InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > De grote internetwinkel Amazon.com

De grote internetwinkel Amazon.com

De grote internetwinkel Amazon.com Amazon.com is een groot internetbedrijf dat is opgericht in 1994. Inmiddels is het een van de allergrootste online retailers van de wereld. Het is online verkoper van onder andere muziek, boeken, films en games. Via de nevenvestiging www.amazon.co.uk is verzending naar Nederland ook mogelijk.

Oprichting

Amazon.com werd in 1994 opgericht door sleutelfiguur Jeffrey P. Bezos. Hij is momenteel CEO van het grote internetbedrijf. Oorspronkelijk verkocht Amazon.com alleen boeken via internet, maar geleidelijk aan werden ook andere producten verkocht. Amazon.com begon erg verliesgevend, maar na een aantal jaren hard werken speelden ze quitte. De eerste winsten boekte het bedrijf in 2001. Het maakte toen vijf miljoen dollar winst. Het assortiment van het bedrijf was toen al verbreed.
Amazon is vernoemd naar de Amazone rivier. Dit is een van de grootste rivieren in de wereld.

Groei tot grootste online retailer

Amazon.com genoot een hoop vertrouwen van beleggers. Het overleefde mede daardoor de grote internetzeepbel eind jaren 90. Vele e-commerce-bedrijven gingen toen ten onder, maar Amazon.com bleef bestaan. Amazon.com startte als online boekhandel, maar begon zich meer te focussen op andere producten. Het begon DVD's, CD's, MP3 downloads, software, video games, elektronische apparaten en dergelijke aan te bieden. Tegenwoordig is het ook succesvol verkoper van elektronische boeken. Het is daarnaast voor bedrijven ook mogelijk om op Amazon.com hun producten aan te bieden.
In 2010 had Amazon.com 33.700 werknemers in loondienst. Het boekte in datzelfde jaar een omzet van 34,204 miljard dollar. De winst bedroeg 1,152 miljard dollar. Amazon.com bezet een positie op de NASDAQ.
Verschillende overnames droegen bij aan het succes van Amazon. Sinds 1998 heeft het meer dan 20 grote en middelgrote bedrijven over genomen. Daarnaast gaat het ook telkens mee met de trend van het moment. Zo was Amazon.com er vroeg bij met de e-readers. Dit zijn apparaten waarmee je elektronische boeken kunt lezen. Amazon's Kindle is een zeer populair verkoopsitem.

Assortiment

Het assortiment van Amazon bestaat onder andere uit boeken, CD's, DVD's, software, elektronica, keukenattributen, gereedschapstools, tuinartikelen, spelletjes, baby producten, sport producten, juwelen, horloges, persoonlijke verzorging, muziekinstrumenten en kleding. Amazon is begonnen als boekhandel en verkocht in de loop van de jaren steeds meer andere producten. Nu is het een warenhuis waar al het denkbare te verkrijgen is. In de jaren 90 had Amazon moeite om het assortiment uit te breiden. Het ondervond grote concurrentie van de eBay, dat toentertijd het grootste marktaandeel had in deze sector. Onder elektronica vallen heel veel producten. Zo zijn er onder andere tablets, laptops, personal computers te koop bij Amazon. Grootste speerpunt in de Amazon Kindle, een e-book reader van Amazon zelf. Hiermee probeert Amazon de e-bookmarkt te beheersen. Ook probeert Amazon de Kindle zo ver door te ontwikkelen dat het een waardig concurrent van de iPad en Android-tablets kan worden. Amazon ondersteunt de verkoop van de Kindle door een zeer groot assortiment aan digitale boeken. Amazon claimt dat de verkoop van digitale boeken de verkoop van hardcover boeken al is voorbij gestreefd. Naast digitale boeken biedt Amazon ook andere digitale content aan. Zo is er een groot scala aan MP3-muziek beschikbaar.

Website

In 2008 had Amazon 615 miljoen bezoekers op haar website. Sinds dit jaar is het aantal bezoekers jaarlijks alleen maar toegenomen. Vooral tijdens de kerst is het druk. Amazon heeft daarom flink geïnvesteerd in digitale infrastructuur. De website van Amazon is overzichtelijk. Er zijn verschillende groepen waar binnen men producten kan zoeken. Per groep kun je de producten selecteren op basis van populariteit of prijs. Men kan bij ieder product dat wordt aangeboden op Amazon een review plaatsen. Deze review is zichtbaar voor iedereen en kan mensen helpen in het aankoopproces. Tegenwoordig is het normaal dat er bij populaire producten meer dan 1000 reviews zijn.
Als retailer kan men ook producten verkopen op Amazon en zo profiteren van de populariteit van de website. Amazon verdient hier ook aan door commissie te vragen voor ieder verkocht product. Het komt wel eens voor dat een product zowel wordt aangeboden door Amazon, als door verschillende derde partijen.

Nevenvestigingen

Amazon.com heeft een aantal nevenvestigingen. Deze zijn gevestigd in het Verenigd Koninkrijk, China en Japan, Frankrijk, Canada en Duitsland en Oostenrijk. Naar verwachting worden binnenkort ook vestigingen in Polen, Nederland en Zweden geopend. In landen waar Amazon.com niet actief is, beheert het wel een aantal domeinnamen. Zo heeft het www.amazon.nl in handen. Als je naar deze website gaat, dan word je doorgestuurd naar www.amazon.uk.

Verzending naar Nederland

Als Nederlander kun je ook producten bestellen bij Amazon. Dit gebeurt op de website www.amazon.co.uk. De meeste producten die hier worden aangeboden kunnen ook worden verzonden naar Nederland. Alleen sommige derde partijen die aanbieden op Amazon.co.uk bieden deze mogelijkheid nog niet. Betaling van de producten moet per credit card.
© 2012 - 2018 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een ander soort creditcard: de 3V prepaid credit cardEen ander soort creditcard: de 3V prepaid credit cardIn Nederland is de prepaid credit card nog redelijk onbekend en er zijn maar enkele aanbieders van deze credit card. De…
Amazonepapegaaien: namen en hun vertalingenAmazonepapegaaien zijn zeer mooi gekleurde papegaaien uit het geslacht 'Amazona', die voorkomen in Zuidelijk Amerika. De…
Amazon: grootste online boekenwinkel ter wereldAmazon: grootste online boekenwinkel ter wereldAlles aan Amazon is briljant. Jeff Bezos, de oprichter van Amazon, heeft een briljante geest en was precies op tijd om d…
Microbetaling groot succesMicrobetaling groot succesZelfs de Financial Times is ermee begonnen. Voor een klein bedrag kan men de volledige tekst van een artikel gemaild kri…
Bronnen en referenties
  • www.amazon.com
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Amazon.com

Reageer op het artikel "De grote internetwinkel Amazon.com"

Infoteur: B-bbergkamp
Laatste update: 08-08-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!