InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Weibo, de Chinese mix van Twitter en Facebook

Weibo, de Chinese mix van Twitter en Facebook

Op 23 juli 2001 kwamen in China twee snelle treinen desastreus met elkaar in botsing en stortten in een rivier. Het nieuws van de ramp, veertig mensen kwamen hierbij om het leven, kwam als eerste naar buiten via Weibo en niet door de Chinese autoriteiten. Zij verloren daarmee op ongekende wijze de controle over het nieuws.

Wat is Weibo

Letterlijk vertaal is “Wei” klein en “Bo” is blog. Weibo is een Chinese microblogging website. SINA Corporation, een Chinees mediabedrijf, heeft Weibo mede opgericht in augustus 2009. Sina is een portal voor media en blogs. SINA Weibo heeft zijn nieuwe domein http://weibo.com opgericht op 7 april 2011 (door het oude domeinnaam, t.sina.com.cn te deactiveren en de nieuwe domeinnaam te activeren). Sindsdien komen er 10.000.000 nieuwe aanmeldingen per maand binnen.

Omdat er een flinke groei is gewenst wordt er sterk in personeel geïnvesteerd. De bedoeling is dat er ongeveer 400 werknemers extra worden aangenomen, waarmee het personeelsbestand op 1.000 uitkomt. Ter vergelijk, Twitter heeft 400 mensen in dienst. In 2010 heeft Sina Weibo een omzet gehaald van 400.000.000,-- dollar, waarvan 75% uit advertenties.

Weibo en twitter

Wiebo kan vergeleken worden met Twitter (200.000.000 gebruikers), maar eigenlijk nog beter als een mix van de eigenschappen van zowel Twitter als Facebook samen. Weibo blijft zijn concurrenten niet alleen op technologisch vlak met gemak voor. Door het feit dat er korte berichten geplaatst kunnen worden, is er ook mogelijkheid om (persoonlijke) foto’s en/of videos te uploaden. Ook bestaat de mogelijkheid om ingesproken voicemail boodschappen te publiceren. Ook kunnen er accounts aangemaakt worden voor groepen en events. Weibo kent ook een zelfcensuur, dat alle berichten met een bepaald (vast gesteld) woord verwijderd. Onder andere hierdoor brengen gebruikers van Weibo meer tijd door op de website dan gebruikers van Twitter.

Ook maakt Weibo gebruik van een automatisch URL verkorter. Ieder internetadres dat in een “tweet” wordt ingetypt, zal bij Weibo worden verkort tot bijvoorbeeld: http://sinaurl.cn/kljlkj. Dit kan echter wel weer tot verwarring leiden bij de followers.

Alleen buiten China heeft Twitter bijna geen concurrentie.

Weibo en de toekomst

Eigen munteenheid

In juli 2011 wordt bekend gemaakt dat Weibo van plan is een eigen “Virtuele” munt te gaan introduceren. Software-ontwikkelaars kunnen via het platform Sina Weibo producten of diensten aanbieden. Dit kunnen gebruikers aanschaffen met deze munt, de Weibi. De kosten van 1 Weibi is 1yuan, wat gelijk staat aan ongeveer € 0,11. Deze betaalmethode zal hoogstwaarschijnlijk in 2011 worden ingevoerd, wat overigens de eerste poging is om met Weibo geld te verdienen.

In augustus 2011 is de magische grens van 200.000.000 gebruikers gepasseerd. Weibo wordt inmiddels door ongeveer 30% van alle chinese internetgebruikers gebruikt. De Chinese acteur Yao Chen heeft 8.900.000 followers en dus de populairste weiborer.

Het voortbestaan van Weibo

Door het ontstaan van het internet is er ook in China steeds meer vrijheid ontstaan op het Chinese internet, dus ook meer kritiek op de overheid. Dit betekend dat er grote zorgen zijn bij de overheid, want handhaving van de macht van de Communistische partij is hoge prioriteit in het land. Facebook, LinkedIn en Twitter zijn in China al geblokkeerd en niet te gebruiken.

Technisch gezien is het mogelijk om ook Weibo te blokkeren, maar anno 2011 is er een middenklasse ontstaan die zich bewust is van haar rechten. Hiervoor durven zij op op te komen aldus politicoloog Hu. Deze groep van 80.000.000 tot circa 250.000.000 mensen vormt een zogenaamde kurk waarop de Socialistische Partij drijft. Tevens eist deze grote groep mensen dat haar belangen gerespecteerd wordt.
© 2011 - 2017 Storm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Automatisch tweets plaatsen op TwitterAutomatisch tweets plaatsen op TwitterIn sommige gevallen kan het handig zijn om berichten automatisch op Twitter te plaatsen. Zeker bij zakelijk twitteren zo…
Hoe maak ik een gratis website?Altijd al een eigen website gewild? Er zijn tientallen manieren om een gratis website te maken. Een gratis website haar…
Tips om goed te Twitteren: hoe het beste TwitterenTips om goed te Twitteren: hoe het beste TwitterenWie eenmaal het Twitteren heeft ontdekt, kan dit optimaliseren. Bijvoorbeeld om met Twitter meer klanten te trekken. Hie…
Twitter – de belangrijkste begrippenTwitter – de belangrijkste begrippenBen je net begonnen met Twitter of vraag je je soms af wat bepaalde afkortingen en uitdrukkingen betekenen? Sla deze pag…
Veel volgers krijgen op TwitterVeel volgers krijgen op TwitterTwitter is tegenwoordig één van de populairste sites ter wereld en ook in Nederland is het helemaal aangeslagen. Beroemd…

Reageer op het artikel "Weibo, de Chinese mix van Twitter en Facebook"

Infoteur: Storm
Laatste update: 03-11-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!