InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Eenzaamheid in een wereld vol communicatie

Eenzaamheid in een wereld vol communicatie

Eenzaamheid in een wereld vol communicatie Nooit eerder zijn er zoveel communicatiemiddelen geweest, zoals mobiele telefoons, MSN, e-mail, chatrooms, internet, netwerksites en enz, zoals nu. Toch zijn veel mensen, jongeren en ouderen, eenzaam. Sommigen zijn zelfs heel erg eenzaam. Hoe komt dat? Is het waar dat toegenomen internetgebruik leidt tot sociaal isolement? Ondanks de vele communicatiemiddelen weten we binnen het gezin niet hoe te communiceren met elkaar. Eenzaamheid in een wereld vol met communicatiemiddelen, een overzicht:

Sociaal isolement

Onderzoekers William Patrick en John Cacioppo hebben samen een boek geschreven waar diep ingegaan wordt op het onderwerp eenzaamheid. Ze verwijzen naar een onderzoek waaruit blijkt dat toegenomen internetgebruik kan leiden tot een groter sociaal isolement en ook tot meer depressiviteit als door het internetgebruik het rechtstreekse contact met mensen vervangt. (Loneliness Human Nature and he Need for Social Connection.)

Maatschappij

Het bijzonder hectische levenstempo dat door de huidige maatschappij ons wordt opgelegd, draagt bepaald niet bij aan onderlinge hartelijke contacten. Iemands glimlach kunnen we niet zien in een sms bericht of in een email.

Communiceren

Tegenwoordig komt het in veel gezinnen voor dat de gezinsleden langs elkaar heen leven. Ze eten apart, praten amper met elkaar en iedereen zit in zijn eigen kamer achter de tv of computer. Vooral tieners leven min of meer geïsoleerd van de rest van het gezin. En ondanks alle elektronische gadgets waar de tieners tegenwoordig over beschikken om te kunnen communiceren, voelen heel veel tieners zich eenzaam.

Communicatie

Ook binnen het huwelijk komt tegenwoordig heel veel eenzaamheid voor. Een gebrek aan communicatie tussen de partners onderling kan er toe bijdragen dat de partners volkomen langs elkaar heen leven. Er zijn verschillende vormen van eenzaamheid, maar je eenzaam voelen terwijl je getrouwd bent is echt een van de pijnlijkste.

Alleenstaande ouders

Alleenstaande ouders kunnen een zeer sterke vorm van eenzaamheid kennen. Een goede band met hun kinderen kan flink belemmerd worden door alle communicatiemiddelen waarover de kinderen tegenwoordig over beschikken. Deze overvloed aan communicatiemiddelen verstekt het gevoel van eenzaamheid.

Maatschappelijk probleem

Eenzaamheid is een maatschappelijk probleem geworden. Om het probleem eenzaamheid aan te pakken is het nodig te weten wat de oorzaken van eenzaamheid zijn. Dat eenzaamheid een probleem is, blijkt wel uit het feit dat eenzaamheid kan bijdragen aan:
  • Alcoholisme,
  • Drugsgebruik,
  • Eetbuien en eetstoornissen,
  • Veelvuldige seksuele contacten,
  • Zelfmoord.

Toegenomen internetgebruik leidt tot sociaal isolement?

Onderzoek naar de relatie tussen het toegenomen internetgebruik en sociale vaardigheden onder volwassenen waardoor eenzaamheid zou kunnen ontstaan, geeft nog steeds onduidelijkheid. Intensief internetgebruik geeft geen duidelijk beeld wat het met de gebruikers doet. Wel staat vast dat het afhankelijk is hoe de sociale vaardigheden zijn en hoe ze zijn ontwikkeld van een intensieve internetgebruiker. Iemand die echt goede sociale vaardigheden heeft en daardoor goed zijn sociale relaties kan onderhouden, zal veel minder last hebben van eenzaamheid dan iemand die zijn sociale vaardigheden minder goed heeft ontwikkeld, ondanks het vele internet gebruik.

Eenzaam door internet

Onderzoek op 159 middelbare scholen gaf echter wel aan dat hoe meer en vaker een tiener het internet gebruikte, hoe eenzamer hij was. Immers, door het vele internetgebruik was er minder tijd over om de sociale relaties te onderhouden. En ook voor de jongeren geldt: hoe beter de ontwikkeling van de sociale vaardigheden, hoe meer sociale relaties en hoe minder iemand zich eenzaam voelt.

Internet eenzaamheid

Onderzoekers van het Carnegie Mellon University kwamen tot de conclussie dat als iemand steeds vaker en intensiever het internet gaat gebruiken, er wel degelijk meer gevoelens van eenzaamheid en depressiviteit gaan ontstaan. Toename van oppervlakkige contacten via het internet, via de mail of via sms-jes, gaf bij heel veel mensen het gevoel van een algehele afname van verbondenheid met andere mensen. Hoe meer tijd iemand besteedde aan het internet, hoe minder tijd er over was om de sociale contacten te onderhouden.
Gerelateerde artikelen
Redenen om sociale media in te zetten binnen organisatiesRedenen om sociale media in te zetten binnen organisatiesIn het algemeen is sociale media een online middel om mensen met elkaar te verbinden. Voor bedrijven kan het erg interes…
Sociale vaardighedenSociale vaardighedenAls je gaat werken moet je niet alleen goed zijn 'in je vak'. Je moet ook met mensen om kunnen gaan. Dat omgaan met mens…
Kost liefde vrienden?Kost liefde vrienden?Over het algemeen kost een nieuwe liefde je twee vriendschappen. Hoeveel intieme vriendschappen heeft een mens? Waarom i…
Oorzaken eenzaamheidOorzaken eenzaamheidWat zijn de oorzaken van eenzaamheid? En wat is het verschil tussen eenzaamheid en alleen zijn? Worden we meer eenzaam d…
Bijna geen sociale contacten en eenzaam voelenBijna geen sociale contacten en eenzaam voelenBijna geen sociale contacten hebben: volgens het CBS voelt ruim 22 procent van de mensen zich eenzaam. Een sociaal isole…
Bronnen en referenties
  • http://scienceofloneliness.com/?q=homepage http://igitur-archive.library.uu.nl/student-theses/2010-0302-200200/UUindex.html http://retro.nrc.nl/W2/Columns/Draad/980831.html

Reageer op het artikel "Eenzaamheid in een wereld vol communicatie"

Reacties

Mika, 09-10-2014 23:25 #2
Graag wil ik reageren op reactie hieronder. Wat ik dus echt niet begrijp dat kinderen hun ouders in de steek laten. Ik wilde dat ik nog ouders had en nee ik ben niet oud ik ben pas in de 30 maar mijn beiden ouders zijn overleden. Ik mis ze nog iedere dag en geen haar op mijn hoofd dat ik mijn familie in de steek zou laten voor werk. Dat er gewerkt moet worden dat snap ik maar dan ga je toch later of in het weekend naar je vader? Of nodig je vader thuis uit. Steeds vaker hoor je dat ouders geen bezoek meer krijgen van hun kinderen en dat vind ik schandalig! Ze hebben jou tenslotte het leven gegeven. Zulke mensen zouden een van de belangrijkste personen in je leven moeten zijn. In plaats van een grote auto en groot huis. Dat zijn maar spullen. Echt te erg voor woorden en o zo verwend.

Jtmbelle, 14-02-2013 17:37 #1
Mijn leeftijd is 84 jaar, mijn vrouw is 2 jaar geleden overleden.ik heb 2 zoons, een woont in het Gooi en de ander woont 6km. bij mij vandaan.beide hebben een gezin met kinderen op de middelbare school.De jongste heeft een bedrijf in het westen en daar per week plus minus 60 uur mee bezig, en de oudste werkt om de week in het buitenland.komen geen van alle bij mij op bezoek, soms zie ik ze als er een jarig is.Meestal is het contact dan via de telefoon.Ik heb geen vrienden of kennissen, af en toe komt er een medebewoner van het appartementen complex op de koffie.

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 09-09-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 2
Schrijf mee!