InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Linked In met LinkedIn

Linked In met LinkedIn

Steeds meer mensen maken een profiel aan op LinkedIn. Misschien heb je dit zelf ook al gedaan. LinkedIn is een sociale netwerksite die zich richt op werkende mensen en vakmensen. Je kunt je gratis aanmelden op deze site en dan een profiel aanmaken. Je profiel kun je dan weer linken aan andere profielen, op deze manier bouw je een virtueel netwerk op. Als gebruiker van LinkedIn kan je ook weer andere professionals uitnodigen om een profiel aan te maken. Hierdoor groeit je netwerk nog meer.

Zeer succesvol

LinkedIn is in 2003 gelanceerd. Inmiddels is deze netwerksite zeer succesvol. Wereldwijd hebben al meer dan 150 miljoen mensen zich op deze site geregistreerd. De laatste jaren is LinkedIn dus heel snel en sterk gegroeid. In Nederland hebben ruim drie miljoen mensen een LinkedIn profiel aangemaakt.

Waardevol voor je zakelijke netwerk

Voor het uitbreiden en onderhouden van je zakelijke netwerk is LinkedIn waardevol. Je netwerk is opgebouwd uit directe contacten en de relaties van deze contacten. Je kunt je netwerk heel goed gebruiken voor het vinden van een baan, zakelijke kansen of andere mensen. Dit kan bijvoorbeeld weer via aanbevelingen in je netwerk. Op LinkedIn kunnen werkgevers vacatures plaatsen en ook kandidaten zoeken. Als je op zoek bent naar een baan, dan is deze netwerksite dus een van de manieren om er een te vinden. Ook kan je het profiel van een manager bekijken en de contactenlijst. Zo kom je erachter welke van je bestaande contacten jou kan introduceren bij hem of haar. Verder kan je ook vragen stellen aan andere vakmensen op LinkedIn. Deze vragen gaan vooral over zaken. Ook kan je meedoen aan polls of je inschrijven bij groepen.

Netwerksite voor zakenmensen en werkzoekenden

LinkedIn is dus vooral een netwerksite voor zakenmensen en werkzoekenden. Als je wilt dat anderen jou goed kunnen vinden is het belangrijk dat je je profiel goed invult en dat je profielfoto er professioneel uitziet. Ook is het handig om regelmatig te checken wie jouw profiel heeft bekeken. Met deze personen kan je dan weer contact opnemen. Verder is het een aanrader om je profiel te promoten, zo kan je het vermelden op je curriculum vitae. Daarnaast kan je aanbevelingen geven voor anderen en zij kunnen dit ook weer doen voor jou. Het is ook een tip om presentaties en artikelen van jezelf op je profiel te plaatsen en je aan te sluiten bij groepen. Natuurlijk is het ook erg belangrijk dat je je profiel up-to-date houdt.

Het plaatsen van je curriculum vitae

Op LinkedIn kan je bij je profiel je curriculum vitae plaatsen. Je kunt zelf bepalen welke informatie je hierin vermeld. Ook kan je je cv nog uitbreiden door er referenties en aanbevelingen aan toe te voegen. Zo kunnen oud-collega’s een bericht schrijven over je functioneren.

Zelf een baan zoeken

Via deze netwerksite kan je ook zelf op zoek gaan naar een nieuwe baan. Dit kan je binnen je woonomgeving doen, maar je kunt ook internationaal gaan zoeken. Via je LinkedIn-emailadres of via je eigen emailadres kunnen bedrijven dan reageren. Je kunt dus echt heel gericht op zoek gaan naar een baan.
Gerelateerde artikelen
Wat is LinkedIn en waar kun je het voor gebruiken?Wereldwijd gebruiken 34 miljoen het professionele virtuele netwerk LinkedIn. Hoe werkt het en wat heb je er aan?
Bronnen en referenties
  • LinkedIn

Reageer op het artikel "Linked In met LinkedIn"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 23-02-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!