InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Google+. Hoe werkt het?

Google+. Hoe werkt het?

Google+. Hoe werkt het? Google+ is het sociale netwerk van Google. Je spreekt het uit als Google plus, maar Google gebruikt het plusteken in de naam, Google+ dus! Google+ heeft heel wat voordelen ten opzichten van andere bekende sociale netwerken. Google+ lijkt in veel opzichten op andere sociale netwerken, maar is er zeker in geslaagd om extra's toe te voegen waar iedereen warm voor zal lopen. Wat zijn de mogelijkheden met Google+? Google+ (Google+ project) was direct na lancering wereldberoemd, en dat terwijl toen nog alleen genodigden zich in mochten schrijven. Tegenwoordig kan iedereen lid worden van Google+. Het sociale netwerk van Google is een sociaal netwerk waar veel mogelijk is qua communicatie en het leggen van contacten. Ook het delen van artikelen, overige informatie, foto's en filmpjes is mogelijk, en het is ideaal om direct contact maken met mensen die om welke manier dan ook, bij je passen. Het kunnen vrienden uit je dagelijks zijn, of kennissen, maar ook mensen die je aanspreken door hun interesses, zowel zakelijk of bijvoorbeeld omdat je dezelfde hobby hebt. Een groot voordeel aan Google+ is bijvoorbeeld dat niemand het raar vind als je iemand uitnodigt in een van je krijgen of groepen. Op Facebook is het bijvoorbeeld al meteen vreemd als iemand je een vriendenverzoek stuurt terwijl je die persoon niet goed kent. Op Google+ is alles veel breder, en je hebt meer mogelijkheden. Je kunt ook personen handig indelen in de kringen en/of groepen waarbinnen zij passen. Google+ is zowel zakelijk als privé goed te gebruiken.

Google+ kringen

Een sociaal netwerk waarbij je je niet snel zal vervelen dankzij de vele mogelijkheden. Google+ gaat uit van contact leggen (en in stand houden) in het echte leven, en bootst dit in het sociale netwerk zo goed mogelijk na. Je kunt bijvoorbeeld kringen (Cirkels) maken. Denk aan vriendenkringen, of kringen waarbinnen je alleen met je familie contact hebt, of een kring waarin je alleen contacten opneemt omdat je dezelfde interesses deelt. Er zijn veel mogelijkheden om deze contacten te verdiepen, bijvoorbeeld via het plaatsen van berichten, chatten of video-chatten. Ook kan je films en foto's delen, en zoeken op zaken die je directe interesse hebben, of foto's uploaden vanaf je computer of vanaf je mobiele telefoon. Google+ heeft onder andere de volgende opties:
  • Kringen
  • Sparks
  • Hangouts
  • Chat en groepschat
  • Videocall/Video-chat (ook met groepen)
  • Instant Upload
  • Overige

Kringen

Kringen maken bij Google+ is heel handig om je contacten te rangschikken op interesses of kenmerken. Je kan bijvoorbeeld een kring maken waarin je uitsluitend je vrienden opneemt, maar ook kringen met Google+ deelnemers die net als jij dezelfde hobby hebben, of die misschien hetzelfde idool hebben, of die net als jij bijvoorbeeld graag gamen, schrijven, fotograferen, haken, knutselen, enzovoorts. De mogelijkheden zijn uiteraard eindeloos.

Sparks

Sparks zoekt naar (contacten) en naar informatie en video's die gericht zijn op je interesses. Via Sparks krijg je bijvoorbeeld de leukste en interessantste informatie over jouw favoriete beroemdheid of het laatste nieuws over je hobby. De artikelen of video's kan je vervolgens weer delen met anderen.

Hangouts

Hangouts van Google+ zijn net als in het echte leven, 'plekken' waar je je kunt voegen om enige tijd 'rond te hangen'. Feitelijk maak je in eerste instantie vluchtig contact met andere liefhebbers van de hangouts. Je kunt chatten of een videochat aangaan met iemand uit de hangout. Op deze manier zal je snel en gemakkelijk nieuwe contacten maken, en vervolgens kan je besluiten om de interessante contacten te onderhouden. Nieuwe vrienden ontmoeten, relaties aanknopen of gelijkgestemden vinden. De hangouts lijken me spannend en gezellig.

Chat, groepschat, videocall

Google Plus maakt het mogelijk om te chatten, in een op een situaties of met groepen, maar ook kan je kiezen voor chatten met video, waarbij je met elkaar face to face kunt chatten. Ook in groepen met veel personen tegelijk dus. Echt fantastisch.

Instant Upload

Met Instant Upload kan je foto's uploaden vanaf je mobiele telefoon, maar het systeem doet het werk voor je. Geen wachttijden meer totdat het allemaal gefikst is. Het uploaden gaat automatisch en je hebt er geen omkijken meer naar. Laat het maar over aan Instant Upload van Google+. Heerlijk!

Contact maken op Internet

Sociale netwerken zijn populair. Google+ is ondanks de overeenkomsten met reeds bestaande sociale netwerken, toch vernieuwend. Google+ richt zich op contact maken zoals je dat gewend bent in het dagelijks leven. Ook in je dagelijks leven heb je namelijk vriendenkringen, kennissenkringen, kringen waarin je je interesses deelt of waar je leert, waar je informatie over je hobby's deelt, waarin je kennis deelt, plezier maakt, en zo meer. Mensen indelen in kringen indelen gaat gemakkelijk en je contacten blijven op die manier overzichtelijk. Mensen in de kringen laten bijvoorbeeld berichten achter of ze zoeken direct contact. De berichten zijn binnen de kringen alleen zichtbaar voor de personen van de kring. Op deze manier is het ook ideaal om samen te werken of om ideeën uit te wisselen of om gewoon lekker te 'kletsen' over de dingen die de personen binnen de kring interesseren. Je kunt natuurlijk ook kringen maken met alleen je naaste familie of je voetbalvrienden of je verre vrienden of schoolvriendinnen.

Google+, +1

Breng je stem uit op artikelen of andere dingen op het internet, die je bevallen door op de + knop te klikken.

Privacy

Met Google+ kan je zelf bepalen of je je profiel gegeven zichtbaar maakt binnen een kring of in het algemeen. Dit is ook aan te passen per kring of in de hangout. Al met al is Google+ een zeer mooi sociaal netwerk, meet meer opties dan Facebook. Het is gratis en een goed alternatief voor iedereen die het beste vertegenwoordigd wil zien, van alle sociale netwerken samen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Google+, invite, sociaal netwerkGoogle+, invite, sociaal netwerkGoogle+ oftewel Google Plus: een sociaal netwerk van Google zelf. In 2011 is de Betá versie online gegaan. Wat biedt Goo…
Google Mini, Google bedrijfsoplossingDe Google Mini is een nieuwe versie van bedrijfsoplossingen: zoeken met Google naar (verborgen en vergeten) digitale bes…
Google Buzz concurrentie voor Facebook en Twitter?Google Buzz concurrentie voor Facebook en Twitter?Google komt wederom met een nieuwe dienst. Google Buzz is de nieuwe telg van de Google familie, het wordt een uitbreidin…
Google+, de sociale netwerksite van GoogleGoogle+, de sociale netwerksite van GoogleGoogle+ is de sociale netwerksite van Google. Het is net zoals Facebook een sociaal netwerk waarin gegevens, foto's en s…
Website aanmelden bij GoogleWebsite aanmelden bij GoogleJe eigen website aanmelden bij Google roepen een paar vragen op: is het nog noodzakelijk om je website aan te melden bij…
Bronnen en referenties
  • www.google.com/intl/nl/+/learnmore
  • www.telecompaper.com

Reageer op het artikel "Google+. Hoe werkt het?"

Reacties

Rosa van de Voorde, 12-10-2016 20:34 #2
Sedert dat Picasa niet geen ondersteuning meer heeft, waar ik gewoon was om mee te werken op de pc, heb ik het nu heel moeilijk met Google+. Voordien maakte ik een album, zette er een tekstje bij en kon heel goed zien met wie ik de foto's had gedeeld… met Google+ verschijnen die tekstjes helemaal niet meer en ik kan ook niet meer zien aan wie ik de foto's reeds verzonden heb. Mensen zeggen dat ze de foto's niet kregen terwijl ik ze toch 'verzonden' had! Ik ben wat verloren nu en dat is niet leuk want met foto's bezig zijn is mijn hobby. Wie kan me daarbij helpen aub? Zodat ik weer plezier kan hebben aan mijn hobby! Reactie infoteur, 13-10-2016
Hi, ik denk dat je je vraag het beste kunt (copy en pasten en hem) stellen op een forum van Google Plus of Google algemeen.

Ernst-Dirk, 20-03-2013 12:48 #1
Helaas is er geen antwoord op mijn vraag of je de verschillende kringen zelf in de balk kan indelen, bijv. op alfabetische volgorde.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 12-01-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 2
Schrijf mee!