InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Google Buzz van Google gebruiken

Google Buzz van Google gebruiken

Google Buzz van Google gebruiken Google Buzz is een nieuw voorbeeld van de markt voor sociale netwerk tools. Uiteraard roert ook Google zich op deze markt, en met miljoenen Gmail gebruikers wereldwijd en ook nog een duizenden Google phone gebruikers is het niet moeilijk om dit product aan de man te brengen. Wat kun je allemaal met Google Buzz en welke andere tools zijn er in geïntegreerd?

Wat is Google Buzz?

Google Buzz is een tool voor 'social networking and messaging'. Google Buzz wordt gebruik via een van de populairste e-mail providers ter wereld, het tevens door Google beheerde Gmail. Het is automatisch geïntegreerd en daardoor dus beschikbaaar voor elke Gmail gebruiker. Via Google Buzz kun je links delen, foto's en video's uitwisselen met je contacten, en natuurlijk ook gewoon simpele berichten verzenden. De berichten komen binnen in een speciale box, zodat ze duidelijk te onderschieden zijn van je gewone e-mail.

Google Buzz stelt je in staat om bij elke post die je doet aan te geven wie het mag zien. Een foto kun je delen (sharing) met één persoon, enkelen of al je contacten of ook mensen buiten je adresboek. Het lijkt op een poging van Google om aan te haken bij alle nieuwe trends op internet en communicatie gebied. Je kunt dit wel zo zien, maar gelukkig worden bestaande programma's allemaal geïntegreerd in plaats van dat geprobeerd is om van alle bekende tools een eigen versie op te zetten. Bekende mogelijkheden als het positief of negatieg kunnen waarderen van een bepaalde post zijn ook overgenomen.

Welke programma zijn geïntegreerd in Google Buzz

Een aantal internet tools die inmiddels grote bekendheid en populariteit genieten zijn geïntegreerd in Buzz, ook tools die niet van Google zelf zijn. Het zijn de volgende tools:
  • Picasa (image organzer en viewer)
  • Flickr (image hosting en video hosting)
  • Google Reader (Atom en RSS feeds lezer)
  • YouTube (video sharing)
  • Blogger (blog dienst)
  • FriendFeed (real time sociale media tool)
  • identi.ca (microblog en open source sociaal netwerk)
  • Twitter (microblog)
  • Orkut (sociaal netwerk)

Mobiele versie van Google Buzz

Wanneer je tegenwoordig een nieuwe tool introduceerd, kun je niet meer zonder een mobiele versie. Heb je een mobiele telefoon die het gebruik van Google Buzz ondersteunt, dan worden je mogelijkheden nog een stukje verder uitgebreid. Buzz posts kunnen namelijk worden voorzien van jouw locatie op dat moment. Kun je bij Google Latitude binnen de location-sharing dienst nog zelf een locatie ingegeven, Buzz verplicht je om je echte locatie te gebruiken.

De mobiele versie van Buzz maakt gebruik van Google Maps, deze moet dus op je telefoon geïnstalleerd zijn. Om er gebruik van te maken moet je een telefoon hebben met Android 1.6 of hoger, iOS, Windows Mobile, Openwave, of S60.

Problemen met privacy

Google Buzz is al meerdere keren negatief in het nieuws geweest vanwege zorgen over de privacy van de gebruikers. De aanteigingen zijn min of meer gelijk aan die aan het adres van Facebook, en hebben te maken met de koppeling aan Gmail. Wanneer je beide programma's gebruikt en een bepaalde contactpersoon met regelmaat mailt, dan wordt deze persoon automatisch een van je Buzz-contacten. Een rechtszaak die hierover werd aangespannen is in september 2010 geschikt. De privacy instellingen zijn inmiddels al aangepast door Google.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Google Buzz van Google gebruiken"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 30-01-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!