InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Roaming – wat is het en welke soorten zijn er

Roaming – wat is het en welke soorten zijn er

Roaming – wat is het en welke soorten zijn er Iedereen die naar het buitenland gaat zal het wel herkennen: zodra de grens is gepasseerd is er direct het SMS toontje van de mobiele telefoon te horen. En inderdaad! Een welkomstberichtje van de mobile telefoon provider uit het land waar men zich op dat moment bevindt. Vanaf dat moment belt u niet meer rechtstreeks via uw eigen provider uit Nederland maar is er sprake van roaming. Wat is roaming, welke soorten roaming zijn er en wat zijn de mogelijke risico’s?

Wat is roaming en hoe werkt het?

Roaming is het gebruik maken van een draadloze communicatieverbinding (bijvoorbeeld mobiele telefoon) waarbij een ander netwerk c.q. een andere provider wordt gebruikt dan de Nederlandse provider bij wie u een abonnement heeft afgesloten. Elk land heeft haar eigen providers voor mobiele datacommunicatie en mobiele telefonie. Om het toch mogelijk te maken om ook in het buitenland gebruik te kunnen maken van de mobiele telefoon, tablet PC of laptop, wordt in andere landen gebruik gemaakt van de aldaar aanwezige providers.

Om dit roamen tussen verschillende netwerken te laten werken, moet er een zogenaamde roaming afspraak zijn gemaakt tussen de aanbieder van het reguliere thuisnetwerk en de aanbieder van het vreemde netwerk waarop aangemeld wordt.

Technisch gezien is roaming een ingewikkeld proces dat hier verder niet beschreven zal worden. Op hoofdlijnen worden er een aantal stappen uitgevoerd tijdens het roaming proces:
  • Het roamen begint als een mobiele telefoon of een ander apparaat met mobiele dataverbinding buiten het dekkingsgebied van de eigen provider komt. Dat kan bijvoorbeeld zodra men met de auto over de grens rijdt of zodra men met het vliegtuig is aangekomen in en ander land en de mobiele telefoon weer aanzet.
  • De buitenlandse provider herkent dat het toestel (inclusief abonnement) toebehoort aan een 'vreemde' provider. Vervolgens wordt automatisch nagegaan of er een roaming afspraak is met deze provider. Als dat niet het geval is dan stopt het proces hier en wordt geen toegang verleend tot het netwerk.
  • Als er wel een roaming afspraak is , dan maakt de buitenlandse provider automatisch contact met de computerservers van de eigen provider. Vervolgens wordt er informatie uitgewisseld, waaronder ook het IMSI nummer van de simkaart. Nu is bij de buitenlandse provider bekend welke diensten er mogen worden verleend (data verkeer, mobiele telefonie) en kan er dus geroamd worden.
  • De buitenlandse provider stemt de verbruiksgegevens af met de eigen provider, zodat de kosten in rekening kunnen worden gebracht bij de klant.

Verschillende soorten roaming

Er zijn meerdere vormen van roaming met elk een eigen kostenstructuur.
  • Ten eerste is er het zogenaamde voice roaming. Dit vindt plaats wanneer er gebeld wordt middels de roaming techniek.
  • Een andere vorm van roaming is het versturen (en ontvangen) van SMS berichten.
  • En als laatste is er ook nog data roaming. Hiervan is sprake als er gebruik wordt gemaakt van dataverkeer, zoals mobiel internet op de telefoon, het versturen van mailtjes, het downloaden van zaken via internet en meer.

Voor alle genoemde vormen van roaming gelden zoals gezegd aparte kosten. Voorheen was het bijzonder kostbaar om in het buitenland te bellen met een mobiele telefoon. Tegenwoordig zijn de roaming tarieven die hiervoor gerekend worden aanzienlijk lager. Toch blijft het oppassen geblazen.

Het risico van roaming – de (zeer) hoge kosten

Natuurlijk is het mooi dat roaming mogelijk is. Altijd bereikbaar en altijd in staat om op internet te komen. Al met al een zeer waardevolle functie. Maar de keerzijde is het feit dat er zeer hoge tarieven in rekening worden gebracht voor de roaming diensten. Vele gebruikers zijn al slachtoffer geworden van torenhoge afrekeningen. Vooral bij het data roaming lopen de kosten erg snel op. Het is dan ook geen uitzondering dat mensen na afloop van hun vakantie nog eens geconfronteerd worden met telefoonnota’s van enkele honderden tot wel meer dan duizend euro!!

Omdat de bedragen onevenredig hoog zijn ten opzichte van de verleende diensten, is de Europese Commissie de laatste jaren actief bezig om een halt toe te roepen aan de exorbitant hoge kosten. Door steeds verdere regelgeving gaan de tarieven omlaag. Ook is het verplicht gesteld om een waarschuwings-SMS te versturen als een gebruiker in de buurt van het vastgestelde verbruiksbedrag van 50 euro komt. Dit helpt zeker in de bewustwording van de kosten en in het voorkomen van de torenhoge afrekeningen.

Conclusie

Roaming is het gebruik maken van draadloze telecommunicatie waarbij een ander netwerk c.q. een andere provider wordt gebruikt dan de Nederlandse provider bij wie u een abonnement heeft afgesloten. Dit biedt vele voordelen en gebruiksgemak aangezien men gewoon in het buitenland bereikbaar is en gebruik kan maken van internet. Een valkuil bij het gebruik maken van roaming is het feit dat er erg hoge kosten uit voort kunnen komen. Dankzij Europese regelgeving worden de echte excessen wel veel meer voorkomen dan voorheen.
© 2011 - 2019 Henkl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe goedkoop mobiel bellen in 2019?Hoe goedkoop mobiel bellen in 2019?Goedkoop mobiel bellen in 2018 en 2019? Zonder een mobiele telefoon kun je tegenwoordig echt niet meer. Dan kan het verk…
Abonnement of prepaid bellenAbonnement of prepaid bellenWat is goedkoper, een gsm-abonnement in 2019 afsluiten of prepaid bellen? Je kunt kiezen voor een flexibel abonnement, e…
Geld verdienen - oude mobiele telefoon (GSM) verkopenGeld verdienen - oude mobiele telefoon (GSM) verkopenGeld ontvangen voor oude mobiele telefoon. Een oude mobiele telefoon is geld waard. Je oude mobiel verkopen kan op versc…
Wat is dataroaming?Wat is dataroaming?Wij kunnen niet meer zonder internet, zelfs niet gedurende onze vakantie. Dit ondanks het feit dat u een hoge telefoonre…
Exchange hostingExchange hostingExchange hosting is een service waarbij een telecomaanbieder een email-postvak en schijfruimte op een server beschikbaar…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Roaming

Reageer op het artikel "Roaming – wat is het en welke soorten zijn er"

Reactie

John, 13-01-2013 14:53 #1
Roaming behoort inmiddels tot de Voltooid Verleden Tijd. Je kan tegenwoordig met een 3G router en een prepaid Europlus simkaartje in heel Europa internetten op laptop, tablet en smartphone voor één laag tarief per MB (lager dan prepaid internet in Nederland).

Infoteur: Henkl
Laatste update: 06-09-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 1
Schrijf mee!