InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > E-service in organisaties

E-service in organisaties

Sinds de komst van het internet en de snelle groei dat het doormaakt, maken steeds meer mensen gebruik van internet om te communiceren en zaken te doen via dit medium. Organisaties zetten internet in om zaken te doen en contacten te onderhouden. Organisaties kunnen traditionele kanalen inzetten, maar ook gebruik maken van e-service om zaken te doen. De traditionele kanalen zijn, bijvoorbeeld: winkels, deur aan deur verkoop, callcenter, etc. E-service is het zaken doen via internet. Zo hebben miljoenen bedrijven een eigen website met daarop informatie over het bedrijf en de producten en diensten dat het aanbiedt. In dit artikel wordt dieper ingegaan op het fenomeen e-service.

E-service

Het meest belangrijke aspect van succesvol e-commerce is de kwaliteit van de service. E-commerce is dat een organisatie haar zaken (reclames, acties, informatievoorziening, etc.) kan doen via internet. E-service is vooral het feit dat een organisatie via internet haar diensten verleent. Hier kunnen we denken aan de mogelijkheid dat een klant via de website een bestelling kan doen of dat het via internet technische ondersteuning krijgt. Het feit dat een organisatie zijn product of dienst op een snelle, goedkope, eenvoudige manier kan promoten via haar online kanalen zorgt voor veel voordelen voor de organisatie. Het feit dat het goedkoop is, zorgt ervoor dat een grotendeel van de organisaties dit communicatiekanaal inzetten. Als een organisatie zijn producten of diensten via de traditionele manier gaat aanbieden, betekend dit dat het veel tijd in beslag zal nemen en veel kosten met zich mee zal brengen. Te denken valt dan personeelskosten die zich moeten inzetten om mensen deze informatie en persoonlijke aandacht gaan geven.

Klantgedrag

Marketeers zijn vooral geïnteresseerd naar het klantengedrag van de consument. Zij vragen zich af hoe mensen tot een keuze komen met betrekking tot een specifiek product of dienst. Hoe maken zij hun beslissingen en welke stappen ondernemen zij bij het doen van een aankoop. Marketeers zijn constant bezig met het proberen te beantwoorden van deze vragen door middel van onderzoeken te doen. In een artikel wordt er beweerd dat er verschillende stappen zijn om een beslissing te nemen en om een aankoop te evalueren (Zeithaml et al, 2009). Allereerst heeft de consument de behoefte nodig om iets graag te willen hebben en moet het op zoek gaan naar informatie over de verschillende mogelijkheden met betrekking tot het product of dienst. Na het vinden van de juiste informatie zal de persoon de verschillende mogelijkheden met elkaar vergelijken en de voor- en nadelen met elkaar afwegen om uiteindelijk de juiste beslissing te nemen en een aankoop te doen. Het zoeken naar informatie gaat vaak via de website van de organisaties die het product of dienst aanbieden.

Kwaliteit van de website

De kwaliteit van een website is van groot belang voor een organisatie. Als een website niet goed functioneert of niet de juiste informatie geeft aan de consument, kan er voor zorgen dat de bezoekers van de website haar informatie ergens anders gaan zoeken. Dit kan leiden tot het verliezen van klanten en deze klant verspelen aan een andere organisatie. Het is dan voor een organisatie erg belangrijk dat de organisatie haar zaken met betrekking tot de e-service op orde heeft. De website moet dus goed functioneren (snelheid, toegankelijk, taalgebruik, kwaliteit informatie, etc.).
Wanneer een klant een bestelling wil plaatsen via de website, dan moeten de stappen van het orderproces eenvoudig en betrouwbaar zijn. Veel mensen hechten heel veel waarde aan de veiligheid van een website. Ook wilt een klant weinig moeite doen voor een order en zou het graag zo simpel mogelijk willen hebben. Voor een organisatie is een goed functionerende website dus de enige manier om aan de wensen en behoeften van de klanten te voldoen.
© 2012 - 2018 Fikretakin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mass Communicatie TheorieCommunicatie is één van de basis dingen die je op vroege leeftijd beheerst en ontwikkeld. Er zijn veel onderzoeken gedaa…
Een succesvol E-commerce team opzettenEen succesvol E-commerce team opzettenZij die aan de slag zijn in de E-commerce wereld kunnen het beamen. Een website is meer dan enkel teksten schrijven en l…
Motieven om Social Media te gebruikenTegenwoordig maken veel mensen gebruik van internet en Social Media. Vroeger waren de traditionele kanalen, zoals Televi…
Waarom uw e-commerce bedrijf actief moet zijn op PinterestWaarom uw e-commerce bedrijf actief moet zijn op PinterestPinterest is een uitstekende medium voor e-commerce bedrijven om klanten te winnen en om de inkomsten te verhogen. Echte…
Online marketingactiviteiten binnen E-CommerceOnline marketingactiviteiten binnen E-CommerceOnline marketing is een manier om online een bepaalde website te positioneren via e-marketingtechnologieën. Er bestaan v…
Bronnen en referenties
  • Zeithaml, V.A., Bitner, M.J., Gremler, D.D., (2009). Services Marketing. Integrating Customer Focus Across the Firm. Singapore: The McGraw-Hill Companies.

Reageer op het artikel "E-service in organisaties"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Fikretakin
Gepubliceerd: 30-05-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!