InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Chatten in een chatbox: vormen, taalgebruik, effecten

Chatten in een chatbox: vormen, taalgebruik, effecten

Chatten in een chatbox: vormen, taalgebruik, effecten Met chatten, ofwel praten via het internet via een platform, is bijna iedereen tegenwoordig wel bekend. De manier van communiceren via internet verschilt veel van het communiceren in het 'echte' leven. Onder andere doordat mensen elkaar niet aan kunnen kijken, geen intonatie in de stem kunnen horen en lichaamstaal niet kunnen lezen vervalt informatie die normaal cruciaal is. In chats wordt op andere manieren geprobeerd deze missende informatie op te vangen.

De operator

Een chatbox bevat een operator, dit is een persoon die de chatbox bedient. De operator mag bepalen waar over wordt gepraat in de chat. Hij of zij mag bepalen of de chat voor iedereen toegankelijk is, of dat alleen specifieke gebruikers er in mogen komen. Of bijvoorbeeld dat alleen uitgenodigde mensen binnen mogen. De operator heeft ook het recht mensen uit de chat te gooien, ook wel: 'kicking'. Ook kan de operator zorgen dat sommige gebruikers van de chat een speciale functie krijgen.

Twee vormen van chatten

  • De gebruiker zendt een bericht dat alle mensen kunnen lezen die zich in het kanaal ('room') van een chatbox bevinden
  • De gebruiker zendt een bericht die alleen één persoon uit de chatbox kan lezen ('whispering')

Kenmerken van communicatie in chats

  • Berichten komen aan in volgorde van het bereiken van de server. Dit hoeft op precieze chronologische volgorde te gaan, sommige berichten komen later aan in de chatbox terwijl ze eerder zijn verzonden.
  • Verschillende gesprekken kunnen op dezelfde tijd verlopen. In een chatbox lopen veel verschillende gesprekken door elkaar heen, die iedereen kan volgen. Het benoemen van personen is dus handig.
  • De berichten die worden verstuurd zijn zichtbaar voor een korte tijd. Wanneer de chats worden gesloten verdwijnen de berichten voor altijd. In tegenstelling tot alles wat op internetpagina's verschijnt: dit blijft voor altijd op het internet te vinden.
  • Tussen de chatberichten door verschijnen operationele berichten. Bijvoorbeeld wanneer een gebruiker het kanaal verlaat of binnenkomt.

Chattaal of internettaal

Vele afkortingen, zoals

  • 'r u' voor 'are you'
  • 'ff' voor 'even'
  • 'mss' voor 'misschien'
  • 'pls' voor 'please'

Beschrijvingen van non-verbale communicatievormen

  • Alle mogelijke smileys of emoticons
  • Afkortingen zoals 'LOL' : Laughing Out Loud

Ritme of intonatie verwerken in taal

  • Bijvoorbeeld door letters te herhalen om de duur van het woord te verlangen, en daarmee iets over te brengen. Zoals 'zoooooooooooooo saai' maken van 'zo saai', om aan te geven dat het heel erg saai is.
  • Het gebruik van grote letters om het woord harder over te laten komen.
  • Punten (.....) gebruiken om twijfel aan te geven.

Effecten van chatten

  • Traditionele spelling wordt meer vergeten
  • Het sneller wisselen tussen verschillende talen
  • Kortere berichten
  • Missende informatie, missende interpunctie
  • Snelle veranderingen van onderwerpen

Een ander punt is dat iedereen zich kan voordoen als wie hij of zij maar wil. Je kunt je achter je computer verstoppen en daarom is het makkelijk te zeggen wat je maar wilt, je hebt geen direct contact met wie je spreekt. Daarom komt er helaas ook digitaal pesten voor.

Weetjes

  • IRC is de standaard om online mee te chatten, en is ontwikkeld in 1988 door Jarkko Oikarinen. Hij ontwikkelde het voor communicatie in grote groepen.
  • Er zijn regels gemaakt voor het gedrag op het web: de Netiquette.
  • Er zijn ook Graphic Chat Rooms: chatboxen waarbij je een virtueel persoon van jezelf kunt maken. Je kunt daar een avatar aankleden zoals je zelf wilt.
Gerelateerde artikelen
Geschiedenis van het chattenDe geschiedenis van het chatten gaat ver terug. In 1988 werd namelijk de eerste chatserver ontwikkeld. Tegenwoordig is c…
Wat is MastaMessenger?Wat is MastaMessenger?MastaMessenger is een alternatief voor andere messengerprogramma's zoals Windows Live Messenger of Yahoo. Het is een Ins…
De leukste gratis datingsites in NederlandDe leukste gratis datingsites in NederlandOp zoek naar de partner van je dromen? Het is makkelijker dan je denkt. Nederland kent vele verschillende datingsites, d…
Gratis bellen via het internet: 4 alternatieven voor SkypeGratis bellen via het internet: 4 alternatieven voor SkypeSkype is de populairste software waarmee je gratis kan chatten en telefoneren. Het programma werkt op alle Windows, Mac…
Online dating: speeddaten op PaiqOnline dating: speeddaten op PaiqDe meeste datingsites worden door veel mensen gezien als vleeskeuring. Je kijkt naar elkaars foto’s, klikt verder en rea…
Bronnen en referenties
  • Computer communication Collegemateriaal

Reageer op het artikel "Chatten in een chatbox: vormen, taalgebruik, effecten"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 13-01-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!