InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Cloud computing en iCloud: wat is het en wat kun je er mee?

Cloud computing en iCloud: wat is het en wat kun je er mee?

Cloud computing is een grote hype. Voor veel mensen is het echter onduidelijk wat het precies is en wat je er mee kunt. In dit artikel leg ik in begrijpelijk woorden uit wat het is. Cloud computing is momenteel de grootste hype (2011-2012). Wat is het en wat kun je er mee?

Cloud computing: enorme hype

Het is cloudcomputing wat de klok slaat anno 2011 en 2012. Wat is het? Het lijkt allemaal erg ingewikkeld, maar dat valt reuze mee. Een traditionele computer heeft standaard een aantal softwareprogramma’s die je zelf moet installeren. Bij cloudcomputing staan er geen programma’s meer op je eigen pc of laptop. De computer heeft alleen nog een internetaansluiting. Je sluit je aan op een cloud: dat is een wereldwijd netwerk van datacentra die onderling met elkaar zijn verbonden. De programma’s die je dus normaal op je computer hebt staan draaien nu op afstand in de grote datacentra.

Deze datacentra staan over de hele wereld. Dat maakt de cloud ook sterk: als je op reis bent en je wilt je e-mail lezen via je telefoon dan wordt de dienst geleverd vanuit het dichtstbijzijnde datacentrum. Bijna ongemerkt zijn er overigens al veel programma’s uit je eigen computer weggetrokken de afgelopen jaren. Voorbeelden daarvan zijn Hotmail, Facebook, U-Tube, Twitter en G-mail. Deze programma’s kun je wel gebruiken, maar ze staan niet op je eigen computer. De programma’s komen dus uit het internet en niet meer uit de software. Op welke computer je waar dan ook inlogt, je gegevens blijven altijd hetzelfde.

Voordelen

Wat zijn nou de grote voordelen van cloudcomputing?
  • Het ondersteunt het nieuwe werken omdat het flexibel is. Je kunt informatie en documenten makkelijker delen en daardoor slimmer werken.
  • Je bent flexibel in het gebruik van de applicaties
  • Het gebruikersgemak is hoog. Als gebruiker hoef je namelijk niet voor updates te zorgen, dat doet de aanbieder van de clouddienst. Hetzelfde geldt voor virusscanners en firewalls.
  • De ICT staat buiten de deur
  • Je betaalt naar je gebruik en je behoefte
  • De kosten worden hierdoor verspreid
  • Je hebt alleen maar een internetaansluiting nodig
  • Je kunt altijd gebruik maken van de meest recente technologie
  • Je hebt alleen nog maar inloggegevens nodig om bij een willekeurige computer waar ook ter wereld bij je documenten, e-mail, databases et ce tera te komen.

Nadelen

Het grootste nadeel van cloudcomputing is dat je afhankelijk bent van je netwerkverbinding. Valt je internetverbinding weg, dan kun je dus helemaal niets meer. Het si misschien een eng idee: dat wat je met de computer doet, staat niet meer in de computer zelf. Een server kan immers gehackt worden of dat een server het een tijdje niet kan doen. Bovendien staan de servers buiten Nederland. Dat betekent dat er ook andere wetten gelden dan die bij ons. Wetten bijvoorbeeld die het voor overheden makkelijker maken om bij jouw data te komen. Zo is in de Verenigde Staten van Amerika de Patriot Act van kracht. Dat zou kunnen betekenen dat de Amerikaanse regering in het bezit kan komen van jouw gegevens. Belangrijke vraag voor jezelf is om goed na te denken over welke informatie je met de cloud wil delen. Een cloud is ook een aantrekkelijk doelwit voor hackers en datastelers.

Bezint...

Voor je besluit te gaan clouden, moet je goed nadenken over bij welke partij je je gegevens wilt onderbrengen. Afhankelijk van het contract dat je qua clouddienst met je leverancier afsluit, wordt bepaald of je eigenaar blijft van je eigen data of dat het ook voor derden toegankelijk is. De meeste gratis clouddiensten delen kunnen je informatie met derden delen. Bij betaalde diensten blijf je eigenaar en mag de cloudaanbieder niets met je gegevens doen. Bij de laatste heb je een gerechtigde positie om tegen misbruik van je data in te gaan.

iCloud

iCloud is de uitvinding van Steve Jobs, de onlangs overleden topman van Apple. Hij vond het te veel gedoe om een liedje van zijn iPhone op de Mac te zetten. Met iCloud kun je een liedje dat je eerder alleen op je iPod kon afspelen, ook op allerlei andere apparaten afspelen in verschillende omgevingen zonder dat je daar zelf iets voor hoeft te doen. De cloudservice neemt dit soort taken van je over. Als je bijvoorbeeld een foto maakt, zorgt iCloud dat de foto ook op al je andere apparaten komt te staan. Kortom: al je materiaal staat op al je apparatuur. Al je materiaal wordt automatisch in de iCloud bewaard zodat het altijd beschikbaar is op je iPhone, iPad, iPod, Mac of personal computer. Je ziet de dienst niet, maar hij is er wel. Altijd en overal. Als je je bij iCloud aanmeldt, krijg je gratis 5 gb opslagruimte. Vaak meer dan genoeg omdat iCloud heel efficiënt omgaat met het bewaren van je gegevens. De cloud bestaat al sinds de vorige eeuw, maar is sterk bezig met een opmars. Volgens schattingen is er over twee jaar (2014) wereldwijd 38 miljard euro mee gemoeid.

Keurmerk

Handig al die virtuele diensten, maar er zijn ook nadelen. Waar blijven je gegevens en zijn ze veilig? Je geeft alles uit handen aan cloudpartijen zoals bijvoorbeeld Google of Apple, de grote cloudpartijen van het moment. Is dat veilig? Dat weten we niet. Als gebruiker moet je er maar van uitgaan dat gegevens veilig zijn op de servers van cloudaanbieders. Het lastige is dat je het niet kunt inzien. Google garandeert 100 procent dat de data jouw eigendom blijft. Zij gaan er niets mee doen, zeggen ze. Een wereldwijd keurmerk zou handig zijn. Dan kan er gecontroleerd worden bij de bedrijven of ze aan de standaard voldoen.
© 2011 - 2019 Enroute, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cloud computing, wat is het precies?Cloud computing, wat is het precies?Steeds vaker horen we de term Cloud computing voorbij komen. Een mooi voorbeeld van ‘het nieuwe werken’. Maar wat houdt…
Wat is Cloud Computing?Wat is Cloud Computing?Cloud Computing is een relatief nieuw fenomeen. Bij Cloud Computing is het mogelijk bepaalde diensten af te nemen en geb…
Wat levert Cloud Computing op?Cloud Computing levert vele besparingen op. Deze met name kostenbesparingen zijn terug te vinden binnen de IT organisati…
Cloud computing voor het MKB: hype of hit?Cloud computing voor het MKB: hype of hit?Cloud computing. Ofwel, werken met programma's en gegevens die niet 'in huis' zijn, maar via internet uitgewisseld worde…
Bronnen en referenties
  • BBC World News Magazine
  • Nos.nl
  • Apple nieuwsbrief
  • Centre for cloud

Reageer op het artikel "Cloud computing en iCloud: wat is het en wat kun je er mee?"

Infoteur: Enroute
Laatste update: 22-12-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!