InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Welk social media netwerk gebruik je voor welk doel?

Welk social media netwerk gebruik je voor welk doel?

Welk social media netwerk gebruik je voor welk doel? Social media zoals Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn winnen het aan populariteit en zijn bijna niet meer weg te denken uit deze moderne tijd. Zowel jong en oud maken er gebruik van, hetzij allemaal op een andere manier. Het is een perfect medium om veel mensen tegelijk mee te bereiken. Hoe kunnen we hier nu het beste gebruik van maken?

Social media

Allereerst even een korte uitleg over de verschillende social media die we kennen:

Facebook

Internationaal en wellicht wel het populairste medium. Je kunt er berichten plaatsen, links, videofilmpjes en foto's je kunt ook reageren op de berichten van een ander. Al deze berichten van jezelf en je vrienden worden onder elkaar op een pagina gezet zodat je al scrollend kunt lezen waar je vrienden zich zoal mee bezig houden. Ook is er de mogelijkheid om vele spelletjes te spelen waarbij je vrienden die je toe hebt gevoegd aan je account als "buren" kunt hebben in je spellen en die je zo helpen.

Hyves

De Nederlandse versie van Facebook, waar je ook berichten kunt plaatsen, spelletjes kunt spelen etc.

Twitter

Twitter is ook internationaal gericht maar minder visueel dan Facebook en Hyves. Je kunt er berichten plaatsen die je mensen lezen en ook mensen toevoegen die jij dan kunt "volgen". Dit kan bijvoorbeeld ook een artiest zijn of een club waar je bij zit. Twitter is meer informatie gericht dan voor puur visueel vermaak.

LinkedIn

LinkedIn is ook internationaal gericht maar is ook professioneler opgesteld. Je kunt er een profiel aanmaken en mensen ook toevoegen, maar de nadruk is meer gericht op iemands zakelijke achtergrond. Je kunt er je werk ervaring op kwijt, waar je werkt, je CV, etc. Dit medium wordt dan ook het meest gebruikt in bedrijfsnetwerken.

Een goed online imago creëren

Luister naar wat de mensen te zeggen. Je kunt zo meer over je vrienden/collega's/klanten te weten komen en inspelen op hun behoeften. Leer de mensen in je netwerken beter kennen. Geef bijvoorbeeld adviezen wanneer je denkt dat ze het nodig hebben of antwoord waar mogelijk op vragen die ze hebben. Ook omgekeerd kun je vragen stellen of om advies vragen en op deze manier de meningen en kundigheden van anderen te weten komen. Bovendien geef je zo te kennen dat je sociaal bent en open staat voor wat anderen te zeggen hebben. Zou je commentaren krijgen, reageer hier dan ook op, of het nu negatief of positief is. Als het negatief is, probeer er dan een positieve draai aan te geven door een simpele "sorry" of probeer een probleem of onenigheid op te lossen door te vragen wat er fout is gegaan. Mensen horen graag dat er naar ze geluisterd wordt.

Breid je netwerk uit

Maak allereerst een lijstje van alle mensen die je kent. Niet alleen familie en vrienden, maar ook oppervlakkige kennissen, buren, etc.
  • Ken je eigen persoonlijke kwaliteiten en eigenschappen en kijk naar aanleiding hiervan hoe en in welk netwerk je zou passen
  • Formuleer een doelstelling: waarom wil je je netwerk uitbreiden, wat wil je bereiken en ook is het belangrijk om uit te vinden wat jij aan je netwerk kan bijdragen.
  • Wanneer je doelgericht mensen gaat benaderen doe dit bij voorkeur op een informele manier en creëer geen verwachtingen die je niet kunt waarmaken.

Professioneel of Sociaal netwerk

Belangrijk is het om de juiste social media bij het juiste netwerk te gebruiken. Facebook en Hyves zijn duidelijk meer geschikt voor je sociale contacten en doeleinden. LinkedIn is perfect om te gebruiken voor een professioneel netwerk. Houd je professionele contacten dan ook gescheiden van je persoonlijke contacten. Dit voorkomt grotendeels dat je de mensen waarmee je werkt of je klanten een minder professioneel beeld van je krijgen.
Om je netwerk bij LinkedIn uit te breiden, moet je je profiel up-to-date houden en wees ook informatief over je specialisaties; je kennen en kunnen. Hoe uitgebreider je profiel, hoe makkelijker je gevonden kunt worden in bijvoorbeeld zoekmachines.
Gerelateerde artikelen
Werk vinden via de social mediaWerk vinden via de social mediaWie op zoek is naar werk, moet het oude vertrouwde briefpapier maar even vergeten. Want ouderwets solliciteren dat werkt…
nieuws uitgelichtLetselschade? Wees voorzichtig met social mediaVerzekeraars keren jaarlijks miljarden euro’s aan schadevergoeding uit. Uiteraard willen ze daarbij zeker weten dat de o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Welk social media netwerk gebruik je voor welk doel?"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 07-02-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!