InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Hoe kun je het beste adverteren op Facebook?

Hoe kun je het beste adverteren op Facebook?

Hoe kun je het beste adverteren op Facebook? In de laatste jaren zijn veel Social media sites zeer populair geworden, waaronder Facebook. Facebook heeft over de hele wereld verspreid miljoenen aanhangers. Sinds 4,5 jaar is het ook mogelijk om een advertentie te plaatsen op Facebook. Een geweldig mechanisme om in korte tijd veel mensen te bereiken.

Doel en doelgroep

Voordat je je advertentie waar dan ook gaat plaatsen is het belangrijk om je doel en doelgroep te formuleren. Op basis hiervan kun je al veel soorten media wel of niet in je beslissing meenemen. Als je veel jongeren wilt bereiken dan is een advertentie plaatsen in een krant minder succesvol dan een advertentie op Facebook, bijvoorbeeld. Je kunt tegenwoordig een groot aantal doelgroepen bereiken door het gebruik van Social Media zoals Facebook, Linked-In, Hyves, etc.

Fiteropties

Het is mogelijk om tijdens het plaatsen van een advertentie te filteren op bepaalde criteria zodat je eerder de juiste doelgroep bereikt. Hierbij heb je de keuze uit zo’n 15 hoofd-criteria en een aantal sub-criteria. Qua filteren kun je bijvoorbeeld uit de volgende criteria kiezen:
  • Leeftijd(sgroep)
  • Land
  • Geslacht
  • Opleiding
  • Relatie
  • Taal
  • Netwerk
  • Specifieke interesses
  • Etc.
Het filteren zorgt er dan voor dat je advertentie te zien is op de pagina van degene die aan de gekozen criteria voldoet. Om optimaal gebruik te maken van je advertentie kun je het beste meerdere criteria kiezen. Wil je een en ander hierbij professioneel aanpakken, dan wordt geadviseerd om een management software te gebruiken om je advertentie op te zetten.

Kosten

Er zijn twee manieren om advertenties te bekostigen:
  • CPC – Costs per Click, oftewel je betaald voor elke keer dat iemand op je advertentie klikt.
  • CPM – Costs per Multiple clicks, hier betaal je per 1000 kliks.
De laatste optie is de beste (en goedkoopste) optie als je minder dan 1000 bezoekers verwacht. Het is ook goedkoper als je je advertentie laat linken naar een pagina of applicatie binnen Facebook. Op deze pagina binnen Facebook zet je dan de link naar je website die wel buiten Facebook is. Een klik binnen Facebook is namelijk goedkoper dan een klik naar een externe website. Dit kan in totaal tussen de 29 en 45% besparing opleveren. Op het moment dat je één van de opties hebt gekozen kun je aangeven hoeveel je wilt betalen, oftewel wilt bieden per klik, de minimum is hierbij 1 cent (de prijzen zijn in dollars). Hoe hoger het bedrag je hier biedt, des te hoger in “rang” je advertentie komt en dus beter gezien wordt op pagina’s.

Layout van de advertentie

Iedereen die Facebook kent, heeft de advertenties aan de rechterkant van de site wel gezien. Ze zien er allemaal eender uit:
  • Een afbeelding van ongeveer 100 x 80 pixels
  • Enkele regels tekst
  • Link naar een website of applicatie
  • Omdat het Facebook is zal eronder ook een “like” en “share” button komen te staan zodat iemand kan laten weten je advertentie/bedrijf goed te vinden of de advertentie te delen op zijn/haar pagina met vrienden.

Tips

Vernieuw je advertentie regelmatig met een nieuwe afbeelding. Op deze manier trek je meer aandacht omdat het dan keer op keer een nieuwe advertentie lijkt. Wil je professioneel te werk gaan, dan is het beter om een bedrijf in te huren dat de advertentie maakt en verzorgd. Zij kunnen je helpen met creativiteit en ervoor zorgen dat je ook daadwerkelijk uit je advertenties haalt. Wil je bij je advertenties inzage hebben in de demografie en activiteiten van degenen die op je link geklikt hebben, dan kun je gebruik maken van Facebook “Insights”.

Websites

  • Deze website laat je enkele software programma’s zien die je kunt gebruiken om je advertentie(s) op Facebook te managen: http://www.chadsummerhill.com/ppc-text-ad-test-statistical-validity.
  • Via deze site kun je een aantal interessante artikelen lezen over had adverteren op Facebook. www.marketingfacts.nl/berichten.
  • Via deze website kun je een marketing rapport downloaden over het adverteren op Facebook (in het Engels): www.socialfresh.com
  • Deze website biedt je de software om details te krijgen over de demografie en activiteiten van je bezoekers: https://www.facebook.com/help/search/?q=insights.
Gerelateerde artikelen
Facebook advertenties: instellingen aanpassenFacebook advertenties: instellingen aanpassenBijna iedereen heeft tegenwoordig een Facebook profiel. Iedereen vindt het leuk om statussen te delen en berichten te li…
Social Netwerksite: FacebookSocial Netwerksite: FacebookOndertussen is Facebook uitgegroeid tot een zeer bekend en gewaardeerd bedrijf. Er is bijna niemand die niet weet wat Fa…
Communicatiemiddelen toepassen bij een doelgroepCommunicatiemiddelen toepassen bij een doelgroepU komt ze tegenwoordig overal tegen, en er kan geen wereld meer zonder ze worden voorgesteld: Communicatiemiddelen. Al l…
Eigen website promoten: tipsJe hebt je eigen website gebouwd en daar veel tijd en moeite in gestoken. Maar er komen weinig bezoekers op af. Hoe kun…
Advertorial schrijvenEen advertorial is een advertentie, die eruit ziet als een redactioneel artikel. Objectiviteit en nieuwswaarde zijn bela…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • www.socialfresh.com
  • www.chadsummerhill.com
  • www.facebook.com
  • www.marketingfacts.com

Reageer op het artikel "Hoe kun je het beste adverteren op Facebook?"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 26-02-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!