InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Twitter uitgelegd voor beginners

Twitter uitgelegd voor beginners

Twitter uitgelegd voor beginners Twitter is een medium waar je niet meer omheen kan. Iedereen lijkt het te doen, tot politici aan toe. Maar wat is Twitter precies, en hoe gebruik je het? En wat zijn Tweets nou eigenlijk? Of een hashtag? Met deze handleiding leg ik je stap voor stap uitgebreid uit wat Twitter precies is.

Wat is Twitter?

Twitter is een sociaal netwerkplatform en microblogservice, zoals ze het graag zelf zeggen. In normaal Nederlands betekent dit dat het een website is waarbij gebruikers korte berichten tot 140 karakters kunnen versturen en lezen. De site heeft momenteel meer dan driehonderd miljoen gebruikers en wint snel aan populariteit.

Je registeren op Twitter

Je registeren op Twitter is heel makkelijk. Ga naar de site van Twitter en klik rechts van de pagina op 'nu aanmelden'. Vul de benodigde gegevens in en bevestig je account via je e-mailadres. Hiervoor is het belangrijk dat je een geldig, werkend e-mailadres waar je toegang tot hebt gebruikt bij registratie.

De basis

Nu je geregistreerd bent voor Twitter kan het avontuur beginnen! Als je naar de site van Twitter gaat kom je op de beginpagina terecht, deze heet je timeline (tijdslijn). Op je timeline zie je Tweets plaatsen en lezen. Tweets zijn de berichten van 140 tekens die jij en anderen plaatsen. Ook zie je op je timeline tweets van mensen die jij volgt op Twitter, vaak wordt dit followed genoemd. De mensen die jou volgen zijn je followers. Als jij iemand followed dan betekent dit als het ware dat je geabonneerd bent op diegene zijn Tweets. Als zij een Tweet plaatsen, komt die terecht op jouw timeline waar je die kunt lezen. Je timeline is chronologisch ingesteld. Dit betekent dat je alle Tweets van de mensen die jij volgt in volgorde ziet van dat ze zijn geplaatst.

Het vinden en volgen van mensen

Als je net geregistreerd bent is je timeline waarschijnlijk nog erg leeg en heb je nog lang niet iedereen die je kent gevonden op Twitter. Om toch meer mensen te followen is het dan raadzaam om in de zwarte balk bovenaan eens te klikken op Discover (ontdek). Hier kun je gebaseerd op je interesses suggesties krijgen van bepaalde mensen die interessant zijn binnen de door jou aangegeven interesse. Denk hier bijvoorbeeld aan televisie, muziek, voetbal of zelfs politiek. Het leuke aan Twitter is dat iedere keer als je kijkt er weer berichten staan die allemaal waardevol voor jou zijn; of ze zijn van bekenden of het is van mensen binnen een bepaald interessegebied van jou.

Interactie

Nu je je geregistreerd hebt en een paar mensen volgt heb je misschien zin om eindelijk goed aan de slag te gaan met Twitter. De mensen die je volgt hun tweets verschijnen inmiddels op je timeline. Met een tweet van een ander kun je een paar dingen doen. Als je met je muis boven een Tweet gaat hangen zonder ergens op te klikken krijg je rechtsboven van de Tweet in blauwe letter de volgende opties:

  • Reply
  • Retweet
  • Favorite
  • Open

Reageer

Als je klikt op reply (reageren) dan opent zich een venster om een nieuwe Tweet te plaatsen. In het begin van de Tweet staat een apenstaartje, met recht daarachter de twitternaam van diegene waar je op wilt reageren. Bijvoorbeeld: '@Petra'. Het vermelden van iemand in je Tweet noemen we een mention (vermelding). Bij een mention krijgt diegene wie jij vermeldt een melding bij de zwarte knop connect (verbind) bovenin. Ook andersom geldt dit, als iemand iets richting jou tweet dan komt dit zowel in je timeline te staan als bij connect. Na de apenstaartje met de naam kun je je bericht plaatsen. Wanneer jij een mention aan het begin van een tweet doet is hij rechtstreeks aan de persoon van de mention gericht en komt jouw tweet ook niet op de timeline terecht van mensen die jou followen. Let op: dit betekent niet dat de tweet met de mention privé is, als mensen naar jouw twitterprofiel gaan kunnen ze de mentions alsnog zien. Wel kun je een mention later in de tweet doen, dan komt hij wel op mensen hun timeline terecht. Bijvoorbeeld:

  • @Petra Het was erg gezellig vanavond, snel weer doen!
Deze tweet komt bij connect van Petra, maar komt niet rechtstreeks in de timeline van jou volgers.

  • Het was erg gezellig met @Petra
Deze tweet komt bij connect van Petra, maar ook in de timeline van je volgers.

Retweet

Retweeten is als het ware het opnieuw tweeten van een een tweet van iemand anders. Dit kun je bijvoorbeeld doen als je het met iemand eens bent, of als je een tweet heel grappig vindt. Deze retweet komt terecht in de timeline van je volgers, ook al volgen ze de persoon van wie je retweet niet.

Favoriet

Als je klikt op favorite (favoriet) dan sla je een tweet op. Deze kun je later allemaal terug bekijken.

Open

Hiermee open je de tweet schermvullend

Hashtags

Hashtags is een markering van bepaalde woorden in je tweet met een # symbool. Hiermee markeer je bepaalde thema's of belangrijke dingen in je tweet. Hiermee wordt het woord klikbaar en kun je zien wat andere mensen twitteren met dezelfde hashtag. Hashtags mogen overal in je tweet geplaatst worden en zijn niet gebonden aan een bepaalde plek. Wel moet je opletten dat je het niet teveel doet, iets wat je nog wel eens ziet bij beginnende Twitteraars.

Dus niet:
  • Het was #erg #gezellig met @Petra in #Amsterdam. Wel erg #druk op de #markt.

Wel:
  • Het was erg gezellig met @Petra in #Amsterdam. Wel erg druk op de #markt.

Sommige mensen gebruiken de hashtags ook als een creatieve manier om een persoonlijk tintje aan hun tweets te geven. Een leuk voorbeeld hiervan is hashtag #durftevragen. Deze wordt achter de meest uiteenlopende vragen gezet en veelal beantwoordt door vreemden die zoeken op die hashtag en vervolgens antwoorden op tweets.

Search

Search (zoeken) is een zwarte knop bovenaan de site van Twitter. Twitter heeft zich reeds bewezen als een erg snel nieuwsmedium, omdat er altijd mensen met Twitter ergens zijn waar iets gebeurt. Bij search kun je een zoekterm geven waarna Twitter tweets toont die (het) woord(en) bevatten waar jij op zocht. Hierdoor is het erg makkelijk om iets op te zoeken op Twitter. Stel je hoort loeiende sirenes door de binnenstad en je bent erg benieuwd wat er aan de hand is. Dan moet je niet zo zoeken:

  • Wat is er aan de hand in Amsterdam? (te lang)
  • Amsterdam (te breed)
  • Sirenes (te breed)

Je kunt beter op zoiets zoeken:

  • Sirenes Amsterdam
  • Brand Amsterdam
  • Ongeluk Amsterdam

Zoeken hoeft niet met hashtags toegevoegd bij de woorden in de zoekbalk.

Pas je profiel aan

Bij Twitter kun je ook je profiel aanpassen. Je kunt leuke personalisaties doorvoeren zoals een foto om in te stellen of een achtergrond van je profielpagina. Ook kun je je bio invullen. Dit is een kleine biografie waar je bijvoorbeeld in kunt zetten wat je leuk vindt en wat je interesses zijn.

Twitter voor onderweg

Twitter is er niet alleen voor de computer. Twitter heeft ook applicaties voor verschillende mobiele platformen maar ook voor tablets. Zoek in de applicatiewinkel van je telefoon of tablet om te kijken of die ook Twitter heeft. Met je accountgegevens kun je vervolgens inloggen.

Twitter woordenlijst

  • Twitter - De website
  • Tweets - De berichten
  • Timeline - De hoofdpagina
  • Following - Wie jij volgt
  • Followers - Wie jou volgt
  • Discover - Ontdekknop bovenaan om Twitter te verkennen
  • Reply - Reageren op een tweet
  • Mention - Iemand vermelden in een tweet
  • Connect - Verbindknop bovenaan waar je je mentions vindt
  • Retweet - Opnieuw plaatsen van een tweet van een ander
  • Favorite - Een tweet opslaan zodat je hem later kan zien
  • Hashtag - Markering van de belangrijke woorden in je tweet
  • Search - Het doorzoeken van Twitter met bepaalde woorden
  • Bio - Je persoonlijke tekst op je twitterprofiel
© 2012 - 2019 Infokoning, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Twitter  de belangrijkste begrippenTwitter de belangrijkste begrippenBen je net begonnen met Twitter of vraag je je soms af wat bepaalde afkortingen en uitdrukkingen betekenen? Sla deze pag…
Veel volgers krijgen op TwitterVeel volgers krijgen op TwitterTwitter is tegenwoordig één van de populairste sites ter wereld en ook in Nederland is het helemaal aangeslagen. Beroemd…
Twitter voor organisaties: tips voor een succesvol gebruikDe consument heeft Twitter allang ontdekt. Maar kun je er ook wat mee als organisatie? Wat kun je het beste doen? En wat…
Twitter voor basisscholen, het TwitterprotocolTwitter voor basisscholen, het TwitterprotocolTwitter is een modern medium dat kan worden ingezet op basisscholen om ouders te informeren of met ouders te communicere…
Twitter, wat is het?Twitter, wat is het?Twitter, je hoort er de laatste tijd veel mensen over praten. Het is een nieuwe trend op het Internet geworden. Eerst wa…
Bronnen en referenties
  • https://support.twitter.com/groups/31-twitter-basics

Reageer op het artikel "Twitter uitgelegd voor beginners"

Infoteur: Infokoning
Laatste update: 19-03-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!