InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Pinterest de nieuwe sociale hype?

Pinterest de nieuwe sociale hype?

Pinterest is de nieuwe hype op het internet. Het is een social netwerk site die de gebruiker toelaat om allerhande informatie die op het web wordt gevonden te delen met anderen. Volgens vele vakbladen is dit de favoriet om ooit naast de grote twee (Facebook en Twitter) te staan. Time magazine heeft Pinterest vorig jaar in zijn top 50 van beste sites van 2011 geplaatst.

Geschiedenis van Pinterest

Het creatieve brein achter Pinterest is Ben Silbermann. Hij is afgestudeerd aan het prestigieuze Yale instituut en is zijn carrière begonnen bij Google. De ontwikkeling van Pinterest is in 2009 van start gegaan en een jaartje later werd een bèta versie gelanceerd. Dat deze enkel toegankelijk was op persoonlijke uitnodiging heeft de hype natuurlijk nog groter gemaakt. In 2011 werd het programma toegankelijk voor het grote publiek en werd onmiddellijk door vele Amerikaanse vakbladen en websites afgeschilderd als de grote opvolger van sociale netwerk sites als Facebook en Twitter. Ondertussen zijn er al meer dan 12 miljoen gebruikers geregistreerd, wat van Pintrest de snelst groeiende sociale netwerk site maakt. Het idee van een social bookmarking site is echter niet helemaal origineel. Er zijn meerdere sites op het web te vinden die ongeveer hetzelfde principe hanteren. De meest bekende zijn StumbleUpon, Pinboard of Reddit. Het grote voordeel van Pinterest is dat het een zeer gebruiksvriendelijk en intuïtief systeem is. Je wordt voorlopig ook niet om de oren geslagen met advertenties.

Waarin verschilt Pinterest van Facebook of Twitter?

Facebook en Twitter zijn eerder beveiligde systemen omdat beide partijen elkaar toestemming moeten geven om informatie te delen. Bij Pinterest is dit niet het geval, het is een openbare site waar iedereen de projecten van alle gebruikers kan zien. Dit houdt natuurlijk in dat er zeer voorzichtig mee moet omgesprongen worden. Een ander groot verschil is dat meerdere gebruikers samen kunnen werken aan gezamenlijke projecten.

Hoe werkt het?

Het idee is kinderlijk eenvoudig: biedt de gebruikers een makkelijke en overzichtelijke manier aan om allerhande informatie met andere te delen. Dit gebeurt door het “pinnen” ervan op een “moodboard”. Dit zijn meteen de twee belangrijkste termen in het hele Pinterest gebeuren. Eens uw account op Pinterest is aangemaakt kan je aan de slag gaan. Je kunt allerhande cartoons, foto’s, artikels en filmpjes die je interessant vind markeren en op je moodboard plaatsen. Een moodboard kan worden beschouwd als een prikbord waar je informatie over eenzelfde onderwerp plaatst. Deze kan dan opgevuld worden met allerhande content die op het web te vinden is over dat onderwerp. Als je dus bijvoorbeeld een moodboard maakt van een bepaalde kledingontwerper of je favoriete voetbalclub kan je telkens je een leuke foto vindt op het web deze op je moodboard plaatsen. Hierop kunnen dan andere gebruikers dan een reactie plaatsten. Dit kan gedaan worden met een berichtje of met “like”. Als de content echt interessant wordt gevonden kan er zelfs ge-repind worden. Dan zal dit op uw persoonlijke prikbord worden geplaatst. Zo kan informatie razendsnel verspreid worden onder de gebruikers. Je kunt ook bepaalde prikborden of personen volgen zodat je steeds op de hoogte blijft van nieuwe zaken die worden gepind.

De toekomst

Statistieken hebben aangetoond dat een gebruiker van Pinterest gemiddeld meer tijd spendeert op Pinterest dan op andere sociale media. De cijfers variëren afhankelijk van het onderzoek maar een gemiddelde is rond de 80 minuten. Wat het natuurlijk een gedroomd kanaal voor marketingdoeleinden maakt. De site kan ook vrij verslavend werken omdat het zo visueel is ingesteld. De verleiding ontstaat al snel om van de ene foto naar de andere te klikken, het kan een beetje beschouwd worden als door het web surfen door middel van foto’s. Studies hebben uitgewezen dat ongeveer 75% van de bezoekers van de site vrouwen zijn tussen de 25 en 35 jaar. Of Pinterest daadwerkelijk de nieuwe sociale netwerk site wordt is nog een beetje een voorbarige conclusie. De cijfers zien er momenteel goed uit maar de echt grote massa moet het nog ontdekken.
© 2012 - 2017 C-brown, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://pinterest.com/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Pinterest
  • http://articles.businessinsider.com/2012-03-13/tech/31158694_1_google-experience-products-silbermann-said

Reageer op het artikel "Pinterest de nieuwe sociale hype?"

Infoteur: C-brown
Gepubliceerd: 11-06-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!