InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Facebook: wat zijn de voordelen en nadelen van Facebook?

Facebook: wat zijn de voordelen en nadelen van Facebook?

Facebook: wat zijn de voordelen en nadelen van Facebook? Facebook is in 2012 naar de beurs gegaan en kende sindsdien nauwelijks een moment van zwakte. Integendeel, beleggers bleven maar investeren in het aandeel en de beursgang van Facebook bleek de grootste beursintroductie uit de IT-industrie sinds Google. Oprichter Mark Zuckerberg blijft intussen de grootste plannen voorbereiden om de verdere uitbreiding van Facebook te verzekeren. Toch heeft Facebook ook te kampen met kritiek. Want naast voordelen zijn er ook nadelen aan dit sociaal netwerk, denk maar aan de discussie over de bescherming van de privacy. Waaruit bestaan die voor- en nadelen zoal?

Aandeel Facebook

Sinds haar oprichting in 2006 heeft de sociale netwerksite Facebook een grote opmars gemaakt. Haar oprichter Mark Zuckerberg ontwikkelde Facebook van een universiteitsproject tot een miljoenenonderneming. Op enkele jaren tijd werd Facebook een superbedrijf en Zuckerberg een van de rijkste mensen van de internetindustrie. De beursgang van Facebook in 2012 kende een groot succes en werd de grootste beursintroductie van een technologie bedrijf sinds het naar de beurs gaan van Google. Het aandeel van Facebook kende ups en downs maar is voor beleggers in technologie stilaan een vaste waarde geworden in het rijtje met Google, Apple en Microsoft. Welke voor- en nadelen brengt het hebben van een account op Facebook zoal met zich mee?

Voordelen van Facebook

Oude vrienden terugvinden

Het principe van Facebook is dat je een profiel kan aanmaken en daar al je persoonlijke voorkeuren, gedachten en berichten op kwijt kan. De zoekmachine van Facebook kan je helpen om mensen terug te vinden op naam: zo is het handig als je bijvoorbeeld een oude vriend uit het oog verloren bent, en je weer contact zoekt. Je kan zijn naam intikken in de zoekmachine en zo kijken of hij een profiel heeft.

Gelijkgestemden vinden

Facebook maakt het makkelijk om mensen te contacteren met dezelfde interesses als jij. Profielen vinden van mensen die naar dezelfde muziek luisteren of dezelfde hobby's hebben: het kan allemaal heel makkelijk op Facebook. Soms vind je ook informatie op Facebook van bekenden waarvan je nog niet op de hoogte was.

Internetmarketing

Ook voor ondernemingen of mensen met een business is een Facebookpagina heel interessant: je kan er een aantrekkelijke pagina maken met de producten en diensten die je aanbiedt en zo een breder publiek aanboren. Facebook is dan ook een gedroomd platform om aan internetmarketing te doen.

Geld verdienen met Facebook

Facebook is ook voor de particuliere accountgebruiker vaak een bron van inkomsten. Tal van Facebookgebruikers verdienen een aardig centje bij door middel van advertenties die op hun Facebookpagina geplaatst zijn.

Nadelen van Facebook

Geen privacy

Berichten posten kan leuk zijn en informatief, maar anderzijds ook minder leuke gevolgen met zich meebrengen. Eens je behoort tot de Facebookgemeenschap, word je geacht om je profiel actueel te houden. De informatie de je plaatst kan door iedereen met een Facebookprofiel gezien worden, tenzij je deze blokkeert tot een beperkte groep. Niet iedereen kan overweg met de openbaarheid van deze persoonlijke informatie en het verminderen van de privacy. Geplaatste informatie wordt soms bekeken door mensen waarvan je het niet denkt, zoals bijvoorbeeld dieven en inbrekers, die willen uitvissen wanneer je het huis verlaat. Bovendien heeft Facebook begin 2015 haar gebruiksvoorwaarden aangepast waardoor er nog makkelijker gebruik kan gemaakt worden van je persoonlijke gegevens zoals foto's en profiel.

Geen echte vriendschap op Facebook?

Als Facebookgebruiker kan je makkelijk andere gebruikers toevoegen als "vriend". Dit kan zo makkelijk dat sommige gebruikers wel duizenden "Facebookvrienden" hebben, waarbij ze soms die vrienden niet eens persoonlijk kennen. Ze zijn alleen maar toegevoegd dankzij een simpele muisklik. Mensen zonder vrienden in het echte leven kunnen zich zo troosten met een virtuele vriendschap, die zelden echt is. Je kan je afvragen of zo het begrip vriendschap niet uitgehold wordt.

Berichten banaal?

Naast een informatieve functie, hebben berichten ook andere mogelijke functies. Je kan er kwijt wat je op het moment zelf aan het doen bent, welke film je die avond gaat zien, of wat je die ochtend hebt gegeten. Door middel van deze berichten wordt er zoveel nodeloze informatie op het internet losgelaten die, als het erop aankomt, eerder nietszeggend en banaal is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is Google+ plus en wat kun je er mee?Wat is Google+ plus en wat kun je er mee?Google+ of Google Plus One is de sociale netwerksite van Google. wat is het en wat kun je ermee? In dit artikel wordt he…
Facebook: Je privacy beschermen en profiel afschermenFacebook: Je privacy beschermen en profiel afschermenIedereen heeft tegenwoordig Facebook. Dat het ook een aanslag op je privacy betekent, beseffen veel gebruikers niet. Hoe…
Wat is WhatsApp? Werking en voordelen van WhatsAppWat is WhatsApp? Werking en voordelen van WhatsAppJe hebt vrienden uit je omgeving al wel eens horen praten over "App'en" via je smartphone, maar wat is dat nu eigenlijk?…
Pro's en contra's van een Facebook-accountPro's en contra's van een Facebook-accountFacebook is ontzettend leuk om te chatten, spelletjes te spelen, vrienden toe te voegen, filmpjes te delen, gebeurteniss…
Wat is Facebook en hoe werkt het?Wat is Facebook en hoe werkt het?Facebook: Wie kent de term inmiddels niet? Maar wat Facebook nu eigenlijk? Hoe werken sociale netwerksites en wie zitten…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Facebook: wat zijn de voordelen en nadelen van Facebook?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-06-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: Facebook
Schrijf mee!