InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Schrijven van websiteteksten

Schrijven van websiteteksten

Schrijven van websiteteksten Het schrijven van een websitetekst vraagt andere vaardigheden dan het schrijven van een tekst op papier. In dit artikel enkele praktische tips voor het schrijven van website teksten. Een website treft veel vluchtige bezoekers, dit vraagt een andere schrijfstijl dan bijvoorbeeld wordt gehanteerd voor het schrijven van boeken. Een website bezoeker wil in één oogopslag zien of de inhoud van de website de moeite waard is. Bezoekers zijn namelijk snel geneigd door te klikken naar iets anders als de pagina niet aanspreekt. Daarom is een goede website tekst, kort, aantrekkelijk en gemakkelijk scanbaar.

Praktische tips

Wees direct in de boodschap

De belangrijkste informatie staat bovenaan. Zorg dat de titel aanspreekt en kernwoorden van de boodschap bevat. Begin niet met een inleiding en achtergrond informatie maar ‘val met de deur in huis’.

Schrijf kort maar krachtig

Schrijf kort, bondig, maar vooral krachtig. Schrap overbodige woorden en/of zinnen. Blijf bij de kern en vermijd zoveel mogelijk vakjargon. Wil je toch grote leesdocumenten toevoegen verwerk deze dan in een bijgevoegd document. Zorg voor een actieve schrijfstijl, waarbij je de bezoeker direct aanspreekt, bv: meld je hier voor de open dag aan, in plaats van: hier kun je de aanmelding voor de open dag vinden.

Schrijf richting de zoekvraag

De meeste bezoekers komen met een specifieke zoekvraag op een website. Het goede tekst verplaatst zich in de zoekvraag en probeer hiervoor concrete informatie te schrijven. Probeer aan te sluiten bij de belevingswereld van de bezoeker door jezelf de vraag te stellen ‘wat wil de bezoeker vinden op mijn website’, in plaats van wat wil ik mijn bezoekers meegeven. Sluit een artikel af met een 'Call to Action', ofwel een button met daarin een richting waarop je graag wenst dat de klant / bezoeker heen gaat, zoals 'Vraag nu een offerte aan', 'download het e-book'.

Schrijf ‘scanbaar’

Bezoekers scannen een webpagina om te zien of het aansluit bij de zoekvraag. Als de bezoeker niet binnen enkele oogopslagen ziet wat gezocht wordt, wordt de website direct weggeklikt. Pas de tekst hierop door te werken met duidelijke titels, goede tussenkopjes, opsommingen en eventueel uitgelichte woorden.

Maak gebruik van links

Werk binnen de tekst met links voor meer informatie. Maakt de verwijzende tekst naar de links niet te lang. Zorg dat de linken altijd werken, anders verlies je de bezoeker en geef je een onzorgvuldig signaal af van de website.

Cursussen

Diverse onderwijsinstellingen bieden cursussen en/of opleidingen aan op het gebied van schrijven. Dit kan praktische handvatten bieden om net meer bezoekers te trekken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://communicatie.leidenuniv.nl/website/webredactie-richtlijnen/webschrijven/5-tips.html

Reageer op het artikel "Schrijven van websiteteksten"

Infoteur: Jukito
Laatste update: 14-04-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!