InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Twitter, twitteren en tweeten

Twitter, twitteren en tweeten

Twitter, twitteren en tweeten Eén van de nieuwste vormen van social media is Twitter. Het is steeds bekender en het wordt door steeds meer mensen gebruikt. Je komt het overal tegen, maar wat is het nu eigenlijk precies en waarom maken mensen er gebruik van?

Vorm van sociale media

Twitter is een vorm van sociale media. Via internet kan je korte berichtjes van maximaal 140 tekens publiceren. Het is een sociaal netwerk, waarbij je een profiel hebt. Via dit sociale netwerk kan je altijd aan anderen laten weten waar je bent, wat je aan het doen bent of waar je naar toe gaat.

Twitteren of tweeten

Als je een berichtje plaatst, dan wordt dit ook wel twitteren of tweeten genoemd. Je plaatst dan een tweet. Eigenlijk is Twitteren communiceren op een moderne manier. Via je computer of smartphone communiceer je met je vrienden. Je plaatst dan je tweet via sms, e-mail of de Twitter-website. Je tweet wordt dan weer getoond op je gebruikerspagina en bij andere gebruikers die hebben opgegeven dat ze je tweets willen ontvangen.

Makkelijk communiceren

Steeds meer mensen begrijpen hoe je Twitter moet gebruiken. Ze vinden het een erg leuke manier van communiceren. Mensen gebruiken Twitter, omdat ze via dit sociale netwerk makkelijk en snel contact kunnen houden met hun vrienden. Via Twitter houdt je namelijk iedereen op de hoogte van je bezigheden. Zo kan je aan je vrienden laten weten waar je bent en wat je aan het doen bent.

Handige manier

Daarnaast vinden velen het een handige manier van communiceren. Zo hoeven ze niet iedereen te bellen of te mailen. Via één berichtje kunnen ze aan iedereen laten weten wat ze aan het doen zijn.

Gratis en snel

Een ander veel gehoord argument is, dat mensen Twitter gebruiken, omdat het een stuk goedkoper is dan sms’en. Het is gratis. Daarnaast heeft Twitter als voordeel, dat het een van de allersnelste nieuwsdiensten is. Je kunt berichtjes volgen van mensen die je het nieuws laten weten. De snelheid is ook een van de redenen waarom mensen gebruik maken van Twitter.

Wereldwijd bekend

Twitteren is dus wereldwijd bekend. Zelfs beroemdheden als Barack Obama en wielrenner Lance Armstrong maken er gebruik van. Ook Nederlandse politici plaatsen tweets, zoals Femke Halsema, Geert Wilders en Maxime Verhagen. De tweets van Geert Wilders halen zelfs het journaal en andere nieuwsprogramma’s.

Eén miljoen gebruikers

In Nederland maken meer dan één miljoen mensen gebruik van Twitter. Dit aantal groeit per dag.
Net als andere sociale netwerken schuilt er ook een gevaar in het gebruik van Twitter. Voor sommige mensen kan het namelijk zeer verslavend zijn. Zij kunnen niet ophouden met het versturen van berichtjes en zijn er dan ook constant mee bezig. Vooral jongeren zijn een kwetsbare groep.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Twitter, twitteren en tweeten"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 16-02-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!