InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Onzekerheid op Social Media

Onzekerheid op Social Media

Veel mensen ervaren onzekerheid over hun privacy bij het gebruiken van Social Media. Deze mensen komen veel in contact met nieuwe mensen en weten niet zeker of deze personen wel te vertrouwen zijn. Er zijn verschillende strategieën die deze onzekerheid kunnen verminderen en voorkomen, namelijk de passieve, actieve en interactieve strategie.

Sociale Media

De populariteit van Social Media is de afgelopen jaren erg gegroeid. Er zijn verschillende websites die miljoenen leden aantrekken, zoals Hyves, Facebook, Twitter, MySpace etc.. Deze sites zijn voor mensen bedoeld om een eigen online webpagina op te maken met verschillende persoonlijke informatie over hen zelf. Op deze websites kan men vrienden worden met andere personen en is het mogelijk om te reageren op hun persoonlijke websites. Ook is het mogelijk om via deze websites informatie (foto’s, films, muziek etc.) uit te wisselen. De leden kunnen op hun persoonlijke website zich zo goed mogelijk presenteren door middel van verschillende persoonlijke informatie die zij vermelden op de website.Social Media is een nieuwe vorm van communicatie, waarbij er vele mogelijkheden zijn om op een snelle en goedkope manier grote groep mensen te bereiken.

Op deze websites hebben de leden hun eigen website gecreëerd, met specifieke informatie over hen zelf. Hierdoor is het voor iedereen mogelijk om via deze websites informatie te verkrijgen over de desbetreffende persoon. Stel dat je iemand nog niet kent en nog geen vrienden bent met deze persoon, dan is het mogelijk om via de website van deze persoon informatie in te winnen over diegene. Ook is het vrij eenvoudig om vrienden te worden en in contact te komen met bepaalde mensen op het internet. Hierbij is vertrouwen een belangrijk aspect. Wat kan iemand doen om iemand die hij niet kent te vertrouwen en om voldoende informatie over diegene in te inwinnen. Er zijn verschillende strategieën hiervoor.

Strategieën

Leden die actief zijn op deze websites kunnen gebruik maken van diverse strategieën om onzekerheid te verminderen over de persoon met wie zij in contact willen komen. Ze kunnen door middel van een bezoek aan de persoonlijke website van de persoon, informatie inwinnen en een beeld krijgen over diegene. Er zijn 3 verschillende strategieën die toegepast kan worden, namelijk: passieve strategie, actieve strategie en de interactieve strategie om een persoon te leren kennen.

Passieve strategie is wanneer de persoon die informatie wil over een andere persoon, diegene op zijn persoonlijke website onopvallend in de gaten gaat houden op het gedrag. Op de website kan men dan zien wat deze persoon uitvoert en waarmee diegene zich bezig houdt. Hieruit kan men dan conclusies trekken en te weten komen hoe een bepaald persoon is.

Actieve strategie is wanneer de persoon die actief is op de website, via derden informatie inwint over de persoon waar hij in geïnteresseerd is. Dit kan zijn door aan andere personen te vragen naar een bepaald persoon en hierdoor informatie te verkrijgen.

Interactieve strategie is wanneer een persoon direct in contact gaat met de persoon waar hij mee in contact wil komen. De Interactieve strategie is de meest voorkomende strategie dat gebruikt wordt door de gebruikers van het sociale netwerk programma.

Interactie

De drie verschillende strategieën zijn methoden om mensen beter te leren kennen en een bepaald beeld over deze persoon te krijgen. Hierdoor kom je meer te weten over de persoon en kan je informatie verzamelen over deze persoon en de activiteiten die degene verricht op internet. Het feit dat je meer te weten komt over deze persoon, zorgt ervoor dat het toch vertrouwd kan voelen en kan je een band krijgen met diegene. Het kan namelijk ook zo zijn, dat je de zelfde hobby’s hebt als die persoon en naar de zelfde muziek luistert. Hierdoor kan het vertrouwd aanvoelen en zou het misschien een aanleiding zijn om contact op te nemen met de persoon.

Mocht het zo zijn dat je negatieve informatie krijgt over de persoon, dan zou dit een aanleiding zijn om geen contact op te nemen met deze persoon. Maar het kan ook zo zijn dat je positieve informatie krijgt en dit kan weer een aanleiding zijn om wel in contact te gaan met de persoon. Deze negatieve en positieve informatie kan naar voren komen bij het hanteren van de diverse strategieën om een persoon beter te leren kennen en bij het informatie verzamelen over deze persoon.

Lees verder

© 2011 - 2018 Fikretakin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Onzekerheid op Social Media"

Infoteur: Fikretakin
Laatste update: 12-12-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: Social Media
Schrijf mee!