlijke gegevens. Vaak maakt men ook gebruik van één of ander virus die de computer van het slachtoffer hackt.

Andere vorm van internetfraude

  • Voorschotfraude: u krijgt een (vaak exotische) mail aan met de vraag om hulp betreffende één of andere transactie. Als tegenprestatie wordt u een hoge vergoeding beloofd. Om die vergoeding te kunnen ontvangen, vist men echter naar uw bankgegevens en wordt er gevraagd om een voorschot over te maken. Dat ziet u dan uiteraard nooit meer terug.

Tips

  • Een bank zal nooit vragen om samen een transactie telefonisch te overlopen. Wees dus alert indien u een dergelijk telefoontje krijgt.
  • Geef ook nooit via internet of telefonisch uw login- of kaartgegevens door. Vervalste mails die proberen te leiden naar vervalste bankenwebsites, de zogenaamde phishingmails, worden ook steeds professioneler opgemaakt. Wees dus steeds waakzaam met mails, links en bijlagen. Hou in het achterhoofd dat belangrijke communicatie steeds per post gebeurt.
  • Wees voorzichtig met wat u van uzelf blootgeeft op sociale media en andere websites.
  • Controleer bij het internetbankieren dat u steeds via de beveiligde website van de bank werkt. Deze begint steeds met 'https://' en vertoont het echtheidscertificaat van de bank in de vorm van een hangslot.
  • Als u in aanraking komt met internetfraude, kunt u aangifte doen bij de politie. Identiteitsfraude kunt u ook melden bij het Centraal Meld- en Informatiepunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI).
Gerelateerde artikelen
Risico phishing-aanvallen op internetRisico phishing-aanvallen op internetPhishing-aanvallen op internet vormen een toenemend risico. Wie op het internet koopt, kent de verkoper niet persoonlijk…
Voordelen van internetbankierenVoordelen van internetbankierenHet internetbankieren is in Nederland de normaalste zaak en heeft vele voordfelen. Zelf thuis bankieren met de bankpas e…
Veilig internetbankieren, hoe doe je dat?Veilig internetbankieren, hoe doe je dat?De bankzaken regelen via internet, internetbankieren, is vandaag de dag de belangrijkste manier voor het regelen van gel…
Bankzaken veilig regelen met online bankierenBankzaken veilig regelen met online bankierenVergeleken met transacties aan het traditionele bankloket, biedt online bankieren veel voordelen: het is comfortabeler,…
Internetbankieren veiligerInternetbankieren veiligerInternetbankieren en veiligheid. Veilig internetbankieren, veilig betalingsverkeer en online betalen, kan dat? Bankieren…
Bronnen en referenties
  • Netto dd 29-09-2012

Reageer op het artikel "Voorkomen van internetfraude"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 05-10-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!