InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > GetGlue: Wat en hoe?

GetGlue: Wat en hoe?

Facebook, Twitter, MySpace: Bekende social network-sites waar iedereen een account heeft, of er iniedergeval van gehoord heeft. Maar er zijn ook minder bekende social network-sites die het proberen waard zijn. 1 daarvan is GetGlue.

Wat is GetGlue?

GetGlue is in oktober 2008 opgericht door AdaptiveBlue. Het is een social network, maar dan nét even anders: Je 'checkt in' bij de dingen die je op dat moment aan het doen bent. Er zijn verschillende categorieën, zoals Books, Movies en Games. Je kan aan deze categorieën ook zelf dingen toevoegen, zelfs Nederlandse tv-programma's zoals Neonletters (dit moet dan wel eerst goedgekeurd worden door GetGlue). Het leuke aan GetGlue is dat het zich focust op jouw interesses. Je ziet ook aanbevolen films, games en muziek verschijnen als je inlogt. Het is een leuke site, ookal heb je misschien maar 1 of 2 vrienden. Het is wat minder sociaal dan Facebook en Twitter etc, maar wel net zo leuk (of misschien wel leuker). Maar wat maakt het nou zo leuk?

Hoe werkt het?

Het principe is simpel: Je krijgt, vooral als je net begint met GetGlue, stickers. Deze stickers kunnen bijvoorbeeld te maken hebben met het feit dat je een bepaalde film of een bepaald aantal boeken hebt geliked. Je kan deze stickers ook bestellen en ze dan in 'real-life' thuisgestuurd krijgen, zelfs in Nederland! Dit kan pas als je 20 stickers hebt gekregen.

Mobiel of via pc?

GetGlue kan je zowel via je mobiel als via de pc bezoeken. Wat erg handig is aan GetGlue, is dat de mobiele site er simpel uitziet en toch heel erg goed zijn werk doet: Je kan tijdens een film gewoon inchecken en je bent bij die film aangemeld. Je krijgt dan de 'Conversation' te zien die met de film te maken heeft.

Uitleg van de site

Op de pc:

De desktop-versie van GetGlue vind je op www.getglue.com . Als je eenmaal een account hebt aangemaakt en ingelogd bent, kom je op de homepage. Hier kan je zien waar je bij ingecheckt bent (en kan je ook makkelijk weer uitchecken) en zie je een soort timeline: een lijst met updates van jou, de onderwerpen die jij geliked hebt en de mensen die jij als vrienden hebt toegevoegd. Je ziet hier welke stickers jij en je vrienden hebben gekregen, maar ook aanbevolen vrienden. Maar let op: Deze aanbevolen vrienden zijn geselecteerd op interesses: je kent deze mensen vaak niet, dus wees voorzichtig met wie je toevoegt!

Bovenin in het midden staat Check-in. Als je hierop klikt, komt er een pop-up tevoorschijn waar je films, games of muziek kan aanklikken en zoeken en er vervolgens in kan checken. Verder staan er op de homepage bovenaan kopjes, zoals Movies, Music en TV. Als je hierop klikt, ga je naar een nieuwe pagina en hier zie je de nieuwste films, aanbevolen films (er is gekeken naar de films die je al geliked hebt) en de populaire films op dat moment. Zo gaat het ook met de andere onderwerpen, zoals Music of TV.

Al snel krijg je je eerste sticker, waar je, zoals al eerder gezegd, een fysieke sticker van kan maken als je 20 stickers hebt verzameld. Deze stickers zijn erg leuk om te hebben, vooral omdat het stickers zijn die met jouw interesses te maken hebben.

Op je profielpagina kan je zien wat jouw recente stickers en likes zijn. Ook kan je zien wat je geliked hebt, en waar je bent ingecheckt. Als je je profiel wilt verwijderen, klik je op je profielfoto en dan op Settings. Je kan dan je account verwijderen.

Op je mobiel:

Als je GetGlue op je mobiel bezoekt, is het een uitgedunde versie van de desktop-site. De mobiele site is www.m.getglue.com . Je ziet bovenaan Check In staan. Als je hierop klikt, krijg je weer een pop-up waar je de naam van het album of tvprogramma in kan vullen. Je kan vervolgens inchecken. Ook zie je op de homepage Stream staan. Dit is de timeline waar al eerder over gesproken is. Ook staat er op de homepage Conversation. Hier zie je de berichten van andere mensen die ingecheckt zijn in de dezelfde dingen als jij. Als je op Guides klikt, krijg je de aanbevolen, nieuwe of populair films en albums te zien. Als laatste staat er Stickers. Hier kan je een overzicht zien van de stickers die je maar voor een bepaalde tijd kan krijgen (Limited Stickers), stickers die veel gebruikt worden en jouw eigen stickers. Bij Profile kan je je account wijzigen, maar niet volledig, daarvoor moet je op de pc naar GetGlue surfen.

Conclusie

GetGlue is een relatief onbekend social network. Toch is het het proberen waard, vooral als je meer houdt van je interesses delen en hiervoor beloond worden. De stickers zijn een leuk idee en het verzenden is gratis, wat het verzamelen van stickers alleen maar leuker maakt!
© 2012 - 2017 Hannahvg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De kracht van social mediaDe kracht van social mediaVeel mensen zijn lid van een social network. Niet iedereen is hier even actief in, soms blijft het bij het aanmelden, en…
De Oscarwinnaars 2010De Oscarwinnaars 2010De Academy Awards van het jaar 2010. De beste films van dit jaar waren The king's speech, Inception en the social networ…
Geen behang, maar stickers op de muurU kunt kamers opfleuren door stickers op de muren te plakken. Tegenwoordig kunt u zelf stickers laten ontwerpen in alle…
Oscarnominaties 2011Oscarnominaties 2011De Oscar is het meest prestigieuze beeld in de filmwereld wat gewonnen kan worden. Al is het beeld op zichzelf vrij klei…
LG Android smartphone; LG In Touch GW620LG Android smartphone; LG In Touch GW620De LG In Touch GW620 is een Android-smartphone met social network-functies, die bijzonder gebruiksvriendelijk is en je o…
Bronnen en referenties
  • www.getglue.com
  • www.m.getglue.com

Reageer op het artikel "GetGlue: Wat en hoe?"

Infoteur: Hannahvg
Gepubliceerd: 06-04-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!